;
coinex

درون قلب تسلا چه می‌گذرد: روایت تصویری از کارخانه تسلا

درون قلب تسلا چه می‌گذرد: روایت تصویری از کارخانه تسلا

کسی نمی‌داند که رییس تسلا، ایلان ماسک، در تاریخ 17 اکتبر در «رونمایی محصول» سرّی تسلا چه چیزی را پرده‌برداری خواهد کرد: موتوری برقی؟ رادار لیزری و نقشه‌های کیفیت بالای جاگذاری شده در خودروهای خودکار؟ ماشین مسافرت در زمان؟ یا عشق همه، یعنی لباس پرواز شخصیت کارتونی مرد آهنی در ابعاد واقعی؟

امیدواریم که تمامی این موارد رونمایی شود!

این همه “آسمون ریسمون کردن” در گزارش به این خاطر بود که عکاس پاپیولار ساینس توانسته به حریم امن کاخانه تسلا در فرمونت کالیفرنیا برود. ظاهرا ایلان در تولید به سیم آخر زده و از روبات‌های با فناوری پیشرفته، لیزر و سایر فناوری‌های جالب توجه استفاده کرده است. تسلا اخیرا کارخانه خود را در فرمونت گسترش داده و اندازه آن را دو برابر و به 3/5 میلیون فوت مربع رسانده است و حالا 92 زمین فوتبال را در این محوطه می‌توان گنجاند!

در این مکان تا پایان سال 2020، ماسک خواهد توانست 1 میلیون ماشین در سال تولید کند و جهشی یک‌باره از 50،000 خودرویی داشته باشد که تا پایان سال پیش تولید کرد.

به هر حال، ماسک به دنبال هر چیزی باشد، آن‌قدر خجالتی نیست که آن را با ما در میان نگذارد. برنامه اصلی او برای آینده تسلا موسوم به «بخش دو»، خودروهایی با سقف خورشیدی است که حتی وقتی در پارکینگ خانه هم قرار گرفت]، می‌تواند صاحبش را پول‌دار کند! (بی‌شک این مسئله طعنه‌ای بزرگ به سرویس اوبر است!). اکنون، چشم اندازه آینده نگرانه ماسک در فرمونت رنگ واقعیت به خود گرفته و دقیقا به همین دلیل دوربین به آنجا سرک کشیده است.

در تصویر بالا، روبات حامل، خطوط آهنربایی زرد روی زمین را دنبال می‌کند تا بدنه تسلا مدل اس را به خط تولید انتقال دهد. این روبات‌های الکتریکی با شارژ خودکار در هر ایستگاه، خودروها را بارگیری و پیاده می‌کنند تا کارایی کارخانه افزایش یابد. در اینجا، مدل اس تسلا با صفحه‌های بدنه چسبیده به اسکلت آهنی-آلومینیومی در انتهای خط مونتاژ است.

کار بر روی گلگیر تسلا مدل اس از ورق آلومینیومی برش‌خورده‌‌ از ورقه‌ای به وزن 9 تن آغاز می‌شود. سپس روبات، برش لیزری این ورقه را قبل از پرس و با استفاده از وزنۀ 1000 تنی، در 0/08 ثانیه به شکل دلخواه یعنی گلگیر سه وجهی در می‌آورد. بعد از آن، به بخش سنجش کیفی می‌رود و مهندسان عیب‌های آن را بررسی می‌کنند.

روبات‌های مونتاژ ساخت آلمان، کوکا (Kuka)، قطعات اصلی آلیاژ آلومینیوم و آهن را به اسکلت تسلا مدل اس متصل می‌کند؛ به این کار در تسلا «یکپارچه کردن بدنه» می‌گویند. این روبات‌های قوی و دقیق، از دوربین‌های سه بعدی با کیفیت بالا استفاده می‌کنند تا به طور کاملا دقیق سوراخ کنند، جوش بدهند و بدنه را سر هم کنند. جدا از تمامی این موارد، کارکنان کارخانه متشکل‌اند از 200 روبات که بسیاری از آنها اسامی شخصیت‌های فیلم ایکس‌من را دارند: ولورین، خاویر و استورم!

در بخش قالب‌زنی، آلومینیوم خام به کاپوت، سپر، گلگیر و صفحات مختلف تبدیل می‌شود. قطعات سبک، کلید اصلی صنعت پیش‌رو تسلا مدل اس 90 دی است. سال گذشته، تسلا 1/6 میلیارد دلار برای گسترش کارخانه و تولید مدل 3 (خودروی سدان با تولید گسترده با قیمت پایه 35 هزار دلار) صرف کرد. تا حالا بیش از 400،000 نفر این خودرو را پیش‌خرید کرده‌اند که قرار است به جمع 140،000 تسلاسوار کنونی بپیوندند.

در آخر به دست نیروی انسانی (و نه روباتی) این مدل جدید ناشناخته، دارای صندلی، دسته‌ی در و داشبورد می‌شود. به گفته ماسک، هدف تسلا تولید 60 تا 80 درصد خودروی بیش‌تر نسبت به سال گذشته است و در صورت تحقق این هدف، تسلا 190 هزارمین خودروی خود را تا پایان سال تولید خواهد کرد. البته هدف ماسک تولید نیم میلیون خودرو در سال 2018 و دو برابر کردن آن تا پایان سال 2020 است.

.

منبع: PopSci

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر