;
coinex

جمع شدن موبایل ها از بازار، صدور 6.5 میلیون کارت شهروندی و … (27 تیر 95)

جمع شدن موبایل ها از بازار، صدور 6.5 میلیون کارت شهروندی و ... (27 تیر 95)

مهم ترین اخبار تکنولوژی ایران را با ایراتک دنبال کنید. در ایراتک امروز خواهید خواند:

• موبایل‌های «آیفون» از بازار جمع‌ می‌شوند

• صدور ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار کارت شهروندی/پرداخت خرد با NFC

• ضرورت ایجاد فضای مناسب توسعه نرم‌افزارهای بومی پیام‌رسان و شبکه‌های اجتماعی

• سامانه اطلاع‌رسانی وضعیت پوشش شبکه ایرانسل راه‌اندازی شد

• ثبت سالانه 14 هزار نوع اختراع در کشور

• اقدامات وزارت بهداشت برای کاهش مهاجرت نخبگان در حوزه پزشکی

.

موبایل‌های «آیفون» از بازار جمع‌ می‌شوند

مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق کالای هدف با بیان اینکه کمپانی آیفون تنها تا پیش از اجرای طرح رجیستری، فرصت تاسیس نمایندگی در کشور را دارد گفت: ابلاغیه جمع‌آوری موبایل‌های این برند صادر شده و در صورت عدم تاسیس نمایندگی، گوشی‌های موبایل آن جمع می‌شوند.

عباس نخعی با اشاره به در پیش رو بودن اجرایی شدن طرح رجیستری موبایل و لزوم ورود نمایندگی‌ها به کشور اظهار کرد: در حال حاضر تصمیم بر این است که تنها گوشی‌هایی قابلیت فعالیت و خرید و فروش در کشور را داشته باشند که دارای نمایندگی در کشور هستند، ولی این امکان نیز وجود دارد که پس از اجرای این طرح، تصمیمات جدیدی در این حوزه اتخاذ شود.

مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق کالای هدف ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در خصوص برخی برندهای تلفن همراه موجود در بازار از جمله گوشی‌های «آیفون» گفت: در حال حاضر ابلاغ جمع‌آوری گوشی‌های تلفن همراه این برند از بازار داده شده است.

وی خاطرنشان کرد: اگر تا روز اجرای طرح رجیستری، این کمپانی اقدام به ثبت نمایندگی رسمی در کشور نکند قطعاً تمام گوشی‌های تلفن همراه این برند جمع‌آوری خواهند شد و به هیچ عنوان قابلیت رجیستر شدن را نخواهند داشت.

نخعی افزود: در حال حاضر ما ابلاغیه جمع‌آوری گوشی‌های تلفن همراه این برند را به تمام استان‌ها اعلام کرده‌ایم و در صورت عدم تأسیس نمایندگی این برند در کشور تا روز اجرای طرح رجیستری، تمام محصولات موبایل این برند از سطح بازار جمع‌آوری خواهد شد.

عباس نخعی پیش از این در خصوص زمان اجرای طرح رجیستری موبایل نیز گفته بود که با توجه به اتمام مقدمات این طرح و تاکید معاون اول رئیس جمهور بر اجرای هرچه سریعتر این طرح، طرح رجیستری موبایل تا اول مرداد ماه اجرایی خواهد شد.

در این طرح که با مشارکت گمرک، اصناف، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، وزارت ارتباطات و اپراتورهای تلفن همراه به اجرا گذاشته خواهد شد، خدمات مخابراتی تمام اپراتورها تنها به گوشی‌های موبایلی ارائه داده خواهد شد که از مبادی رسمی و به‌صورت قانونی وارد شده و کدهای مخصوص این طرح را اخذ کرده باشند.

.

صدور ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار کارت شهروندی/پرداخت خرد با NFC

مجری یک پروژه کارت هوشمند غیرتماسی با اشاره به اینکه در مشهد چهار میلیون کارت شهروندی توزیع شده است، گفت: پرداخت خرد الکترونیک را به کارت دانشجویی، هواداری یا کارت‌های سازمانی هم می‌کشانیم.

تعدد کارت‌های مختلف مغناطیسی در جیب مردم شهر این روزها به معضلی برای مدیریت حساب تبدیل شده هر چند که صدور کارت‌های مختلف توسط بخش‌های گوناگون، خود نوعی معضل است.

از این حیث کمپانی‌های مالی و خدماتی مختلفی به سمت یکپارچه‌سازی و تجمیع اکانت‌های موجود بر روی کارت‌ها رفته‌اند تا به این طریق گامی در راستای مدیریت حساب‌های مختلف مردم برداشته باشند.

نمونه‌های مختلفی از این اقدامات را در سطوح فعالیت بانک‌ها و سازمان‌های خدماتی شاهد هستیم؛ یک نمونه از اقدامات صورت گرفته در حوزه حمل‌ونقل، صدور “من کارت” است که هم زمان با تبدیل ابزارهای پرداخت مردم از اسکناس و پول نقد به کارت‌های بانکی، پرداخت غیرتماسی را ممکن کرده است.

محمد نژادصداقت با بیان اینکه تاکنون شش میلیون و 500 هزار نفر پرداخت‌های خرد خود را از طریق کارت‌های شهروندی صادر شده انجام می‌دهند، اظهار کرد: تا امروز بالغ بر چهار میلیون من کارت در مشهد توزیع شده که دو میلیون این کارت‌ها مربوط به شهروندان و مابقی مربوط به زائران است و در اتوبوسرانی و قطار شهری کاربرد دارد.

وی عنوان کرد: این کارت‌های هوشمند، قابلیت پرداخت غیرتماسی را دارد که علاوه بر ناوگان اتوبوسرانی، خطوط BRT و ناوگان قطار شهری، بصورت آزمایشی در 60 واحد تجاری همچون نانوایی، مراکز ارائه خدمات چاپ، تکثیر و پیشخوان دولت نیز استفاده می‌شود.

مدیر این پروژه ابراز کرد: در شهرهای کیش، اهواز، قزوین، اصفهان و کرمان نیز در حال حاضر مجری پروژه کارت شهروندی و پرداخت خرد شهری هستیم.

به گفته او برنامک شارژ موبایلی من کارت روی گوشی‌های هوشمند با سیستم عامل اندروید و مجهز به فناوری NFC قابل استفاده است.

وی خاطر نشان کرد: قصد داریم بحث کارت هوشمند غیرتماسی را علاوه بر پرداخت خرد الکترونیک به خدمات ارزش‌افزوده‌ دیگر مانند کارت دانشجویی، هواداری یا کارت‌های سازمانی تسری بخشیم.

.

ضرورت ایجاد فضای مناسب توسعه نرم‌افزارهای بومی پیام‌رسان و شبکه‌های اجتماعی

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور با اعلام حمایت این معاونت از فعالان و توسعه‌دهندگان نرم‌افزارهای پیام‌رسان در فضای مجازی بر ضرورت ایجاد فضای مناسب توسعه نرم‌افزارهای بومی پیام‌رسان و شبکه‌های اجتماعی تاکید کرد.

دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس جمهور در نشست با جمعی از فعالان و توسعه‌دهندگان نرم‌افزارهای پیام‌رسان در فضای مجازی با اشاره به ضرورت ایجاد فضای مناسب توسعه نرم‌افزارهای بومی پیام‌رسان و شبکه‌های اجتماعی اظهار کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از این حوزه همانند سایر حوزه‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات، با حداکثر توانمندی حمایت خواهد کرد و برای رفع موانع موجود تلاش خود را به کار خواهد بست.

وی افزود: هنر دولت در ایجاد زیست‌بوم مناسبی است که با کارکرد کارآفرینانه، بتواند زمینه رشد و توانمندی فعالان حوزه IT را فراهم کند.

ستاری با تاکید بر نقش‌آفرینی صندوق‌های جسورانه و عدم دخالت دولت در فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان افزود: ارائه معافیت‌های گمرکی، مالیاتی، تسهیلات سربازی، ایجاد زمینه فرهنگ‌سازی، تخصیص تسهیلات در قالب اعطای جایزه و مواردی از این دست، زمینه‌هایی هستند که دولت می‌تواند نقش خود را به خوبی ایفا کند.

وی افزود: دخالت دولت در شکل دادن و حمایت‌های مستقیم، فضای رانت را ایجاد خواهد کرد که به علت وابستگی به منابع دولتی ایجاد می‌شود و شکست کسب و کار را به دنبال خواهد داشت. بنابراین کسب و کارها باید در فضایی متناسب، رقابتی و بر اساس نیازهای بازار شکل بگیرند تا بتوانند به حیات خود ادامه دهند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور با اشاره به تعامل با شورای عالی فضای مجازی در راستای کمک به توسعه و رشد شرکت‌های فعال در حوزه نرم‌افزارهای پیام‌رسان گفت: با تعاملات و هم‌افزایی‌های صورت گرفته در شورای عالی فضای مجازی و انتقال دغدغه‌ها و نیازهای فعالان این بخش، تلاش می‌کنیم موانع پیش روی فعالان این حوزه برطرف شود.

در ادامه، سید مجتبی هاشمی، دبیر ستاد توسعه فناوری اطلاعات، ارتباطات و میکروالکترونیک هدف از برگزاری این نشست را شناخت نیازها و چالش‌های فعالان و توسعه‌دهندگان نرم‌افزارهای پیام‌رسان در فضای مجازی، حرکت در مسیر رفع این چالش‌ها و رسیدن به نقطه مطلوب توانمندی بر اساس یک راهبرد منطقی دانست و گفت: تلاش می‌کنیم با شناخت نیازها و حمایت‌ها از فعالان و توسعه‌دهندگان نرم‌افزارهای پیام‌رسان در فضای مجازی، در یک مدت زمان معقول و منطقی، به سطح قابل قبولی از توانمندی، به لحاظ کمی و کیفی دست پیدا کنیم.

وی افزود: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مجری و ذی‌نفع هیچ یک از طرح‌های فناورانه نیست و به دنبال آن است که با ایجاد زمینه‌های لازم و حمایت از راه‌های گوناگون، موجب بالارفتن توانمندی فعالان این حوزه شود.

بر اساس این گزارش، حاضرین نشست که عموماً توسعه‌دهندگان نرم‌افزارهای پیام‌رسان در فضای مجازی بودند، ضمن ارائه توانمندی‌ها و محصولات موجود،  از دغدغه‌ها و نیازهای خود سخن گفتند که حمایت‌های اطلاع رسانی و تبلیغات، توجه بیشتر به تولیدات بومی، حذف فرایندهای سخت و پیچیده مجوز، برطرف سازی مشکلات زیرساختی، رفع چالش‌ها و موانع قانونی، عمده خواسته‌های فعالان حاضر در این نشست بود.

.

سامانه اطلاع‌رسانی وضعیت پوشش شبکه ایرانسل راه‌اندازی شد

سامانه اطلاع‌رسانی وضعیت پوشش شبکه برای مشترکان اپراتور دوم ارتباطی راه‌اندازی شد.

این اپراتور سامانه‌ای را به منظور بررسی آسان و سریع وضعیت پوشش شبکه اینترنت همراه (نسل 2، نسل 3 و نسل 4) هر منطقه توسط مشترکان خود راه‌اندازی کرد.

مشترکان ایرانسل می‌توانند با شماره‌گیری کد دستوری *20# (ستاره 20 مربع) از وضعیت خدمات دیتای همراه در محل خود مطلع شوند.

.

ثبت سالانه 14 هزار نوع اختراع در کشور

رییس بنیاد علم ایران در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی گفت: سالانه نزدیک به 14 هزار نوع اختراع در کشور ثبت می‌شود که اگر 10 درصد آن در خارج کشور ثبت شود، گام موثری برای بهبود رتبه دارایی فکری ایران در جهان اتفاق برداشته می‌شود.

دکتر نصرت‌الله ضرغام در دیدار با مسؤولان و اعضای هیات علمی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی به معرفی اجمالی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران (بنیاد ملی علم ایران) پرداخت و گفت: بنیاد ملی علم ایران با هدف تسهیل، تسریع و حمایت از پژوهشگران و تسهیل ارتباط دانشگاه با صنعت راه‌اندازی و فعال شد.

دکتر ضرغام در رابطه با اینکه ارتباط واحد علوم و تحقیقات با بنیاد ملی علم ایران دارای چه اهمیتی است، گفت: این ارتباط قطعا به نفع کشور و توسعه علم و فناوری خواهد بود. واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی به لحاظ علمی و تحقیقاتی در جایگاه خوبی است و اساتید خوبی دارد.

وی افزود: اگر اساتید این واحد برای انجام کارهای علمی خود مورد حمایت بنیاد قرار بگیرند، هم از ظرفیت‌های علمی بالاتری استفاده می‌شود و هم کشور می‌تواند از فعالیت‌های علمی آن‌ها جهت تحقق اهداف بالادستی بهره‌مند شود.

دکتر ضرغام به شناسایی و تهیه بانک اطلاعاتی از اساتید سرآمد در هر رشته برای ایجاد گرنت کرسی پژوهشی اشاره و تصریح کرد: این مرکز استفاده از ظرفیت‌های علمی خارج از کشور را در کنار ظرفیت‌های علمی داخل کشور مدنظر دارد.

دکتر ضرغام به حمایت از مخترعین برای ثبت اختراعات خود فارغ از دانشگاهی یا غیر دانشگاهی بودن آنان اشاره کرد و افزود: داشتن دارایی‌های فکری کشور در رتبه جهانی حائز اهمیت است و در حال حاضر ژاپن 25 درصد دارایی فکری جهان را به خود اختصاص داده است.

وی مهمترین اقدامات کارگروه ثبت بین‌المللی اختراعات این مرکز را شامل تهیه خط مشی و تدوین آیین‌نامه حمایت از ثبت بین‌المللی اختراعات، تدوین فرایند حمایت از ثبت بین‌المللی اختراعات و تعیین اولویت اختراعات قابل حمایت توسط صندوق دانست.

دکتر ضرغام گفت: تا کنون این صندوق، 38 اختراع بین‌المللی را در خارج از کشور به ثبت رسانده و 67 اختراع نیز در پروسه ثبت قرار دارد.

دکتر ضرغام با بیان اینکه آماده هرگونه همکاری علمی و تحقیقاتی و حمایت از پژوهشگران و اساتید واحد علوم و تحقیقات هستیم، خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی خدمات شایسته‌ای در عرصه علمی و فرهنگی و پژوهشی به کشور ارائه کرده است و معتقدم اگر دانشگاه آزاد نبود، سایر دانشگاه‌های کشور به تنهایی پاسخگوی دوره‌ های تحصیلات تکمیلی و توسعه تحقیقات کاربردی در کشور نبودند.

وی به مدارس سما وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و افزود: درصدد برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای چگونگی روش تحقیق برای دانش‌آموزان هستیم. همچنین این صندوق از ثبت اختراعات و نوآوری‌های دانش‌آموزان نیز حمایت‌های ویژه‌ای خواهد داشت.

به گفته دکتر ضرغام، بنیاد ملی علم ایران، مردمی و اجتماعی کردن دانش را پیگیری می‌کند تا زیر ساخت‌های علم و فناوری در کشور ارتقاء یابد.

وی از خدمات کیفی‌سازی دکتر جاسبی در دانشگاه آزاد تقدیر کرد و گفت: دکتر جاسبی، رییس پیشین دانشگاه آزاد ارتقای همسوی کیفیت و کمیت را در دانشگاه مدنظر داشت و دکتر میرزاده، رییس کنونی دانشگاه نیز پیگیر تعادل‌سازی این کیفیت و کمیت در دانشگاه است.

دکتر ضرغام تصریح کرد: دکتر علی عباس‌پور، رییس واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد که به عنوان بزرگترین و شاخص‌ترین واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی است، همیشه در مجلس شورای اسلامی به عنوان حامی علم و فناوری در کشور بوده است و امروز هم بعنوان یکی از حامیان تحقیقات مطالعات کاربردی در سنگر دانشگاه حضور فعال دارد.

دکتر ضرغام بعنوان شخصیت علمی که سال‌ها در دانشگاه‌های آزاد و دولتی حضور فعال داشته است، تصریح کرد: چیزی که مدنظر ماست، تلاش برای بالا بردن کیفیت فارغ‌التحصیلان با تامین شاخص‌های کیفی آموزشی است.

واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی و صندوق حمایت از پژوهشگـران و فناوران کشور (بنیاد ملی علم ایران) به منظور  گسترش همکاری‌های علمی و تحقیقاتی و  شناسایی، برقراری ارتباط و حمایت از پژوهشگران و نخبگان تفاهم‌نامه همکاری نیز امضاء کرده‌اند.

.

اقدامات وزارت بهداشت برای کاهش مهاجرت نخبگان در حوزه پزشکی

در چهل و ششمین جلسه کمیسیون نخبگان و آینده­‌نگاری علم و نوآوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، گزارش تهیه شده توسط معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره «مهاجرت نخبگان در حوزه پزشکی» ارائه شد.

در این گزارش با دسته‌بندی نخبگان به سه دسته شامل «افرادی که دارای نقش بین‌المللی در علم و فناوری هستند» و «افرادی که با استفاده از امکانات موجود در خارج از کشور توانسته‌اند به موفقیت‌هایی دست پیدا کنند» و «اشخاص دیگری که مابین این دو گروه توانسته‌اند برای خود پشتوانه اجتماعی، اقتصادی و علمی فراهم کنند»، نخبگان دسته اخیر جزء مفیدترین و دلسوزترین افراد برای کشور برشمرده شده‌اند.

در ادامه این گزارش و با استناد به پژوهش‌های انجام شده، افراد دسته سوم با توجه به روحیه میهن‌دوستی و احساس مسؤولیت نسبت به کشور، بیشترین آمار بازگشت به کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

در بخش دیگری از این گزارش با اشاره به این موضوع که در نگاه ابتدایی مهاجرت نخبگان به نفع کشور مقصد به نظر می‌رسد، به این نکته نیز اشاره شد که با تقویت ارتباط علمی و  اجتماعی نخبگان در کشور مقصد، در نهایت این ارتباطات به نفع کشور مبداء به کار گرفته خواهد شد.

همچنین در گزارش تهیه شده توسط معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، پس از ارائه آمار مهاجرت پزشکان کشور به خارج به این موضوع نیز اشاره شد که بدلیل تفاوت در نظام آموزش پزشکی کشورها و جذب نشدن آسان پزشکان نسبت به سایر تحصیلکردگان، عموماً مهاجرت نخبگان پزشکی نسبت به نخبگان غیر پزشکی کمتر بوده است.

در ادامه این گزارش با اشاره به اقدامات انجام شده توسط وزارت بهداشت به منظور کاهش مهاجرت پزشکان، دو برنامه «پزشک پژوهشگر» و «تأسیس موسسه توسعه تحقیقات علوم پزشکی(NIMAD)» جزء اهم این اقدامات برشمرده شدند.

پس از ارائه این گزارش، اعضای کمیسیون به بیان نظرات خود پرداختند که اهم آن شامل اتخاذ راهکارهای لازم در سطح سیاست­گذاری، برنامه­‌ریزی و اجرا برای نگهداشت نخبگان و بازگشت نخبگان به کشور، سیاستگذاری متناسب برای رشته‌­های علوم پزشکی به سبب پیچیدگی‌های ساختاری این رشته‌ها، تدوین شاخص­های استاندارد مرتبط با نخبگان جهت دستیابی به آمارهای شفاف و دقیق و بهره گیری از این شاخص‌ها برای ایجاد بانک اطلاعاتی و به روز مستمر این بانک اطلاعاتی بر اساس شاخص‌های معتبر و تقویت تعامل و ارتباط با نخبگان به عنوان یک راهکار مؤثر در جلوگیری از مهاجرت آنان.

.

با عضویت در کانال رسمی تکرا در تلگرام از آخرین اخبار روز تکنولوژی مطلع باشید.

.

منبع: tasnimnews ، isna


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر