;
coinex

10 تصویر برتر علمی هفته: از فضاپیمای درهم شکسته بر مریخ تا برگ رنگین کمانی

تصویر برتر علمی هفته : نحوه شیر دادن به شیطان!1. تصویر برتر علمی هفته: نحوه شیر دادن به شیطان!

طبق مطالعه‌ اخیر در مجله «گزارش‌ های علمی»، محققان دریافتند که شیر «شیطان تاسمانی» حاوی ترکیباتی است که باکتری را می‌کشد، حتی باکتری ‌های مقاوم در برابر آنتوبیوتیک موسوم به استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متی‌سیلین (MRSA)! در صورت جدا کردن این ترکیبات مفید، می توان از آن برای ساخت داروی انسانی کمک گرفت.

تصویر برتر علمی هفته : ظاهری قدیمی و باطنی نونوار2. تصویر برتر علمی هفته: ظاهری قدیمی و باطنی نونوار

لپ‌ تاپ مک‌ پرو جدید اپل نوار تعاملی لمسی در بالای صفحه کلید خود دارد که بسته به نرم افزار مورد استفاده شما تغییر می کند! روزی که اپل این خبر بزرگ را اعلام کرد بیست و پنجمین سالگرد عرضه اولین لپ تاپ آن به بازار بود. در تصویر بالا، پاور بوک ساخت سال 1991 در کنار جدیدترین مک بوک پرو را می بینید و اینکه بعد از 25 سال چه تغییراتی بر سر این رایانه آمده است!

تبلت و رایانه رومیزی در یک جا3. تصویر برتر علمی هفته: تبلت و رایانه رومیزی در یک جا

مایکروسافت اعلام کرد به روز رسانی های بزرگ جدیدی این هفته در پیش دارد. شاید جالب ترین آنها به روز رسانی سرفیس پرو باشد که حالا مایکروسافت نام آن را سرفیس استودیو گذاشته است. دستگاه جدید ویژگی های تبلت و رایانه رومیزی را در یک دستگاه گرد می آورد.

باقیمانده های فضاپیمای مارس4. تصویر برتر علمی هفته: باقیمانده های فضاپیمای مارس

در اوایل این ماه، آژانس فضایی اروپا نتوانست فضاپیمای اکسومارس (ExoMars) را با موفقیت در سطح مریخ بنشاند. حالا تصاوری با وضوح بالا از سوی ناسا منتشر شده که نشان می دهد دقیقا چه بلایی بر سر این فضاپیما آمده و در چه وضعی است.

دارویی به نام کرم!5. تصویر برتر علمی هفته: دارویی به نام کرم!

کرم قلاب دار از قدیم انگلی محسوب می شده که مجرای گوارشی را تخریب می کند. ولی اخیرا، دانشمندان دریافته اند که فقدان کرم قلاب دار در دستگاه گوارش شاید عامل اصلی در ایجاد خود ایمنی در برابر بیماری هایی ماتند آسم باشد. دانشمندان سعی دارند تا قدرت کرم قلاب دار را برای درمان و جلوگیری از این بیماری استفاده کنند. این هفته، محققان پروتئینی را در ساختار این کرم کشف کردند که قدرت درمان کنندگی دارد.

برگ رنگین کمانی6. تصویر برتر علمی هفته: برگ رنگین کمانی

به طور معمول گل ها رنگی هستند ولی خوب بگونیای پاونینا (Pavonina) در جنگل های مالزی برگ های رنگ به رنگ و رنگین کمانی دارد. پژوهش گران دریافتند که برگ های این گیاه باعث می شود که حتی در عمق تاریکی نیز فتوسنتز صورت گیرد.

نمای بسته فضاپیمای فضایی سایگنوس (Cygnus)7. تصویر برتر علمی هفته: نمای بسته فضاپیمای فضایی سایگنوس (Cygnus)

این هفته، ایستگاه فضایی بین المللی نمای نزدیکی از فضاپیمای سایگنوس دریافت کرد. سایگنوس با خود وسایلی برای آزمایش های جدید و در دست اقدام حمل می کند. دو مورد از این تجهیزات سنجه نوترونی و آتش زنه فضایی هستند.

تپه های شکلاتی و نه چندان خوشمزه مریخ!8. تصویر برتر علمی هفته: تپه های شکلاتی و نه چندان خوشمزه مریخ!

ناسا عکس بالا را با عنوان «تپه های شکلاتی» مریخ به مناسبت روز جهانی شکلات (7 آبان) منتشر کرد. ساختار این صخره ها شامل لالیه ای قطور و تیره بیرونی است که دانشمندان را حسابی سر ذوق آورده است! در حال حاضر، دانشمندان فکر می کنند این تپه ها باقیمانده لایه صخره قدیمی هستند که یا دچار فرسایش شده و یا در اثر گرما و به دلیل برخورد شهاب سنگ ها آب شده است. بخشی از ماموریت مریخ نورد آپورتیونیتی (Opportunity) کشف چگونگی شکل گیری این تپه هاست.

چگونه مریخ را مانند زمین کنیم؟9. تصویر برتر علمی هفته: چگونه مریخ را مانند زمین کنیم؟

انسان ها می خواهند حیات را به مریخ ببرند؛ ولی برای این کار اول باید به فکر راهی برای زنده ماندن بر روی این سیاره کرد. حالا داشنمندان به نتایجی دست بافته اند مبنی بر اینکه می توان از گرمایش جهانی برای این هدف بهره گرفت.

ماشین های پرنده در اختیار!10. تصویر برتر علمی هفته: ماشین های پرنده در اختیار!

اوبر (Uber) اعلام کرد که طرح بعدی این شرکت اختراع دستگاهی موسوم به VTOL (وسیله نقلیه پرنده عمودی با کنترل نرم افزاری) است. ولی این طرح های ماشین پرنده در اختیار شاید بیش از حد بلند پروازانه باشد، ولی بررسی تاریخچه وی تول و پیشرفت های آن نشان می دهد که می توان امید هایی به موفقیت این طرح جاه طلبانه اوبر داشت.

.

منبع: PopSci

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر