;
coinex

دانشمندان امیدوارند با از بین بردن پشه ها، ویروس زیکا را ریشه کن کنند

دانشمندان امیدوارند با از بین بردن پشه ها، ویروس زیکا را ریشه کن کنند

به نظر می رسد، پاکسازی نژادی پشه ها به زودی آغاز خواهد شد. میلیون ها نسخه اصلاح ژنتیکی این حشرات خون آشامِ به نظر بی فایده، قرار است در برزیل رها شوند. چنانچه محققان پیش بینی کرده اند، این پشه ها با پشه های دیگر تولید مثل می کنند که در نهایت موجب از بین رفتن پشه ها خواهد شد.

نخستین و بزرگترین کارخانه پشه اصلاح ژنتیکی در شهر پیراسیکابا، ایالت سائو پائولو برزیل قرار دارد. شرکت Oxitec، پشه های نر اصلاح ژنتیکی تولید می کند که پس از تولید مثل به سرعت از بین می روند، این پشه ها ناقل یک نقیصه ژنتیکی هستند که موجب مرگ نوزادان پشه می شود. در کشوری که به سختی درگیر ویروس زیکا و تب دانگ است، این می تواند تلاشی صرفه جویانه و عالی باشد.

این شرکت بین سال های 2011 و 2014 پنج آزمایش را به انجام رسانده است، نتایج این آزمایش ها، خبر از کاهش 90 درصدی جمعیت پشه های وحشی آئدس اجیپتی می دهد. Oxitec هنوز تاییدیه مقامات بهداشتی برزیل را دریافت نکرده است. بنابراین مشتریان این شرکت تنها در شهر پیراسیکابا هستند. اما شرکت در حال مذاکره با شهرها و ایالت های دیگر در این زمینه است.

این کارخانه قادر به تولید 60 میلیون پشه در هفته و رها کردن 10 میلیون از آنها در پیراسیکابا و در هفته نخست پس از دریافت تاییدیه است.

گفتنی است، هنوز به خوبی مشخص نشده، انقراض پشه ها می تواند چه اثر گسترده ای بر روی اکو سیستم داشته باشد. به نظر می رسد، آفت های کوچک، به طور کلی هدفی جز زنده ماندن و گسترش بیماری نداشته باشند؛ اما قطعاً بدون مطالعات بیشتر در مورد تاثیر طولانی مدت این روند، نتیجه گیری در مورد پیامدهای انقراض پشه ها دشوار است.

البته به نظر نمی رسد چنین چیزی موجب نگرانی محققان Oxitec باشد، کارلا تیپیدینو، زیست شناسی از Oxitec  به خبرگزاری فرانسه گفت: “سه عامل ضروری برای انتقال این بیماری وجود دارد: پشه ها، ویروس ها و انسان ها، کاری که ما اینجا انجام می دهیم از بین بردن پشه ها است که مسئول انتقال ویروس هستند. ما با حذف ناقل بیماری، بیماری را از بین می بریم.” در حال حاضر ویروس زیکا بسیاری از مردم آمریکای جنوبی را درگیر خود کرده است.

.

منبع: gizmodo

 

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر