;
coinex

گوگل و توجه به کاربر با Google Doodle ؛ مسیری پر تلاطم از جستجو تا تبریک روز تولد شما!

گوگل و توجه به کاربر با Google Doodle ؛ مسیری پر تلاطم از جستجو تا تبریک روز تولد شما!

در دنیای تکنولوژی امروز گوگل (GOOGLE.COM) بزرگترین و پر استفاده ترین موتور جستجو اینترنتی است. شرکت گوگل علاوه بر ارایه سرویس جسنجوی وب، طیف وسیعی از خدمات رایگان را به کاربران عرضه می کند. سرویس پست اکترونیکی گوگل یا جی میل (GMail)، سیستم مسیریابی و نقشه (Google Map – Google Earth)، سیستم ابری ذخیره اطلاعات (Google Drive)، شبکه اجتماعی گوگل (+Google)، مرورگر سریع و سبک کروم (Google Chrome) و نرم افزار مدیریت عکس پیکاسا (Picasa) تنها بخشی از سرویس های این شرکت عظیم هستند.

شرکت گوگل در سال 1998 توسط سرگئی برین و لری پیج تاسیس شد و در ابتدا تنها سرویس موتور جستجو را ارائه می کرد. آن زمان شرکت ها، موتورهای جستجو و دایرکتوری هایی مثل یاهو (Yahoo.com) فعالیت داشتند. در سال 2003 گوگل شبکه اجتماعی عظیم خود به نام اورکات (ORKUT) را تاسیس کرد که در زمان خود بزرگترین شبکه اجتماعی از کاربران سراسر جهان بود. در سال 2004 نیز سیستم پست الکترونیکی خود با نام GMail را ارائه داد و با اختصاص 1 گیگابایت فضا برای پست الکترونیکی حجمی تقریبا نامحدود را به خیل عظیم کاربران این سرویس عرضه کرد. از این به بعد بود که رشد شرکت به صورت تصاعدی بالا رفت و انواع امکانات کوچک و بزرگ و تعداد بسیار زیادی از زبان های زنده دنیا به آن اضافه شد. تعداد کاربران سرویس GMail در حال حاضر بیش از 1 میلیارد نفر است و بیش از 250 هزار کاربر فعال در شبکه اجتماعی گوگل، گوگل پلاس وجود دارند.

یکی از بخشهای جانبی و جذاب سایت گوگل بخش لوگوی آن است که Google Doodle نام دارد. گوگل برای اینکه جذابیت ظاهری صفحه اصلی خود که بسیار سبک و سریع است را حفظ کرده و همچنین آن را از تکراری بودن خارج کند با توجه به اتفاقات روزانه، وقایع تاریخی، فرهنگی و ورزشی و اجتماعی، روز تولد اشخاص خاص و مشهور و … لوگوی خود را تغییر می دهد. بعنوان مثال در روز افتتاحیه همایش های ورزشی مثل المپیک، جام های جهانی، روز صلح و تولد دانشمندانی مثل اینشتین، نیوتون و … و روزهای ملی کشورهای مختلف مثل روز استقلال کشورها، لوگوی گوگل ترکیبی از نوشته ی Google و آن مناسبت می شود.

بعنوان مثال در روز افتتاحیه همایش های ورزشی مثل المپیک، جام های جهانی، روز صلح و تولد دانشمندانی مثل اینشتین، نیوتون و ... و روزهای ملی کشورهای مختلف مثل روز استقلال کشورها، لوگوی گوگل ترکیبی از نوشته ی Google و آن مناسبت می شود.

اولین بار در سال 2000 شرکت گوگل از لوگوی متغیر یا Google Doodle استفاده کرد که در عین سادگی و حفظ اصالت لوگوی چند رنگ خود باعث عدم تکراری و یکنواخت شدن صفحه جستجوی خود می شد. این بخش با اینکه کمتر مورد توجه قرار گرفته یکی از جذاب ترین و سرگرم کننده ترین بخش های سایت گوگل شد، بطوری که از سال 2004 بخش مسابقه  google4doodle در شرکت گوگل راه اندازی شد و هدف آن استفاده از طراحی های کاربران برای طراحی بهترین doodle بود.

همچنین بخشی در شرکت گوگل تاسیس شد که وظیفه کارمندان آن طراحی لوگوهای مختلف بود. این بخش تا آنجا پیش رفت که doodler عنوان رسمی طراحان این لوگو شد و حتی لوگوهایی با الهام از بازی ها و یا سازهای مختلف ساخته شد که متحرک بود و حتی قابلیت گیمینگ داشت (لوگوی بازی محبوب pacman) و یا مانند لوگوی گیتار، با ضربه و حرکت نشانگر موس بر روی آن نت های مختلفی نواخته می شد. در چند سال گذشته در روز اول فروردین نیز لوگوی گوگل به لوگوی تبریک سال نوی ایرانی تغییر می کند. در انتهای صفحه نیز تعدادی از لوگوهای محبوب این سرویس جانبی گوگل نشان داده شده است.

شاید تعجب کرده باشید که عبارت “تبریک روز تولد شما” در عنوان، چه ارتباطی با این مقاله داشت؟! بسیار خوب، در ادامه خواهیم گفت!

تمام کاربرانی که در مرورگر خود بوسیله حساب کاربری خود (+GMail ،Google و …) ثبت نام کرده باشند، اگر در روز تولد خود نشانگر موس را بر روی لوگوی روز گوگل نگه دارند پیغامی با متن <Happy Birthday <Username به نمایش در می آید.

تمام کاربرانی که در مرورگر خود بوسیله حساب کاربری خود (+GMail ،Google و ...) ثبت نام کرده باشند، اگر در روز تولد خود نشانگر موس را بر روی لوگوی روز گوگل نگه دارند پیغامی با متن <Happy Birthday <Username به نمایش در می آید.

شاید در ظاهر این قابلیت اتفاق خاصی نباشد اما همین یک ویژگی کوچک حقیقتا نمایش دهنده این است که کمپانی گوگل، هر چقدر هم که بزرگ باشد، این کاربران هستند که این عظمت را برای آن بوجود آورده و همواره باید قدردان آن ها باشد و هیچ گاه آن ها را فراموش نکند. شاید تبریک یکی از شادترین روزهای هر سال از زندگی کاربران، کوچکترین کاری است که گوگل می تواند در جهت ادای احترام به آن ها انجام دهد.

برای مشاهده عکس ها در اندازه واقعی بر روی آن ها کلیک کنید.

.

منبع: تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر