;
coinex

ساخت آخرین فناوری نانو ترکیبی: اسفناج مصنوعی بمب یاب!

ساخت آخرین فناوری نانو ترکیبی: اسفناج مصنوعی بمب یاب!

محققان دانشگاه ام آی تی، گیاهی مصنوعی طراحی کرده اند که می تواند مواد منفجره را کشف و سیگنالی را به صورت بی سیم ارسال کند.

در مقاله جدید در مجله نیچر متریالز (Nature Materials)، دانشمندان توضیح می دهند که چگونه گیاهان می توانند با استفاده از استوانه های کربنی تبدیل به ماشین های بمب یاب شوند، استوانه هایی که قادر به تشخیص ترکیبات بوی ناک نیترو (نیتروآروماتیکس) هستند یعنی همان ترکیب شیمیایی که اغلب در مواد منفجره استفاده می شوند.

گیاه، هوا و آب زیرزمینی را از محیط اطراف جذب می کند و سپس لوله های کربنی هر گونه نیتروآروماتیکس را تشخیص داده و شروع به ارسال سیگنال فلورسنتی می کنند. این سیگنال از طریق دوربین مادون قرمز جذب شده و به رایانه یا تلفن همراه منتقل می شود؛ سپس این دستگاه ایمیلی برای کاربر ارسال می کند و به وی اطلاع  می دهد.

مایکل استرانو، یکی از نویسندگان مقاله، مهندس شیمی در موسسه فناوری ماساچوست و یکی از مهندسان اسفناج مصنوعی بمب یاب می گوید: «این فرآیند نشان می دهد که چگونه می توان بر موانع ارتباط بین گیاه و انسان فایق آمد و از این تکنیک ها در مورد هر گیاه زنده ای استفاده کرد» و آنها را به نوعی حسگر تبدیل نمود. این تکنیک ها از توانایی فوق العاده گیاه بهره می برد که طی میلیون ها سال آن را کسب کرده است: «گیاهان، شیمیدان های تجزیه گر بسیار خوبی هستند.»

در صورتی که گیاه نتواند به خاطر تهدیدهای پیرامونی، از پسِ ستجوی غذا بر بیاید، به خوبی قادر خواهد بود محیط را بررسی کرده و منابع اطراف را کشف کند. شبکه ریشه ای گسترده و سیستم های انتقال داخلی آن که آب و همه مواد دیگر را پیوسته به درون می کشد، آنها را به برگ ها می فرستد. گیاه حس گر آب زیرزمینی بهتری نسبت به ماشین های دست ساخته بشر است.

حال، با جایگذاری لوله های نانو درون برگ های اسفناج، مهندسان ام آی تی، گیاه اسفناج را تبدیل به حس گری کردند که می تواند مواد منفجره را تشخیص داده و به صورت بی سیم، اطلاعات دریافتی را به دستگاه های دستی مانند تلفن همراه بفرستد و این یعنی اسفناج مصنوعی بمب یاب!

تیم استرانو، حسگرهای نانویی از جنس کربن ساختند که به ترکیبات خطرناک حساس بوده و اکسید نیتریک (آلاینده تولید شده از احنراق ناقص)، پروکسید هیدروژن و همچنین تی ان تی منفجر شونده و گاز سارین را تشخیص می دهد. پس دیگر به جای استفاده از دستگاه های پیچیده می توان کار را به برگ های توانمند این گیاه سپرد تا هر گونه مواد منفجره را بو بکشند!

.

منبع: Washington Post

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر