;
coinex

تصاویری از برترین 12 نوآوری پزشکی سال: روایتی از تجهیزات پزشکی

 

نوآوری پزشکی سال: واکسن دانگ شرکت سانوفی پاستور: بالاخره واکسن تب دانگ رسید

1. نوآوری پزشکی سال: واکسن دانگ شرکت سانوفی پاستور: بالاخره واکسن تب دانگ رسید

ویروس دانگ که معمولا از پشه آئدس ایجیپتی (Aedes aegypti) منتقل می شود، سالانه حدود 400 نفر را آلوده می کند. تب بالا، سر دردهای شدید و تهوع از علایم آن هستند که گاهی منجر به مرگ می شود.

تقریبا 40 درصد جمعیت دنیا در معرض این خطر هستند، هر چه آب و هوا گرم تر و مسافرت بیشتر شود، خطر انتقال ویروس نیز بیشتر می شود. امسال، سازمان جهانی بهداشت توصیه به استفاده از اولین واکسن پیشگیری از تب دانگ را آغاز کرده و واکسیناسیون در مناطق گرمسیری مانند برزیل و فیلیپین آغاز شده است. عامل این بیماری 4 نوع ویروس است، به همین دلیل محققان 20 سال صرف ساختن واکسنی با قابلیت پیشگیری از ابتلا به هر 4 نوع ویروس کرده اند. اگر 20 درصد جمعیت واکسینه شوند، موارد ابتلا به تب دانگ ظرف 5 سال تا 50 درصد کاهش می یابد. با کنترل تب دانگ هر ساله 9 میلیارد دلار در هزینه های اقتصادی جهان صرفه جویی می شود.

ایمپلنت زیر پوسیتی پروبیوفین

2. نوآوری پزشکی سال: ایمپلنت زیر پوستی پروبیوفین از شرکت دارویی برابورن (Braeburn Pharmaceuticals): ترک اعتیاد آسان

طی دوران درمان اعتیاد به مواد مخدر، فراموش کردن یک یا دو نوبت مصرف داروهای ترک آور باعث عود بیماری می شود. با جای گذاری 4 عدد ایمپلنت پروبیوفین (هر کدام به اندازه یک چوب کبریت) در زیر پوست، می توان تا 6 ماه دوز ثابتی از بوپرنورفین را به فرد تزریق کرد. این ماده یکی از مشتقات مواد مخدر است که در دوزهای کم و به صورت تدریجی می تواند عوارض ترک را کاهش دهد. استفاده از این وسیله در حال حاضر برای بیمارانی که در دوره نقاهت فعال از اعتیاد به سر می برند، مورد تایید سازمان غذا و دارو قرار گرفته است.

ایملیجیک

3. نوآوری پزشکی سال: ایملیجیک (IMLYGIC) محصول شرکت بیوتکنولوژی آمژن (Amgen): ویروس جنگنده با سرطان

مدت هاست دانشمندان دریافته اند که ویروس ها می توانند سیستم ایمنی را برای حمله به سرطان تحریک کنند. اصلاح ویروس ها طوری که بر مقاومت بدن ما تاثیر نگذارد، بسیار زمان برده است. ایملیجیک اولین داروی ضد سرطان ویروسی و مورد تایید سازمان جهانی غذا و دارو (FDA) است. در اقدامی برای درمان ملانوما، ویروس های اصلاح شده به داخل توموری تزریق می شوند که سیستم ایمنی را برای مقابله با سرطان تحریک می کند.

استنت جذبی ABSORB

4. نوآوری پزشکی سال: استنت جذبی ABSORB از شرکت ابوت (Abbott): استنت مخفی قلب

استنت های فلزی لوله هایی هستند که عروق خونی مسدود را باز کرده و آنها را بهبود می بخشند. این استنت‌ ها در عمل جراحی قلب نقش تکیه گاه را بازی می کند. اما از آنجایی که این فلز ثابت نیست و معلق می ماند، در اطراف آن پلاک جاگذاری می شود. استنت ابزورب کاملا قابل جذب است و دقیقا مانند پلاک عمل می کند، با این تفاوت که پس از پایان کار حل و جذب می گردد. این وسیله که از پلی لاکتید (نوعی پلیمر تخریب پذیر مورد استفاده برای بخیه های جذبی) ساخته شده است، با همتای فلزی خود در آزمایش های بالینی برابری می کند.

تب سنج ترمو

5. نوآوری پزشکی سال: تب سنج ترمو از شرکت ویتینگ (Withings): تب سنج کاربر پسندتر

معمولا سه دقیقه طول می کشد تا تب سنج های دهانی خانگی نتیجه را نشان دهند؛ اما تب سنج ترمو، فقط ظرف دو ثانیه این کار را می کند. شانزده حسگر مادون قرمز بدون تماس با پوست بیش از 4000 بار شریان گیجگاهی را دریافت و نشان می دهد.

روبات استار

6. نوآوری پزشکی سال: روبات استار (STAR) ازمرکز ملی پزشکی کودکان: زبردست ترین روبات جراح

ربات هوشمند استار (Smart Tissue Autonomous Robot؛ STAR) می تواند یکی از حساس ترین مناطق بدن یعنی روده را بخیه بزند. سیستم حسگر در ابزارهای جراحی ربات استار وجود دارد که با بالا بردن دقت ربات می‌ تواند کوچکترین تفییرات کشش و فشار را دریافت نماید و نسبت به آن واکنش نشان دهد. در عمل بخیه روده خوک که همانند روده انسان انعطاف پذیر است، فواصل بخیه های ربات استار بسیار منظم تر از بخیه هایی بود که جراح انسان به تنهایی یا با کمک روبات زده بود. این موضوع گواه موفقیت در این روش است.

پوست دوم

7. نوآوری پزشکی سال: پوست دوم از لابراتوار الیویو (Olivo Lab)

آسیب های ناشی از نور خورشید، چروک ها و تغییر رنگ پوست از جمله علایم پوستی اجتناب ناپذیر در گذر سن هستند که با کمک نوعی پلیمر منعطف و نامرئی می‌توان آنها را ترمیم و گاهی از آنها پیشگیری کرد. پوست دوم (XPL) مانند روکشی مستقیما روی پوست قرار می گیرد در حالی که این پوست ویژگی ها و انعطاف پوست‌ های جوان را دارد. به کاربر کمک می کند که دیگر از کرم های دارویی (مانند داروهای ضد اگزما) یا آرایشی (ضد آفتاب ها) در طول روز بر روی پوست خود استفاده نکنید.

دستگاه تست قند خون فری استایل لیبره

8. نوآوری پزشکی سال: دستگاه تست قند خون فری استایل لیبره (FreeStyle Libre) از شرکت ابوت: تست قند خون بدون سوزن

افراد دیابتی وابسته به انسولین روزانه 10 بار برای تست قند خون خود انگشتشان را سوزن می زنند. در دستگاه فری استایل لیبره، این سوزن زدن دردناک حذف شده است! حسگری دایره ای شکل و کوچک بالای بازوی فرد قرار می گیرد که یک رشته بسیار نازک از آن در زیر پوست جای گذاری می شود. به این صورت قند خون فرد مرتب چک می شود. بیمار از دستگاهی هوشمند به اندازه گوشی موبایل برای اسکن کردن اطلاعات حسگر و چک کردن سطح قند خون خود استفاده می کند. افرادی که از این سیستم استفاده کردند، در مقایسه با حالت عادی 38 درصد کمتر به مرحله افت فشار رسیدند. دو مدل از این دستگاه ساخته شده: مدل حرفه ای (که باید تحت نظر پزشک استفاده شود و در سپتامبر، تاییدیه سازمان غذا و دارو را دریافت کرد) و مدل تجاری (برای مصرف کننده عادی که هم اکنون در سازمان غذا و دارو تحت بررسی است).

نیما

9- نوآوری پزشکی سال: نیما (NIMA): گلوتن سنج جیبی

افرادی که به بیماری سلیاک مبتلا هستند معمولا باید قبل از صرف غذا با سوال از سر آشپز در مورد عدم وجود گلوتن در آن وعده مطمئن شوند. دستگاه «نیما» به آن ها این امکان را می دهد که خودشان گلوتن غذا را تست کنند. آنتی بادی های روی نوارهای این دستگاه که به اندازه کارت خوان است، می تواند گلوتن را تا کم ترین سطح به اندازه 20 بخش در میلیون نشان دهد. این محدوده فاقد گلوتن را سازمان غذا و دارو تعیین کرده است. شرکت سازنده در نظر دارد تا در آینده دستگاه هایی برای سنجش دیگر مواد غذایی آلرژی زا همچون بادام زمینی تولید کند.

دستگاه تست سریع زیکا

10. نوآوری پزشکی سال: دستگاه تست سریع زیکا از دانشگاه MIT: آزمایش کم هزینه زیکا

بزرگترین تهدید ویروس زیکا این است که باعث نقص های مادرزادی می شود در حالیکه مادر باردار نمی داند که آیا به ویروس مبتلا است یا خیر. تست های آزمایشگاهی متعارف، روزها زمان می برد و نیاز به امکاناتی دارد که در محیط های روستایی در دسترس نیست. محققان دانشگاه ام آی تی آزمایشی بر پایه کاغذ ابداع کرده اند که ظرف 3 ساعت نتیجه را اعلام می کند. زمانی که کاغذ در معرض نمونه خون آلوده به زیکا قرار داده می شود، نقاط زرد رنگ روی آن به رنگ بنفش در می آیند. محققان معتقدند که این شیوه می تواند برای تشخیص ابتلا به بیماری های دیگر همچون مالاریا نیز به کار رود.

اسپری بینی کوناز

11. نوآوری پزشکی سال: اسپری بینی کوناز از شرکت سن رناتوس (St. renatus): دندانپزشکی بدون تزریق سوزن

آمپول بی حسی اغلب بدترین قسمت پر کردن دندان است. البته دیگر لازم به تزریق نیست و اسپری بینی به نام کوناز همان کار آمپول بی حسی را انجام می دهد! کافی است دو بار در سوراخ بینی نزدیک دندان مورد نظر اسپری کرد و بدون درد به پر کردن دندان پرداخت.

دریپ اّسیست

12. نوآوری پزشکی سال: دریپ اّسیست (DripAssist) از لابراتوار شیفت: کنترل تزریق سرم راحت

در کشور های در حال توسعه یا پایگاه های نظامی، پرستار ها اغلب قطره به قطره مایع سرم را می شمارند تا مطمئن شوند دارو با سرعت مناسبی وارد رگ می شود. پمپ های تزریق مورد استفاده در بیمارستان ها گران، بزرگ و نیازمند برق هستند. دریپ اسیست وسیله تزریق جمع و جور و کوچکی است که برای کار فقط به یک باتری AA احتیاج دارد! این دستگاه 13 سانتی به انتهای کیسه سرم وصل می شود و جریان تزریق کنترل می کند. جالب تر از همه قیمت پایین دستگاه یعنی فقط 395 دلار است که استفاده از آن را از این هم آسان تر می کند.

.

منبع: PopSci

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    ممنون بسیار جذاب و عالی

    پاسخ