;
coinex

ایراتک/ بیانیه ایرانسل پس از افشای اطلاعات ، راه اندازی سایت ترابردپذیری و … (15 تیر 95)

ایراتک/ بیانیه ایرانسل پس از افشای اطلاعات ، راه اندازی سایت ترابردپذیری و ... (15 تیر 95)

مهم ترین اخبار تکنولوژی ایران را از دریچه دوربین ایراتک نظاره گر باشید. در ایراتک امروز خواهید خواند:

• بیانیه ایرانسل 5 روز پس از افشای اطلاعات مشترکین

• راه اندازی سایت ترابردپذیری

• 4 سوال درباره دستگیری سازنده 19 ساله ربات افشاگر مشخصات مشترکان ایرانسل

• پارک های علم و فناوری اساس اقتصاد مقاومتی

• راه اندازی اولین فن بازار ملی محصولات فناورانه مدیریت شهری

.

ایرانسل ۵ روز پس از افشای اطلاعات مشترکان بیانیه داد/ مقصر نبودیم و عذرخواهی نمی‌کنیم

ایرانسل پس از 5 روز سکوت درباره انتشار اطلاعات مشترکان، قفل سکوت را شکست و بیانیه داد. بیانیه ای که پس از چند روز طولانی سرانجام صادر شد، اما با انتظارات بسیار فاصله داشت.

شرکت ایرانسل رسما اعلام کرد: «ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات هموطنان عزیز در ماه مبارک رمضان و تبریک عید سعید فطر و با تشکر و قدردانی از اظهارات جناب آقای واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و همچنین اقدامات سریع و اطلاع‌رسانی پلیس فتا، نکاتی چند جهت شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی بیشتر در مورد موضوعاتی که اخیراً در رسانه‌ها مطرح شده ارائه می‌شود:

1- مشترکان محترم و عزیز ایرانسل بزرگترین سرمایه ما هستند و هزاران نفر و صدها شرکت جهت خدمت‌رسانی و خلق تجربه‌ای متفاوت برای این سرمایه پرارزش تلاش شبانه‌روزی می‌کنند.

2- حفظ محرمانگی و حریم خصوصی مشترکان جزء اصول اولیه و قطعی ایرانسل است و این شرکت هرگز و تحت هیچ عنوانی نه‌تنها اطلاعات مشترکان خود را در اختیار غیر قرار نداده، بلکه برخلاف برخی از اپراتورها با چشم‌پوشی از درآمد قابل ملاحظه، حتی از ارائه اطلاعات مشترکان به شرکت‌های تبلیغاتی دارای مجوز نیز خودداری کرده است.

3- با تمهیدات و حفظ به‌روزترین استانداردهای ایمنی اطلاعات؛ سیستم‌های اطلاعاتی و اطلاعات مشترکان ایرانسل هرگز افشا، سرقت و هک نشده‌ و مورد نفوذ و یا در اختیار غیر قرار نگرفته‌ است.

در آستانه بهره‌برداری از پروژه ملی ترابردپذیری شماره‌ها، که براساس آن مشترکان می‌توانند با حفظ شماره خود از اپراتوری به اپراتور دیگر مهاجرت کنند و با پیش‌بینی سیل عظیم مشترکان که به دلیل استفاده از خدمات و سرویس‌های پیشرفته چون نسل چهارم اینترنت، آماده مهاجرت به ایرانسل هستند، دامن زدن به این سناریوی تکراری امری محتمل بود.

البته این موضوعات به لطف حضرت حق، در عزم جدی ایرانسل به‌عنوان بزرگترین اپراتور دیتای کشور در ارائه خدمات متمایز و به‌روز و پیشرو بودن در ارائه فناوری‌های جدید و در راستای نیل به اهداف چشم‌انداز 25 ساله نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تحت زعامت مقام معظم رهبری و تحقق برنامه‌های دولت یازدهم و خلق تجربه‌ای متمایز برای مشترکان خللی ایجاد نخواهد کرد.

در پایان از تمامی اصحاب رسانه که با دلسوزی و صداقت، رسالت خود را در پیگیری و شفاف‌سازی امور انجام می‌دهند، تشکر کرده و مجدداً تاکید می‌کنیم که ایرانسل همواره حفظ محرمانگی و حریم خصوصی مشترکان را در تمامی امور از جمله اطلاعات شخصی مشترکان محترم شمرده و در این باره اهتمام ویژه دارد. اطمینان داریم اعتماد متقابل بین ایرانسل و سرمایه اصلی‌اش یعنی مشترکان سلب شدنی نیست.»

در بیانیه ایرانسل که پس از اعلام نظر تمامی مراجع مرتبط انجام شد اگرچه موضوع جدیدی وجود ندارد، اما در کمال تعجب در این بیانیه به صورت بسیار واضح جای عذرخواهی از مشترکان بابت انتشار اطلاعات خصوصی شان خالی است.

موضوع مهم دیگر این است که این اپراتور در تمامی سطور بیانیه خود تلاش کرده تا هر نوع مسئولیت را از دوش خود بردارد. اپراتور با این جمله که اطلاعات را در اختیار غیر قرار ندادیم، کمکی به حل پرسش ارائه اطلاعات 20 میلیون مشترک به کجا و با حکم یا بدون حکم مرجع قضایی نداده است.

علاوه بر این اپراتور اساسا مدعی شده تمام این جریان سناریویی از قبل پیش بینی شده بوده که در آستانه بهره‌برداری از پروژه ملی ترابردپذیری شماره‌ها و پیش‌بینی مشترکان به ایرانسل دامن زده شده است. با این گفته ایرانسل برای خروج خود از مظان اتهام، اپراتورهای دیگر را عامل درز اطلاعات مشترکان خود معرفی کرده است.

بسیار منطقی تر بود که ایرانسل حتی اگر معتقد به بی تقصیری خود در این ماجراست، در یکی از سطور بیانیه خود به احترام نگرانی مشترکانی که سیم کارت این اپراتور را داشته‌اند و آنهایی که هنوز از آن استفاده می کنند و احتمالا هنوز هم مشخصات آنها در فضای مجازی موجود است، از‌ آنها دلجویی کند.

این اپراتور همچنین به این پرسش که در مدت 3 سالی که اطلاعات مشترکانش درز کرده، چه اقدام موثری برای رفع این نگرانی انجام داده، پاسخی نداده است.

علاوه بر این، اگر قرار باشد تا قبل از اجرای ترابردپذیری و بعد از‌ آن همه اتفاقات به گردن رقابت در این طرح بیفتد و هزینه این طرح تا این حد بالا رود، بعد از این جریان باید انتظار ماجرایی در چه سطح خطری را برای مشترکان موبایل داشته باشیم؟

.

سایت ترابردپذیری راه‌اندازی شد

همزمان با نزدیک شدن به اجرای زمان طرح ترابردپذیری ( MNP ) سایت اطلاع‌رسانی ترابرد راه‌اندازی شد هرچند که هنوز نسبت این سایت با طرح مذکور مشخص نیست.

سایت ترابردپذیری اطلاعات کاملی از مفهوم ترابرد، قوانین و مقررات، جزییات اجرا، دانشنامه  و … را در خود جای داده و مشترکان می‌توانند تازه‌ترین اطلاعات درباره این طرح  و چگونگی اجرای آن را در این سایت به آدرس www.tarabord.org مشاهده کنند هرچند که هنوز نسبت این سایت با طرح مذکور مشخص نیست.

همچنین تحلیل‌های کارشناسی از مدل اجرای این طرح ملی برای کمک به انتخاب و تصمیم مناسب مشترکان در سایت قرار گرفته است.

طرح ملی ترابردپذیری شماره‌های تلفن همراه جهت افزایش رقابت و دادن حق انتخاب به مشترکان موبایل قرار بود سال گذشته اجرایی شود اما در عمل با مشکلاتی روبرو شد که پیاده‌سازی آن را با تأخیر مواجه کرد.

بعد از آن نیز قرار شد تا طبق وعده مسئولان اجرایی حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات این طرح 27 اردیبهشت ماه سال جاری به مرحله اجرا برسد اما باز هم به دلیل مشکلات فنی اپراتورها به تأخیر افتاد.

اجرای MNP یا Mobile number portability  موجب می‌شود مشترکان یک اپراتور بتوانند با حفظ شماره به اپراتوری دیگر بروند.

“اصول حاکم بر ارائه خدمات ترابرد‌پذیری شماره‌های تلفن همراه” که قرار است برای نخستین بار در کشور اجرایی شود در جلسه 189 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مصوب شد.

جالب است بعد این همه مدت تأخیر در اجرای این طرح ملی، در حال حاضر هم روی سایت مربوط به ترابردپذیری عنوان شده است:

“در روزهای اخیر شاهد تغییرات مختلفی در فرایند و نحوه اجرای فرایند ترابردپذیری بوده‌ایم. از طرفی انجام این طرح بارها به تاخیر افتاده است. از این‌رو تصمیم گرفتیم تا زمان اجرای نهایی طرح ترابردپذیری از معرفی فرایند خودداری کنیم تا مخاطان محترم را ناخواسته به اشتباه نیندازیم.”

.

4 سؤال درباره دستگیری سازنده 19 ساله ربات افشاگر مشخصات مشترکان ایرانسل/ سرنوشت اطلاعات مشترکان نامعلوم است

باوجود دستگیری فرد 19 ساله در جریان کشف ربات افشاگر مشخصات ایرانسلی‌ها، هنوز از فروشنده اولیه اطلاعات و فروشندگان واسطه که این اطلاعات را در اختیار دارند، اطلاعی در دسترس نیست.

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات روز جمعه 11 تیرماه 1395 از وجود و مسدود شدن ربات تلگرامی افشاکننده مشخصات مشترکان ایرانسل خبر داد.

این ربات تلگرامی با ارائه شماره سیم‌کارت، مشخصات (نام، کد ملی و آدرس) مالک سیم کارت را ارائه می‌کرد.

وزارت ارتباطات در توضیح اولیه در این باره به فارس اعلام کرد: سه سال پیش بخشی از اطلاعات دیتا بیس ایرانسل لو رفت و اکنون شخصی با استناد به این پایگاه داده اقدام به راه‌اندازی رباتی کرده بود و موضوع نفو جدیدی در کار نیست.

روز گذشته محمود واعظی وزیر ارتباطات که برای ارائه گزارش به مجلس رفته بود، نمایندگان درباره این موضوع از وزیر سؤال کردند. واعظی در توضیح بیشتر گفت: دو سال و نیم پیش ایرانسل اطلاعات خود را در اختیار یکی از نهادها قرار داد و اطلاعات توسط یکی از کارمندان آن نهاد اطلاعات به بیرون درز کرد که همان زمان آن نهاد با آن کارمند برخورد کرد.

وی گفت: اما اخیراً همان اطلاعات با روش دیگری در یکی از شبکه اجتماعی ارائه شد که پیگیری کردیم و با آن برخورد شد.

ساعاتی پس از توضیحات وزیر، پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس فتا از دستگیری سازنده ربات تلگرامی و فاش کننده اطلاعات مشترکان ایرانسل خبر داد.

سرهنگ دوم حسین رمضانی معاون امور بین‌الملل و حقوقی پلیس فتا ناجا گفت: بلافاصله با شکایت بخش حقوقی اپراتور مربوطه در محاکم قضایی، پلیس فتا ناجا اقدامات فنی و تخصصی برای شناسایی و دستگیری مجرم را آغاز کرد.

وی از شناسایی و دستگیری متهم که جوان 19 ساله و دانشجوی رشته مهندسی کامپیوتر در یکی از استان های کشور است، خبر داد و افزود: بر اساس مدارک و مستندات فنی و تخصصی نامبرده به جرم خود اعتراف و انگیزه خود را صرفاً کنجکاوی بیان کرده است.

رمضانی یادآور شد: در تحقیقات بیشتر مشخص شد اطلاعات انتشار یافته همان اطلاعات قدیمی دو سال گذشته است که مالکان یا تغییر مالکیت داده اند و یا سیم کارت غیرفعال است.

پرونده حساسیت‌برانگیز افشای اطلاعات مشترکان یک اپراتور با ضرب‌الاجل بررسی و مختومه شد. اما پرونده درز اطلاعات مشترکان این اپراتور هنوز باز است و اتفاقاً با چند سوال اساسی روبه رو است؟

بنا بر اطلاعات رسمی موضوع درز اطلاعات مشترکان یک اپراتور مربوط به 2 تا 3 سال پیش است، بنابراین این سؤال مطرح است که چرا پیگیری ضربتی اپراتور از مقام قضایی و اقدام فوری پلیس فتا که امروز در نتیجه فشار افکار عمومی و بازخورد رسانه‌ای انجام شد، 3 سال پیش انجام نشده است؟ آیا اگر موضوع با این اهمیت رسانه ای نشود، حفظ امنیت اطلاعات و حریم خصوصی مشترکان به تنهایی دارای اهمیت نیست؟

این پرونده با دستگیری پایین‌ترین مهره مختومه اعلام شد. این جوان 19 ساله تنها یکی از افرادی است که به این اطلاعات دسترسی داشته است و پلیس فتا در اطلاعیه خود هیچ تضمینی درباره برخورد با دارندگان اطلاعات غیرمجاز نداده است.

وزیر ارتباطات گفته که این اپراتور اطلاعات خود را در اختیار یک نهاد قرار داده است. سؤال اساسی این است که طبق قانون جرایم رایانه‌ای دسترسی به اطلاعات و داده‌های شخصی باید با حکم قضایی باشد، آیا ارائه اطلاعات با حکم قضایی بوده و اپراتور ملزم به ارائه اطلاعات بوده است؟

وزیر توضیحی درباره نهادی که از آن سخن گفته نداده است و مشخص نیست منظور از نهاد چیست؟ زیرا عنوان نهاد برای مثال به یک مجموعه بزرگ عمومی غیردولتی شهری نیز می تواند اطلاق شود. روشن شدن این موضوع دارای اهمیت است، زیرا اگر ارائه اطلاعات به جز در مواقع ضرورت و الزام و به جز نهادهای مورد انتظار بوده، طبعا حق شکایت و پیگیری قضایی را برای اپراتور سخت کرده است و در توجیه عدم پیگیری کافی موضوع از 3 سال پیش تاکنون تاثیرگذار است.

همچنین معاون پلیس فتا ناجا برای رفع نگرانی بابت اطلاعات درز کرده، گفته: اطلاعات انتشار یافته همان اطلاعات قدیمی دو سال گذشته است که مالکان یا تغییر مالکیت داده اند و یا سیم کارت غیر فعال است.

آیا منطقی است که مالکان 20 میلیون سیم کارت یک اپراتور از 2 تا 3 سال پیش با تغییر مالکیت داده باشند یا سیم کارتشان غیر فعال شده باشد؟ آیا اطلاعات شخصی مشترکان موبایل از جمله نام، کد ملی با گذشت زمان تغییر می کند یا امکان دارد 20 میلیون مشترک یک اپراتور طی 2 تا 3 سال تغییر آدرس داده باشند؟

ایرانسل از میان حدود 70 میلیون سیم کارت واگذار کرده، حدود 30 میلیون سیم کارت فعال دارد.

با استناد به این ابهامات و ادامه نگرانی بابت دسترسی سوء استفاده گران به بخشی از دیتا بیس یک اپراتور، لازم است مانند برخورد ضربتی با عامل 19 ساله، برخورد با دارندگان این دیتابیس نیز با فوریت انجام شود تا پرونده برای همیشه بسته شود و نگرانی از بابت افشای دوباره این اطلاعات به شکل جدید به طور کامل از بین رود.

.

پارک‌های علم و فناوری اساس اقتصاد مقاومتی هستند

سرپرست پارک علم و فناوری لرستان با بیان اینکه پارک‌های علم و فناوری فنداسیون اقتصاد مقاومتی هستند، عنوان کرد: تجاری‌سازی، بازاریابی و اعتماد به محصولات داخلی از مشکلات پارک‌هاست.

محمودرضا شاکرمی اظهار کرد: مشکل ما در پارک علم و فناوری استان لرستان زیرساختی است و نباید این مهم باعث شود که از هدف اصلی دور شویم.

وی ادامه داد: پارک‌های علم و فناوری عمدتاً پروژه ملی هستند و  فنداسیون اقتصاد مقاومتی مدنظر مقام معظم رهبری هستند و باید تلاش شود که این زیرساخت‌ها فراهم شود تا به اهداف و رسالت پارک‌ها برسیم.

شاکرمی با اشاره به برخی مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان با دستگاه‌های اجرایی استان افزود: محصولاتی که شرکت‌های دانش‌بنیان در پارک‌ها تولید می‌کنند ممکن است بین‌المللی و ملی نباشد اما بسیاری از این محصولات نوپا بوده و تا زمانیکه برند و استانداردسازی شوند، نیاز است به این محصولات اعتماد شود.

سرپرست پارک علم و فناوری لرستان تأکید کرد: مادامیکه اعتقاد جمعی ایجاد نشود و به محصولاتی که از شرکت‌های دانش‌بنیان تحت حمایت پارک‌های علم و فناوری اعتماد نکنیم این شرکت‌ها نمی‌توانند دوام بیاورند.

وی یادآور شد: بحث تجاری‌سازی، بازاریابی و عدم اعتماد به محصولات داخلی یکی از مشکلاتی است که پارک‌های علم و فناوری با آن مواجه هستند.

شاکرمی گفت: هم اکنون تعداد واحدهای فن‌آور در پارک و مرکز رشد وابسته به پارک 110 مورد هستند.

.

راه‌اندازی اولین فن‌بازار ملی فروش محصولات فناورانه مدیریت شهری

رییس پارک علم و فناوری البرز از راه‌اندازی اولین فن‌بازار ملی فروش محصولات فناورانه حوزه مدیریت شهری برای حمایت از محصولات شرکت‌های فناور طی امسال در این استان خبر داد.

عطاءالله ربانی با اشاره به برنامه‌ها و اولویتهای پارک علم و فناوری البرز در سال جاری بر اساس رویکرد وزارت علوم و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: موضوع فعالیتهای دانشی و اقتصاد دانش‌بنیان از جمله محورهای اصلی برنامه‌های پارک است؛ یعنی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی استان و کشور برنامه‌ها و زیربرنامه‌های پارک را تنظیم، تدوین و اجرایی می‌کنیم.

وی افزود: در این راستا یکی از کارهای اصلی، حمایت از شرکت‌های دانش بنیان است که در چارچوب وظایف، اختیارات و منابع پارک علم و فناوری البرز نهایت تلاش را خواهیم کرد که هم به لحاظ کیفی حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور بیشتر شود و هم به لحاظ کمی بتوانیم تقاضای موجود در استان را پاسخ داده و واحدهای فناور  را به تعداد پیش‌بینی شده در برنامه جذب کنیم.

ربانی با بیان این‌که به دنبال فراهم کردن زمینه‌ها و امکانات پیشرفت و حمایت از شرکت‌ها هستیم، تصریح کرد: از برنامه‌های اصلی در این راستا کمک در بازارسازی برای شرکت‌های دانش‌بنیان، کمک به تجاری‌سازی محصولات تولیدی ساخت داخل و شرکت‌های دانش‌بنیان و نیم‌نگاهی به صادرات محصولات شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان به خارج از کشور است.

.

راه‌اندازی اولین فن بازار ملی فروش محصولات فناورانه مدیریت شهری

وی خاطرنشان کرد: اولین فن بازار ملی فروش محصولات فناورانه مدیریت شهری را در برنامه داریم که با کمک مدیریت استان و مدیریت شهری در استان البرز این برنامه را امسال پیاده‌سازی خواهیم کرد و امیدواریم که شاهد برپایی نمایشگاهی در سطح ملی در استان البرز برای حمایت از محصولات شرکت‌های فناور باشیم تا ضمن تامین نیاز دستگاه‌های اجرایی بویژه مدیریت شهری بواسطه محصولات شرکت‌های فناور ، این شرکت‌ها نیز بتوانند توانمندی‌های خود را عرضه کنند.

رییس پارک علم و فناوری البرز از امضای توافق‌نامه‌ای با صدا و سیمای استان البرز خبر داد و افزود: قرار است برنامه‌های خوبی در حوزه محصولات فناورانه و شرکت‌های دانش‌بنیان تولید شده و به معرض نمایش گذاشته شود تا بتوانیم هم در حوزه فرهنگ‌سازی و هم در اقتصاد دانش محور و دانش‌بنیان و محصولات دانش‌بنیان نقش‌آفرینی کنیم.

ربانی با اشاره به برنامه‌های آموزشی حوزه‌های فناوری برای سطوح دبیرستانی و بحث کارآموزی و کارورزی فارغ التحصیلان دانشگاهی در شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: این برنامه‌ها برای این است تا فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در معرض فضای عمومی فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان قرار گیرند تا به جای منتظر ماندن برای استخدام در مراکز دولتی بتوانند به این شرکت‌ها کمک کنند و همچنین زمینه تجربی خود را ارتقاء بخشند تا به سمتی بروند که شرکت‌ دانش‌بنیان تاسیس کنند.

.

استقرار 71 شرکت در پارک علم و فناوری البرز

وی حمایت و تاکید مقام معظم رهبری برای توسعه اقتصادی کشور از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان و تاکید و حمایت‌های دولت یازدهم و شخص رییس جمهور از این شرکت‌ها و فرهنگ‌سازی را گامی موثر در ارتقای جذب شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری دانست و افزود: تعداد شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری البرز از 7 شرکت تا پایان سال 92، حدود 40 شرکت در سال 93 و 65 شرکت تا پایان سال 94، به 71 شرکت در پایان بهار سال 95 ارتقاء پیدا کرده است که از این 71 شرکت حدود 40 شرکت دانش‌بنیان هستند و بقیه هم شرکت‌های فناوری هستند که جذب پارک شده‌اند.

ربانی در ادامه یادآور شد: فرهنگ‌سازی، حمایت‌ها و تلاش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در امر ارتقای جذب شرکت‌ها در پارک بسیار موثر است و وزارت علوم نیز در این زمینه نقش بسزایی دارد. همچنین مجموعه جهاد دانشگاهی، نقش و حمایت استاندار البرز در دوره جدید نیز در توفیق پارک علم و فناوری البرز و جذب بیشتر شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار تاثیر گذار بوده است.

 به گفته وی، وجود مراکز علمی بسیار قدیمی و مؤثر در این استان، جمعیت زیاد دانشجویی و اعضای هیات علمی و نخبگانی که در استان وجود دارند، قشر تحصیلکرده و قشر فناور از پتانسیل‌های استان برای پیشرفت در این زمینه محسوب می‌شوند و این پتانسیل امکاناتی، تجهیزاتی‌ و انسانی استان، باعث شده البرز به عنوان قطب علم و فناوری در کشور مطرح شود که این امر سبب استقبال خوب شرکت‌ها برای جذب شدن در پارک علم و فناوری استان شده است.

رییس پارک علم و فناوری البرز در مورد اقدامات این پارک در جهت توسعه علم و فناوری گفت: در دو سال گذشته سعی کردیم که امکانات مورد نیاز واحدهای فناورها را تا حدودی که در مقدورات ما بوده است، در اختیار آنها قرار دهیم. یکی از این اقدامات تجهیز و توسعه فضای کاری در حدود 8000 مترمربع و بحث دوم تامین نقدینگی از طریق منابع داخلی پارک، معرفی به بانک‌ها و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت علوم بوده است.

ربانی درمورد ورود و افزایش فعالیت‌های پارک در بازار جهانی خاطرنشان کرد: خوشبختانه فضای جدیدی در کشور ایجاد شده و گروه‌های اقتصادی مختلفی به کشور مراجعه می‌کنند که یکی از مقاصد اصلی آنها استان البرز است. در این استان یکی از عواملی که آنها را جذب و زمینه بازدید را فراهم می‌کند، پارک علم و فناوری است. در ماه‌های گذشته بازدیدهای انجام شده منجر به ایجاد توافقاتی بین شرکتهای فناور و شرکت‌های خارجی شد و مراودات دوجانبه‌ای را رقم زد و قرارهایی گذاشته شد که شرکت‌های خارجی به عنوان نماینده، محصولات شرکت‌های فناور حوزه پارک را در بازارهای بین‌المللی عرضه کنند.

وی در ادامه گفت: در حال حاضر شرکت‌های ما در نمایشگاه‌های بین‌المللی حضور دارند و در حال توسعه این حضور هستیم. گروه‌های مختلف خارجی  هم استقبال بسیار خوبی از محصولات فناوری ما می‌کنند و زمینه‌ای برای فروش این محصولات در بازارهای بین‌المللی از طریق همکاری مشترک در حال مهیا شدن است. همچنین تاکنون سه گروه از ایرانیان مقیم خارج از کشور در پارک حضور داشته‌اند و ابراز تمایل کرده‌اند تا هم ایرانیان متخصص خارج از کشور و هم سرمایه‌گذاران خارجی را برای همکاری مشترک با تولی‌گری پارک علم و فناوری به استان البرز بیاورند.

.

فروش محصولات دانش‌بنیان به بیش از 100 میلیارد تومان افزایش می‌یابد

ربانی در ادامه با بیان این که پارک علم و فناوری استان البرز در مجتمع تحقیقاتی جهاد دانشگاهی مستقر است، یادآور شد: تاسیس مجتمع تحقیقاتی جهاد دانشگاهی نیز با همین اهداف پارک علم و فناوری‌ها شکل گرفته  است؛ اگرچه اسم آن تحت عنوان مجتمع بوده است، اما از نظر کارکرد، سازمان و اهداف با تعاریف جدید پارک علم و فناوری، به عنوان قدیمی‌ترین و بزرگترین پارک علم و فناوری کشور محسوب می‌شود.

وی با اشاره به صادرات محصولات دانش‌بنیان در سال‌های گذشته خاطرنشان کرد: فروش شرکت‌های فناور مستقر در پارک علم و فناوری در سال 94 حدود 70 میلیارد تومان، در سال93 حدود 40 میلیارد تومان و از ابتدای تاسیس پارک یعنی سال 87 تا پایان سال 92 هم حدود 25 میلیارد تومان بوده است. برآورد ما این است که در سال 95 فروش محصولات دانش‌بنیان به بیش از 100 میلیارد تومان افزایش پیدا کند.

رییس پارک علم و فناوری البرز تصریح کرد: پارک علم و فناوری البرز با موقعیتی که دارد و با حضور در مجتمع تحقیقاتی جهاد دانشگاهی و اتصال به بدنه مجموعه جهاد دانشگاهی امتیاز بزرگی را داراست، لذا فناوران جوان ما در کنار محققان با تجربه قدیمی جهاد دانشگاهی باید دست به دست هم بدهند و تجارب را به یکدیگر منتقل کنند و با تشکیل کنسرسیوم‌های مختلف نقش خیلی خوبی در تولید، بازار رسانی و تجاری‌سازی محصولات فناورانه ایفا کنند.

وی اظهار امیدواری کرد که در آینده نه چندان دور عملکرد بسیار مثبتی را می‌توان از این مجموعه انتظار داشت.

.

با عضویت در کانال رسمی تکرا در تلگرام از آخرین اخبار روز تکنولوژی مطلع باشید.

.

منبع: farsnews ، tasnimnews ، isna


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر