;
coinex

باتری لیتیوم اکسیژن به ساخت ماشین های الکتریکی سبک تر کمک خواهد کرد

باتری لیتیوم اکسیژن قدرت بالایی دارد، این در حالیست که از وزن بسیار کمی برخوردار است.

باتری های لیتیوم هوا به منظور ساخت ماشین های الکتریکی سبک تر با محدوده ی مسافتی بیشتر طراحی شده اند؛ این قابلیت از طریق قدرت بالا در مقایسه با وزن کم آنها به وجود می آید. با این وجود، این باتری ها معایبی نیز دارند؛ شارژ این باتری ها با سرعت زیادی کاهش می یابد، علاوه بر اینکه انرژی زیادی را به صورت گرما هدر می دهند. این معایب هیچ کدام برای ساخت وسایل نقلیه ای که باید علاوه بر دوام بالا، سرعت شارژ بالایی نیز داشته باشند، ایده آل نیست. دانشمندان MIT، آزمایشگاه ملی آرگون و دانشگاه Peking روش بهتری را کشف کرده اند. آنها موفق به ساخت باتری لیتیوم اکسیژن شدند که سبکی وزن باتری های لیتیوم هوا را به همراه دارد اما نقاط ضعف آنها را از بین برده است.

باتری های لیتیوم هوا، اکسیژن موجود در هوا را به درون کشیده و از آن برای ایجاد واکنش های شیمیایی استفاده می کند؛ اما باتری لیتیوم اکسیژن به شکلی طراحی شده که به ذرات در مقیاس نانو که اکسیژن و لیتیوم را درون خود حفظ می کند، بستگی دارد؛ و همزمان با تغییر حالت، اکسیژن را درون خود نگه می دارد. این روند، هدر رفتن انرژی را کاهش داده و مانع تغییرات سریع در حجم می شود که در نهایت کاهش طول عمر باتری را به همراه دارند. تکنولوژی باتری لیتیوم اکسیژن با شرایط فعلی جهان سازگاری بیشتری دارد (باتری لیتیوم هوا قادر به جذب دی اکسید کربن و رطوبت نیست) و به صورت طبیعی، از باتری در برابر شارژ شدن بیش از حد محافظت می کند. زمانیکه قدرتی بیش از اندازه به باتری وارد شود، آن را به مسیر دیگری هدایت می کند.

این باتری در حال حاضر یک کانسپت به شمار می رود؛ با اینحال برای ساخت نمونه های اولیه این باتری تا یک سال آینده، برنامه ریزی شده است. تحقق این برنامه چندان دور از ذهن نیست؛ چرا که ساخت آن به مواد گران قیمت نیاز ندارد. اگر باتری لیتیوم اکسیژن به واقعیت تبدیل شود، ماشین های الکتریکی قادر خواهند بود تا دو برابر انرژی بیشتری را ذخیره کنند. در نتیجه محدوده ی مسافتی این ماشین ها بیشتر می شود؛ علاوه بر اینکه وزن سبک آنها نیز مانع افزایش سرعت نخواهد بود.

.

با عضویت در کانال رسمی تکرا در تلگرام از آخرین اخبار روز تکنولوژی مطلع باشید.

.

منبع: engadget


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر