;
coinex

سیستم عامل اوبونتو در مقایسه با ویندوز چه برتری هایی دارد؟

شش چیز که باعث برتری سیستم عامل اوبونتو از ویندوز شده است

ما همه عاشق ویندوز هستیم، درست است؟ ویندوز یک سیستم‎ عامل عالی به شمار می رود و هیچ شکی درباره آن وجود ندارد. با این حال، اگر به شما بگوییم که سیستم عامل اوبونتو بهتر است، عکس العمل شما چه خواهد بود؟ ممکن است بخندید و فکر کنید که هیچ چیزی بهتر از ویندوز محبوب شما وجود ندارد؛ اما در این مقاله قصد داریم، شش موردی که باعث برتری سیستم عامل اوبونتو از ویندوز شده است را برای شما شرح دهیم تا در این زمینه اطلاعات مفیدی به دست آورید. با تکرا همراه باشید و این مطلب مفید را از دست ندهید.
ممکن است برخی از شما فکر کنید که سیستم عامل اوبونتو فقط برای کاربران حرفه ای و پیشرفته است و این که کاربران متوسط توانایی کار با آن را ندارند. پس با این حال چطور می تواند از ویندوز بهتر باشد؟ خب، حقیقت این است که استفاده از اوبونتو مشکل نیست، در واقع شاید استفاده از اوبونتو در برخی موارد مثل ویندوز ساده نباشد اما در کل مانند ویندوز ساده است. پس اجازه دهید به شش موردی بپردازیم که باعث برتری سیستم عامل اوبونتو از ویندوز شده است:

دلایل برتری سیستم عامل اوبونتو از ویندوز

1- سیستم ‎عامل و آپدیت ‎‎های نرم ‎افزاری

این سناریو را متصور شوید: شما پشت کامپیوتر شخصی نشسته اید و برخی از کارها را در ویندوز انجام می دهید. اندکی پس از آن، در حال کار بر روی یک سند مهم هستید که نیاز به تایپ دارد؛ در همین حال یک پنجره به شکل پاپ آپ باز می شود و از شما می خواهد که ویندوز را آپدیت کنید. فرض کنید شما کاربری وظیفه شناس و آگاه به امنیت هستید و تصمیم می گیرید که دستگاه خود را آپدیت و مجددا راه اندازی کنید.
زمان را ده دقیقه به جلو می بریم؛ شما مجددا به کار خود بازگشتید و حالا شرکت اپل در یک پنجره پاپ آپ به شما می گوید که برای نرم افزار آن ها نیز یک آپدیت وجود دارد، آیا رنج آور است؟ قطعا.

 سیستم ‎عامل و آپدیت ‎‎های نرم ‎افزاری

سیستم عامل ویندوز، آپدیت های اپلیکیشن ‎ها و سیستم‎ عامل را به طور مجزا کنترل می‎کند. بنابراین شما برای برنامه های کاربردی مختلف، زمانی که به آپدیت نیاز دارند، پیام دریافت خواهید کرد. همین باعث می شود سراسر این فرآیند بسیار خسته کننده باشد، تا حدی که بسیاری از مردم الساعه پیام های بروزرسانی را خاموش می کنند.

سیستم عامل اوبونتو

سیستم عامل اوبونتو متفاوت است. همه چیز از طریق مخازن انجام می شود و اوبونتو از یک مدیر آپدیت اختصاصی برای آپدیت کردن سیستم‎ عامل و تمام برنامه های کاربردی نصب شده، استفاده می ‎کند. بنابراین شما تنها باید از یک مکان آپدیت های خود را مدیریت کنید. همین موجب می شود این فرآیند بسیار ساده و روان باشد و به این معنی است که کاربران تمایل به خاموش کردن این قابلیت ندارند- که به این معنی است که شما مطمئن تر هستید.

2- امنیت کامپیوتر

 امنیت کامپیوتر

ویندوز دارای تعدادی ویژگی ‎های امنیتی است که می تواند برای کمک به امنیت سیستم شما مورد استفاده قرار بگیرد، اما نمی توان از این واقعیت فرار کرد که اوبونتو از ویندوز امن تر است. اکانت ‎های کاربری در سیستم عامل اوبونتو به طور پیش ‎فرض به مراتب مجوزهای کمتری در مقایسه با ویندوز دارند. این به این معنی است که اگر شما بخواهید تغییری در سیستم انجام دهید – مانند نصب یک برنامه کاربردی- برای انجام این کار باید رمز عبور خود را وارد کنید. در ویندوز شما این کار را نمی کنید. این موجب می شود که اجرای یک نرم افزار مخرب یا ویروس در داخل اوبونتو بسیار مشکل شود.

هم چنین محبوبیت اوبونتو نسبت به ویندوز بسیار کمتر است. این بدان معناست که افرادی که همه ویروس ها را ایجاد می کنند، واقعا به آن توجه نمی کنند، بنابراین آنها به خود زحمت نوشتن نرم افزارهای مخرب زیادی را برای اوبونتو نمی دهند که برای کاربران اوبونتو خبر خیلی خوبی است!

هم‎چنین، بساری از افراد بد، خودشان از توزیع‎ های لینوکس مثل اوبونتو استفاده می‎کنند، بنابراین اگر چه سیستم عامل اوبونتو نسبت به ویروس غیر قابل نفوذ نیست، اما احتمال آن بسیار کمتر است که آلوده شود. آلوده شدن بعید است، اما غیر ممکن نیست، به همین دلیل است که شما باید همیشه از نرم افزارهای آنتی ویروس در اوبونتو استفاده کنید.

3- شخصی ‎سازی دسکتاپ

زمانی که صحبت از شخصی ‎سازی در ویندوز به میان می آید شما نمی توانید کار زیادی انجام دهید . ویندوز 10 گزینه‎ های شخصی سازی زیادی در مقایسه با نسخه ‎های قبلی ویندوز را ارئه می‎دهد، اما اصلا نسبت به اوبونتو قابل مقایسه نیست. در ویندوز، تغییر تصویر زمینه و رنگ منوی استارت محدود است؛ اما در اوبونتو هر جنبه از دسکتاپ را به سادگی می توان تغییر داد. آیا یک دکمه ویندوزی در سمت راست می خواهید؟ مشکلی نیست. از آیکون ها خوش تان نمی آیند؟ آن به سادگی درست می شود. ممکن است فونت های اوبونتو مطابق سلیقه شما نباشد؟ بیشتر بگردید.
تصویر زیر دسکتاپ اوبونتوی 16.04 من است. تغییری که من ایجاد کرده ام حدود 5 دقیقه زمان گرفته تا اعمال شود و به نظر می رسد با نسخه خام آن بسیار متفاوت است.

شخصی ‎سازی دسکتاپ
4- منابع سیستم

هر کسی نمی تواند یک کامپیوتر پیشرفته که با آخرین قطعات سخت‎افزاری است را تهیه کند. بنابراین برای برخی، تهیه آخرین نسخه‎ از ویندوز ممکن است از بودجه‎ی آن‎ها خارج باشد زیرا ممکن است به سخت افزاری نیاز داشته باشد که سیستم آن ها فاقد آن است و برای ارتقا آن نیز باید هزینه کنند که بودجه آن را ندارند. به هر حال آخرین نسخه اوبونتو، نیاز به سخت افزار خاصی ندارد.

بر روی یک سیستم آزمایشی، نسخه‎های خام ویندوز 10 و اوبونتو نصب شده است؛ همان‎طور که شما می‎توانید نتایج را در زیر ببینید، ویندوز 10 تقریبا دو برابر رم بیشتری در مقایسه با اوبونتو مصرف می کند. حالا ممکن است این تفاوت خیلی بزرگ به نظر نرسد، چون این سیستم آزمایشی 8 گیگابایت رم دارد. اما اگر سیستم شما رم 2 گیگاباتی دارد به این معنی است که سیستم عامل اوبونتو 60% آن را مورد استفاده قرار می دهد اما سیستم عامل ویندوز 90% آن را مورد استفاده قرار می دهد و این قبل از آغاز باز کردن برنامه های کاربردی است.

 منابع سیستم

مقایسه اوبونتو و ویندوز

اگر سیستم شما دارای منابع کمتری است، پس بهتر است از نسخه های سبک تر اوبونتو و لینوکس که در دسترس است استفاده کنید که حتی منابع کمتری هم استفاده می کنند. این بدان معنی است که سیستم شما می تواند سال های طولانی تری از آن چه شما فکر می کنید برای شما کار کند.

5- محیط زنده

اگر قبلا از ویندوز استفاده نکرده ‎اید و تصمیم دارید که آن را امتحان کنید، باید از قبل اقدام به نصب آن روی سیستم خود کنید. این می ‎تواند شما را به سمت مشکلاتی مانند از دست دادن داده ها سوق دهد. اما این مساله در مورد سیستم عامل اوبونتو صدق نمی کند.

در اوبونتو، و بسیاری دیگر از توزیع‎ های لینوکس، شما می‎توانید تصویر را روی یک سی ‎دی رایت کنید، یا آن را روی یک فلش USB قرار دهید و مستقیما آن را از یک مدیا بوت کنید. این کار شما یک نسخه ‎ی کامل از این سیستم‎عامل است، یعنی شما قادر خواهید بود اوبونتو را از هر حیث بدون اقدام به نصب آن بر روی هارد دیسک خود امتحان کنید.

آن را دوست ندارید؟ مشکلی نیست، فقط سیستم خود را ری ‎استارت کنید و سپس به سیستم ‎عامل قبلی خود باز خواهید گشت.

محیط زنده

6- اوبونتو رایگان است

درست است، اوبونتو صد در صد رایگان است. حتی یک ریال هم نمی خواهد بپردازید (هر چند شما می توانید در صفحه‎ ی دانلود به آن ‎ها کمک مالی کنید). من می دانم که شما می خواهید بگویید: خب، ویندوز 10 نیز رایگان است.

در حالی که ارتقا رایگان آن تا آخر ماه ژوئیه عرضه شده بود که آن عرضه برای مدت طولانی معتبر نیست. (گرچه راه‎های دیگری وجود دارد که شما می توانید هنوز هم ارتقا دهید).
اگر شما بخواهید ویندوز 10 را بخرید برای ویرایش هوم آن 119.99 دلار و برای ویرایش تخصصی آن 199.99 دلار خواهید پرداخت که پول کمی نیست. بنابراین چرا این پول را پس انداز نکنید و در جای دیگری بهتر استفاده نکنید؟ شما می توانید به جای آن آخرین نسخه اوبونتو را به صورت رایگان دانلود کنید.

اوبونتو رایگان است
ویندوز در مقابل اوبونتو: کدام را ترجیح می‎دهید؟

به طور کلی، هر دو ویندوز 10 و اوبونتو سیستم‎ عامل ‎های فوق العاده ای هستند، هرکدام از آن ها دارای نقاط ضعف و قوت هستند و این عالی است که ما حق انتخاب داریم.
آیا شما این سیستم عامل ها را تست کرده اید؟ اگر آری لطفا درباره تجربه خودتان در زیر این پست نظرات خودتان را بگویید. اگر شما سیستم عامل اوبونتو را امتحان نکرده اید، پس چرا منتظر هستید، تست کردن آن مانند آن چه در بالا گفته شد، بسیار ساده است.

.

منبع: makeuseof

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (2 نظر)

    سلام تمی که توی متن گفتید در عرض 5 دقیقه نصب کردید خیلی جالبه . چطوری باید این کارو کرد ؟

    پاسخ

    سیستم عامل لینوکس ( تقریبا هر توزیعش ) بی نظیر تر از ویندوزه
    فکر میکنید قیافه ی ویندوز ۱۰ از کجا در اومده ؟
    قیافه ی ویندوز ۱۰ یکی از قیافه های توزیع های لینوکس در اومده

    واقعا این کار از مایکروسافت بعید بود

    خودم شخصا توزیعی دیدم که سال ها قبل ویندوز ۱۰ ساخته شده و قیافه ی ویندوز ۱۰ رو داره

    لینوکس بی نظیره

    پاسخ