;
coinex

این ربات کوچک می تواند جسمی 10 برابر بزرگتر از خود را حمل کند

این ربات کوچک می تواند جسمی 10 برابر بزرگتر از خود را حمل کندمحققان موفق به ساخت یک ربات کوچک شده اند که قادر به حرکت است و همچنین می تواند جسمی 10 برابر بزرگتر از خود را نیز حمل کند.

ساخت ربات های نرم آسان نیست، زیرا نسبت به همتایان سختشان، برای ساخت آنها به قطعات کاملا متفاوتی نیاز است. سخت تر از ساخت آنها، این است که از این ربات ها در مقیاس کوچک، برای حرکت استفاده شود. گروهی از محققان دانشکده فیزیک دانشگاه ورشو، موفق به ساخت یک میکروماشین نرم 15 میلی متری شده اند که برای حرکت تنها به نور نیاز دارد. در واقع میکروربات ساخته شده توسط این محققان متشکل از بلورهای الاستومرهای مایع (LCEs)، است. بلورهای الاستومر مواد هوشمندی هستند که وقتی در معرض نور مرئی قرار می گیرند می توانند تغییر شکل دهند. در زیر منبع نور، بدنه ی این دستگاه، می تواند مانند یک خون آشام با حرکت هایی موج گونه رو به جلو حرکت کند. در واقع وقتی نور مرئی بر این مواد تشکیل دهنده ی آن می تابد، با تغییر شکل بلورهای الاستومر به نظر می رسد که این ربات کوچک می تواند رو به جلو بخزد.

به گفته ی پژوهشگران، این روبو-کاترپیلار می تواند از دامنه های شیب دار بالا رفته و وارد فضای های کوچک شود، حتی قادر است اشیائی که 10 برابر از خودش بزرگتر هستند را حمل کند. این ربات کوچک ، می تواند در محیط های چالش برانگیز برای تحقیقات علمی استفاده شود. حتی شاید بتوان با اتصال دوربین یا میکروفون به ربات کوچک ساخته شده از بلورهای الاستومر، به عنوان ابزار جاسوسی از آن استفاده کرد. با این وجود اگر برای برخی از کاربردهای خاص اندازه ی این ربات، خیلی کوچک باشد، محققان می توانند روشی اتخاذ کرده و آن را اندکی بزرگتر بسازند.

.

با عضویت در کانال رسمی تکرا در تلگرام از آخرین اخبار روز تکنولوژی مطلع باشید.

.

منبع: engadget


عصر تکنولوژی، تکرا

 

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر