;
coinex

فیوزتار (FuseTar) ساز ابداعی تلفیقی هنرمند ایرانی، شهاب طلوعی

فیوزتار (FuseTar)

فیوزتار (FuseTar)

فیوزتار سازی است متشکل از ساز مختلف. این ساز با سه دسته مختلف که هرکدام کاربرد و صدایی متفاوت از دیگری دارند ساخته شده است.

فیوزتار توسط هنرمند ایرانی شهاب طلوعی طراحی شده است. این ساز سه دسته توسط شرکت سوئدی کریسمون اوث (Crismon Oath) که سابقه ای طولانی در ساخت آلات موسیقی سفارشی و دست ساز دارد ساخته شده است.

ایده ساخت این ساز از چند سال قبل در ذهن شهاب طلوعی هنرمند و آهنگساز و نوازنده 42 ساله ایرانی سازهای زهی شکل گرفت. وی با هدف ترکیب موسیقی سنتی ایرانی با سبک های مطرح نواختن گیتار مثل جز (Jazz) و فلامنکو (Flamenco) فیوزتار را طراحی نمود. فیوزتار در واقع ترکیبی است از دو کلمه. فیوز که مخففی از عبارت Fusion به معنای تلفیقی و تار Tar به معنی نخ و رشته.

شهاب طلوعی طراح ساز فیوزتار

 

این ساز موسیقی متشکل است از سه دسته مختلف. دسته بالایی بدون باره (Fretless) بوده و امکان نواختن نیم پرده های موسیقی سنتی را با حال و هوای صدای گیتار و ساز عود و لوت به نوازنده می دهد. دسته دوم مخصوص گیتار عادی بوده و دسته سوم برای نواختن ساز ایرانی تار طراحی شده است.

تکنولوژی مورد استفاده در این ساز در بالاترین سطح خود در رسته سازهای موسیقی قرار دارد. تمامی باره ها (Frets) دوباره طراحی شده اند. با انحناهای خود بهترین صدای ممکن را به نوازنده ارائه می دهند. این تکنیک در سازهای طراحی شده توسط بزرگانی چون استیو وی (Steve Vai) و جان مک لافلن (Johan MacLaghlin) استفاده شده بود. این ساز برای اجراهای زنده طراحی شده است. قطر بدنه آن در حدود 4 سانتی متر بیشتر از ساز گیتار عادی بوده و این مسئله موجب اجرای صداهایی با کشش و عمق بیشتر میشود.

شهاب طلوعی دز حال نواختن با ساز تلفیقی فیوزتار (FuseTar)

 

دسته گیتار معمولی این ساز نیز به منظور اجرای آموردها با کمک انگشت شصت کمی باریک تر ساخته شده و این قابلیت را به نوازنده می دهد تا راحت تر و سریع تر آکوردهای موردنظر خود را اجرا نماید. در قسمت دسته ساز سه تار نیز برای اولین بار از باره های ثابت فلزی بجای نخ های ریسیده قدیمی استفاده شده است. این ساز درکل 16 سیم دارد.

یکی از نکات جالب طراحی این ساز آرایش ظاهری آن بوده است. این ساز با استفاده از المان های سنتی و تاریخی ایران ساخته شده است. نمادها و فرهنگ هایی از دوره امپراطوری سلسله هخامنشیان و ساسانیان همراه با نماد درفش کاویانی زینت بخش این ساز هستند. زیباترین بخش این ساز دسته ساز گیتار بدون باره بوده که با استفاده از نماد فروهر تزیین شده است.

نمونه ای از نقش و نگارهای ساز زیبای فیوزتار

 

فروهر و لوتوس نیز از دیگر نماد های ایرانی بوده که در قسمت های مختلف طراحی این ساز زیبا استفاده شده. همچنین در اطراف آن نیز نوشته هایی با استفاده از خط باستانی ایرانی نقش بسته است.

این ساز در 2.1 کیلوگرم وزن داشته و با توجه به قابلیت ها و سه کاره بودن وزن سبک و قابل قبولی است و مناسب نواختن در اجرا های زنده بوده و نوازنده را در حین اجرای بدلیل وزن بالا خسته نمی کند.

حال می پردازیم به جنس چوب های استفاده شده برای ساخت این ساز. این ساز از 13 نوع چوب مختلف ساخته شده است و هر کدام از دسته های آن نیز بر اساس نوع استفاده از چوب های مختلف ساخته شده است. قسمت رویه گیتار از چوب درخت صنوبر آلمانی ساخته شده است. پشت دسته ها نیز از سه نوع مختلف چوب بلسان قرمز (Rosewood) و دسته های گیتارهای معمولی و بی باره نیز با استفاده از چوب درخت سدر با دو میله کربین برای مقاومت بیشتر ساخته شده اند. در قسمت دسته ساز سه تار نیز از جوب درختان افرا و ماهون استفاده شده است.

شهاب طلوعی | طراح فیوزتار

 

 

سه پیک آپ (Pickup) جداگانه نیز وظیفه رساندن صدای این ساز به دستگاه پخش و تقویت آنرا به عهده دارند.

در مجموع ساز فیوزتار (FuseTAR) هنرمند شهاب طلوعی سازی بسیار نوآورانه و زیبا بوده و با قابلیت نواختن در کنسرت ها و اجراهای زنده صدای بسیار زیبا و دلنشینی را به گوش های شنوندگان منتقل می کند. هنرمندانی مانند شهاب طلوعی با طراحی اینگونه سازهای ابداعی هم سهم خود را در ارائه موسیقی اصیل ایرانی ادا کرده و هم میراثی از خود برای آیندگان بجای می گذارند.

منابع:

تکرا

وب سایت رسمی شهاب طلوعی

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر