;
coinex

برندۀ مسابقۀ خودروهای بدون راننده: خودرو خودکار چاپ سه بعدی‌شده، مجهز به پهپاد دیدبان

پهپاد دیدبانی «وضعیت پرواز»پهپاد دیده‌بانی «وضعیت پرواز»

برندۀ جایزه: طرح وضعیت پرواز (Fly-Mode)

برندۀ جایزه مسابقۀ خودروهای بدون راننده، طرح وضعیت پرواز (Fly-Mode) بود که با گرانت ایماهارا برای تحقق این ایده همکاری می‌کند

لوکال موتورز (سازنده ی خودروهای چاپ سه بعدی شده مانند استراتی) با کمک موزر الکترونیکس، حمایت مالی مسابقه بهترین خودروی بدون راننده موسوم به The Essence of Autonomy Challenge را برعهده داشت. شرکت‌کنندگان باید از پروژه پایه استراتی (Strati) استفاده می‌کردند و خودرویی بدون راننده و خودران می‌ساختند و گرانت ایماهارا، کارشناس حوزه الکترونیک و روباتیک، طرح‌ها را مورد داوری قرار می‌داد. برنده مسابقه طرح «وضعیت پرواز» (Fly-Mode) بود، وسیله‌ای خودران با پهپادی چهار موتوره که قابلیت فرود بر بخش پشتی خودرو را دارد.

ولی این پهپاد فقط وظیفه‌اش پرواز اطراف خودرو و دیدبانی‌دادن نیست. سنسورهای پهپاد، موقعیت آن را در هوا به رایانه خودرو ارسال می‌کنند. این داده‌ها به اهرم‌های بادی زیر صندلی‌ها ارسال می‌شود و به سرنشینان حس پرواز با پهپاد را می‌دهد. دوربین‌های پهپاد تصاویر عریض با کیفیت بالا را به صفحه بادی «وضعیت پرواز» می‌فرستد تا مسافران هر چه بیش‌تر در شبیه‌سازی پرواز غرق شوند. سرنشینان خودرو می‌توانند پهپاد را با دسته بی‌سیم و صفحه ناوبری در مرکز دستگاه هدایت کنند.

پس از اینکه دوربین و موتورهای پهپاد باعث تخلیه کامل باتری‌های آن شدند، پهپاد از حسگرهای چشمی خود استفاده کرده، به خانه باز می‌گردد و روی صفحه فرود عقب «وضعیت پرواز» می‌نشیند. این صفحه از اهرم‌های بادی استفاده می‌کند تا پهپاد را هنگام فرود سر جای خود قرار دهد.

ولی جالب‌ترین جای ماجرا این است که خودرو از طریق فناوری چاپ سه بعدی ساخته و سپس قطعات بدنه آن سر هم می‌شود. بعد موتور و قطعات الکترونیکی شرکت موزر جای‌گذاری می‌گردد و در نهایت، صفحات شبیه‌ساز و اهرم‌های زیر صندلی اضافه خواهد شد. قدم نهایی هم آزمایش رانندگی خواهد بود.

آیا این خودروی مفهومی رنگ واقعیت به خود می‌گیرد؟ باید نشست و انتظار کشید…

.

منبع: popsci

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر