;
coinex

10 تصویر برتر علمی هفته: از کوسه دو سر تا تولد یک ستاره جدید!

10 تصویر برتر علمی هفته: از کوسه دو سر تا تولد یک ستاره جدید!

1. تصویر برتر علمی هفته: دقیق ترین نقشه جهان (کیندا)

واقعا خیلی سخت است که نقشه کره زمین را روی یک سطح صاف تصویر کنیم. برنده جایزه بهترین طراحی ژاپن، نقشه آئوتاگراف (AuthaGraph) که از بهترین نقشه هایی است که سعی در تصویر اندازه نسبی کشورها داشته ولی در این پروسه دقت در مسافت و شکل کشورها قربانی شده است.

 تصویر برتر علمی هفته: جاوز 2.0 (Jaws)

 

2. تصویر برتر علمی هفته: جاوز 2.0 (Jaws)

این جنین کوسه گربه ای دو سر، در میان نزدیک به 800 خواهر و برادرش کشف شد که همه در آزمایشگاه تشکیل شده بودند. این نوزاد کوچک نظر بسیاری از دانشمندانی را جلب کرده است که به مطالعه شکل گیری جنین اشتغال دارند و متعجب اند از اینکه چگونه هر یک از سرها تشکیل شده است. به گفته پژوهش گران، هر یک از این سرها «دهانی عادی، دو چشم، دو سوراخ بینی و پنج جفت شیار تنفسی دارند.»

تصویر برتر علمی هفته: گلوله‌های برفی سیبری

 

3. تصویر برتر علمی هفته: گلوله‌های برفی سیبری

در دهکده نیدا (Nyda) در سیبری، مردم وقتی از خواب بلند شدند، هزاران گلوله برف را در ساحل دیدند. مشخص نیست از کجا سر و کله آنها پیدا شده بود ولی حدسی که می شد زد این بود که این گلوله برف ها، توده های برف و یخی هستند که در کنار ساحل شکل گرفته اند و موج ها آنها را شسته و به شکل گلوله های هموار و زیبا در آورده است. البته این پدیده منحصر به فرد نیست و پیش تر در سواحل سوئد و دریاچه میشیگان نیز مشاهده شده بود.

ستاره ای زاده شد!

4. تصویر برتر علمی هفته: ستاره ای زاده شد!

تلسکوپ بسیار بزرگ رصدخانه جنوب اروپا تصویری از ستاره RX J1615 ثبت کرده است که نشان می‌ دهد مواد باقیمانده از تشکیل ستاره، حلقه هایی را دور ستاره تشکیل داده است. این ستاره 600 سال نوری دورتر از ما و در صورت فلکی اسکورپیوس (Scorpius) قرار دارد و یکی از معدود دفعاتی است که حلقه های گازی رصد شده است. برای گرفتن این عکس، ابزاری به نام وسیله عکسبرداری از سیارات با طیف پلاریمتری و کنتراست بالا موسوم به اسفیر (Sphere) استفاده شده که نور ستاره ها رو بلوکه کرده و نور حلقه های شکل گرفته دور آنها را ثبت می کند. باید تولد این ستاره را تبریک گفت!

دنیای متهورانه جدید

5. تصویر برتر علمی هفته: دنیای متهورانه جدید

نشنال جئوگرافیک نخستین قسمت از مجموعه شش قسمتی مریخ (یا مارس) را با موضوع سکونت بر سیاره سرخ در تاریخ 14 نوامبر برابر با 24 آبان پخش خواهد کرد. این برنامه که نیمی مستند و نیمی نمایشی و دراماتیک است، از موثق ترین و روشن ترین نظرات اشخاصی مانند رییس ناسا، چارلز بولدن (Charles Bolden)، نیل دی گراس (Neil DeGrasse) و ایلان ماسک (Elon Musk) متمرکز شده و تصویری از سکونت بر روی این سیاره به دست می دهد. تهیه کنندگان این برنامه، ران هوارد (Ron Howard) و بریایان گرازر (Brian Grazer) هستند.

روز غبارآلود

6. تصویر برتر علمی هفته: روز غبارآلود

در این هفته، دهلی نو از آزمایش کیفیت هوا سربلند بیرون نیامد. در این شهر، بر مبنای شاخص کیفیت هوا، اندازه گیری های سطح دود و مه را بسیار خطرناک ارزیابی نمودند. در این شاخص، عدد بالای 500 نشان دهنده هوای خطرناک است. البته در جاهایی هم بوده که این شاخص به 999 رسیده و خطر آلودگی دو برابر این میزان بوده است.

تصویر برتر علمی هفته: پهپاد دست ساز

 

7. تصویر برتر علمی هفته: پهپاد دست ساز

با ادامه جنگ موصل، پهپادهای دست ساز داعش و مجهز به مواد منفجره، خود دردسر دیگری هستند. این پهپاد که نیروهای ویژه عراق آن را انداخته اند با مواد منفجره تجهیز شده است.

موش صحرایی!

8. تصویر برتر علمی هفته: موش ها!

خب، ظاهرا موش ها را می توان قلقلک داد، البته اگر دل و دماغ داشته باشند. پژوهشگران موش ها را در محیط های متفاوتی (مثلا مکان ایمن، تاریک یا روشن و همچنین شیب دار) گذاشته اند و عکس العمل آنها را در مقابل قلقلک، ثبت کرده اند. در شرایط استرس زا، مثلا در محیط کاملا روشن، موش ها عکس العمل خوبی نشان ندادند. ولی وقتی اعصاب شان سر جایش بود، می خندیدند و از خنده ریسه می رفتند!

تپه‌های شنی منجمد مریخ

9. تصویر برتر علمی هفته: تپه‌های شنی منجمد مریخ

بر روی مریخ نباید منتظر باشید تا تپه شنی معمولی ببینید. این تصویر که مدارگرد اکتشافی مریخ ناسا گرفته، الگوهای وسیعی را نشان می دهد که بادهای مریخی طی زمان های طولانی بر روی تپه ها ایجاد کرده اند. به خاطر فرسایش باد و نبود تخته یا قلوه سنگ، دانشمندان می توانند بگویند که این منطقه از مریخ (منطقه مدوسا فوسا) از دانه های ریز سنگی تشکیل شده که عمق آن به ده ها متر می رسد.

حلزون های عاشق

10. تصویر برتر علمی هفته: حلزون های عاشق

جرمی حلزونه (نام این حلزون زیباست)، زیاد در پیدا کردن عشق شانس نداشته است. وی با جهش ژنتیکی متولد شده که یک در میلیون اتفاق می‌افتد و باعث می شود صدف حلزون عکس عقربه های ساعت باشد و نتواند با حلزونی جفت گیری کند که جهت صدف آن در جهت عکس است. با کمک برخی از پژوهشگران و راه افتادن روند #snaillove در توییتر، بالاخره جرمی نیمه گمشده خود یعنی لفتی (Lefty) را پیدا کرد.

.

منبع: PopSci

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر