;
coinex

دلایل اهمیت زوم اپتیکال برای عکاسی حرفه‌ای و نقطه‌ی مقابل آن، زوم دیجیتال!

زوم دیجیتال

در راهنمایی برای خرید دوربین، مسائلی مورد بحث میان دوربین‌ های کامپکت یا به صورت عامیانه «دیجیتال» و دوربین‌هایی که قابلیت نصب لنز بر روی خود را دارند، وجود دارد که کار را برای خرید کمی سخت می‌کنند و ما قصد داریم درباره‌ی یکی از آن‌ها را صحبت کنیم. مسئله‌ی اصلی که هرکسی قبل از خرید دوربین دیجیتال باید در نظر بگیرد و اکثر موارد بحث میان تازه واردهای دنیای عکاسی است: «زوم دیجیتال یا زوم اپتیکال؟»زوم دیجیتال

اپتیکال زوم عبارتی است که برای نشان دادن قدرت یک لنز برای درشت نمایی یک تصویر استفاده می‌شود و تنها عبارت و موردی است که باید حین صحبت درباره‌ی توانایی زوم کردن و درشت نمایی یک دوربین به آن توجه کنید. در مقابل «زوم دیجیتال» به نحوه‌ای از درشت نمایی اشاره می‌کند که دوربین با قابلیت‌های نرم افزاری (بالعکس دوربین‌هایی مانند DSLR که به صورت سخت افزاری این کار را انجام می‌دهند) نقطه‌ای از تصویر را بزرگ کرده یا به اصطلاح زوم می‌کند. این موضوع خریداران دوربین‎‌های کامپکت دیجیتالی را نگران می‌کند و در مقابل استفاده کنندگان دوربین‌های با قابلیت تعویض لنز  مانند DSLR ها هیچ گونه نگرانی از این موضوع ندارند.

اگر از این رو به موضوع نگاه کنید نام «زوم دیجیتال» بی‌مسما و بی‌معنی است چرا که این دوربین‌ها درواقع به صورت فیزیکی درشت نمایی یا زوم انجام نمی‌دهند و تنها بخشی از یک تصویر را توسط یک نرم افزار ویرایش عکس که بر روی دوربین وجود دارد، برش داده و آن را به صورت بزرگ به شما نشان می‌دهد. اکثر عکاسان از این موضوع باخبر هستند که اگر قسمتی از یک تصویر را به صورت دیجیتالی بزرگ کنند، درواقع شما تمامی پیکسل‌های تشکیل دهنده‌ی آن قسمت از عکس را بزرگ می‌کنید و این موضوع باعث افت کیفیت تصویر می‌شود و باید به این موضوع توجه کرد که آنقدر زیاد این کار را انجام ندهید.

طور دیگری این موضوع را توضیح می‌دهیم، تا به حال شده است که فیلمی با کیفیت و رزولوشن پایین را بر روی رایانه‌ی خود باز کرده و آن را به حالت تمام صفحه درآورید؟ شما تصویری با کیفیت پایین را دریافت می‌کنید! این روند درواقع اساس زوم‌های دیجیتال هستند! اما در مقابل داستان و سناریوی زوم اپتیکال متفاوت است: دوربین نقطه‌ای از تصویر را انتخاب می‌کند و پس از آن لنز آنقدر بزرگ می‌شود که آن نقطه از تصویر بدون افت کیفیت اندازه و رزولوشن یک عکس معمولی بدون زوم را بگیرد. این دلیلی است که چرا زوم دیجیتال هرگز توانایی ارائه نتایجی حتی نزدیک به کیفیت و شفافیت عکس‌هایی که با زوم‌های اپتیکال گرفته شده‌اند نمی‌رسد و شما باید درباره‌ی این موضوع نگران باشید اگر که کیفیت تصویر و عکس برایتان مهم است.

برای امتحان کردن این موضوع می‌توانید به سادگی تصویری با کیفیت را انتخاب کرده، قسمتی از آن را برش دهید و آن قسمت را تغییر اندازه دهید به اندازه و سایز تصویر اصلی؛ نتیجه‌ی کار تصویری با کیفیت به نسبت پایین‌تر از عکس اصلی است. شما آزادید که این کار را بارها و بارها و با تصاویر مختلف امتحان کنید اما هیچگاه به تصویری با کیفیت تصویر اصلی نمی‌رسید. این دلیلی است که هیچوقت نباید به عدد مقدار زوم دیجیتال حک شده برروی دوربین‌های دیجیتال توجه کرده و صرفا به خاطر آن دوربین را خریداری کنید.

در حال حاضر زوم دیجیتال به گوشی‌های هوشمند برگشته‌ و این تنها به این دلیل است که به صورت سخت افزاری، شرکت‌ها توانایی آن را ندارند که زوم اپتیکال به صورت قوی و زیاد بر روی دوربین گوشی‌هایشان اضافه کنند؛ اما هنوز هم پیشنهاد ما سر جایش باقی است، هیچ دوربینی را به خاطر عدد مقدار زوم دیجیتالش نخرید.

 .

منبع: digitaltrends

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر