;
coinex

دستگاه کوک خودکار گیتار – آخرین هدیه شرکت گیبسون به نوازندگان گیتار

techera_gibson_guitars

در دنیای هنر موسیقی، کوک بودن سازها بیشترین اهمیت را دارد. دستگاه کوک خودکار گیتار نیز یکی از آرزوهای همیشگی نوازندگان گیتار بود. برای نوازندگان مبتدی و آماتور کوک کردن ساز گیتار همیشه کاری مشکل و وقت گیر به حساب می آمد. حتی استفاده از دستگاه های مختلف کوک کردن گیتار نیز کارایی لازم را نداشتند.

نوازندگان حرفه ای هم با استخدام فردی که رودی (Roadie) نامیده می شد، سازهای خود را کوک می کردند. اما هنوز مشکل تنظیم و کوک کردن ساز گیتار در هنگام اجراهای زنده و احتیاج به اجرای درست و تمیز نت های موسیقی در سبک های مختلف موسیقی وجود داشت.

با توجه به نیاز نوازنده ساز به شنیدن نت های درست نیاز به دستگاهی که به راحتی و بدون دخالت شخص دیگری بتواند ساز گیتار را همیشه در حالت کوک و تنظیم نگه دارد احساس می شد. شرکت آمریکایی تولید لوازم موسیقی گیبسون (GIBSON) با همکاری شرکت آلمانی ترونیکال (Tronical) با توجه به اهمیت کوک بودن همیشگی ساز، دستگاه کوک خودکار گیتار خود را با نام تجاری Min-ETuner روانه بازار کرده است. این دستگاه به سادگی بر روی پشت دسته گیتار و در قسمت گوشی های کوک کردن (Machine Head) ساز گیتار نصب می گردد.

دستگاه کوک خودکار گیتار شرکت گیبسون

 

این شرکت از معتبر ترین شرکت های سازنده گیتار در سراسر جهان بوده و محصولات آن توسط بسیاری از نوازندگان مطرح گیتار الکتریک جهان از جمله اسلش (Slash) ، جیمی پیج (Jimmy Page) و زک وایلد (Zakk Wylde) استفاده می گردد.

این محصول در طرحها و رنگهای مختلف موجود است. هر نوازنده با توجه به نوع و شکل ساخت ساز گیتار خود می تواند این دستگاه را خریده و از آن استفاده کند. این ابداع شرکت گیبسون به سرعت مورد استقبال نوازندگان مبتدی و آماتور و حتی نوازندگان حرفه ای قرار گرفت.

نمای کلی دستگاه بدون گوشی ها

 

این اختراع شرکت گیبسون در پانزدهمین دوره نمایشگاه آلات موسیقی میپا (Musikmesse International Press Award) که با حضور بیش از صد مجله تخصصی موسیقی و شرکت کردن بیش از 300 شرکت ساخت آلات موسیقی الکتریکی و آکوستیک برگزار می گردد موفق به کسب مقام نخست در بخش لوازم جانبی سازهای و آلات موسیقی شد.

دستگاه کوک خودکار شرکت گیبسون ، برنده بهترین وسیله جانبی آلات موسیقی نمایشگاه میپا

 

این دستگاه توسط مخترع شرکت گیبسون به نام کریس آدامز (Chris Adams) ساخته شده است. کریس که خود نوازنده کیتار الکتریک است بدنبال راهی بود تا سازی همیشه در بهترین حالت کوک بماند. بعد از 10 سال آزمون و خطا کریس موفق به ساخت 6 موتور مینیاتوری و کوچک شد که توانایی کار با باتری را داشتند. همچنین این موتورهای می بایست نیروی لازم برای شل و یا سفت کردن سیمهای ساز گیتار را که در حالت کشش قرار داشتند، تامین کند.

کریس آدامز ، مخترع دستگاه کوک خودکار گیتار

مکانیسم دستگاه کوک خودکار گیتار شرکت گیبسون

این دستگاه از 6 عدد گوشی (Machine Head) مخصوص مجهز به موتور الکتریکی ساخته شده که به یک مدار الکترونیکی متصل هستند. نت سیمهای مختلف نیز به صورت 6 چراغ ال. ای. دی. مجزا در این قسمت تعبیه شده اند. این دستگاه قابلیت تنظیم برای 36 نوع کوک مختلف ساز گیتار از جمله Drop D – Drop C و کوک استاندارد را دارد.

با ضربه زدن توسط مضراب بر روی هر سیم موتور گوشی موردنظر فعال شده و با چرخش در جهت راست یا چپ صدای درست سیم زده شده را تشخیص داده و آن را کوک می کند.

 

نمای کلی دستگاه

 

با دستگاه شارژری که در داخل جعبه این محصول وجود دارد نیز می توان باتری های این محصول را شارژ کرد. با هر بار شارژ نیز دستگاه قابلیت حدود 80 بار کوک ساز را دارد. این محصول قابلیت نصب بر روی انواع کیتارهای الکتریک (Electric Guitar) و گیتارهای آکوستیک (Acoustic Guitar) را دارد.

تنوع رنگ و جنس دستگاه

 

در هنگام خرید محصول با توجه به تنوع زیاد شکل سر دسته (Headstock) گیتارهای الکتریک، با استفاده از شابلون مخصوص، محصولی که قابلیت نصب بر روی ساز موردنظر خریدار را دارد قابل انتخاب است. گوشی (Machine Head) های این دستگاه در دو مدل لاله ای (Tulip) و سبک گیتار استرات (Strat) فندر و در 6 رنگ و جنس مختلف از جمله طلایی، نقره ای و مشکی عرضه می گردد. امکان انتخاب ساز چپ دست و راست دست نیز در این محصول موجود است.

این دستگاه بسته به جنس و رنگ انتخابی نوازنده قیمتی مابین 200 دلار تا 250 دلار ( 700.000 تومان تا 875.000 معادل قیمت یک گیتار معمولی الکتریک) را دارد که با توجه به کارایی آن برای هنرجویان نامناسب به نظر نمی آید. در ضمن شرکت گیتار سازی اپیفون (Epiphone) نیز ساز های خود را به دستگاه کوک خودکار گیتار مجهز کرده و به فروش می رساند.

.

منبع : gibson.com

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    سلام دوستان.چجوری میشه از اینا تهیه کرد.آیا تو ایران موجود هست؟؟؟
    لطفأ راهنمایی کنین خیلی واجبه

    پاسخ