;
coinex

عشق و مذهب تاثیر مشابه‌ای بر مغز دارند!

قمار و مذهب تاثیر مشابهی بر مغز دارند؛ تاثیر مذهب بر مغز

احساسات مذهبی می تواند چیزی شبیه به عشق باشد. بر اساس مطالعه ای که محققان دانشگاه یوتا انجام داده اند، بردن جایزه، و سرخوشی ناشی از این رویدادها موجب فعال شدن مدارهای پاداش مشابهی در مغز می شود. در واقع تاثیر مذهب بر مغز چیزی مشابه با تاثیر عشق است!

محققان در این مطالعه، اسکن fMRI 19 مورمون معتقد (مورمون ها، گروهی از مسیحیان با عقاید مذهبی خاص هستند) را مورد مطالعه قرار دادند، این افراد تحت تاثیر دعا، کتاب مقدس و موعظه های مذهب خود قرار گرفته بودند تا احساسات معنوی شان آشکار شده و قسمت هسته آکومبنس مغز آنها فعال شود. آکومبنس، ناحیه ای از مغز است که به پاداش و لذت مرتبط است.

در این اسکن، همچنین نواحی مغز که مرتبط به تمرکز، درک اهمیت و درک چیزهای نو و بدیع هم بودند، تحریک شدند، با این حال، به گفته جفری اس اندرسون، محقق ارشد این مطالعه، ارتباط بین تجربه های معنوی و مدارهای پاداشی مغز نشان می دهد، آموزش مذهبی ممکن است یک نوع شرطی سازی کلاسیک و یا همان شرطی سازی پائولوفی باشد.

به گفته اندرسون: “ارتباط بازخوردهای مثبت، موسیقی و پاداش های اجتماعی با اعتقادات مذهبی و یا تعالیم مذهبی، ممکن است این تعالیم را به پاداشی درونی تبدیل کرده باشد. همین مکانیسم ممکن است، توضیحی برای دلبستگی به رهبران مذهبی و آرمان خواه باشد. به این ترتیب ممکن است، یک زن لوتری (شعبه ای از مذهب پروتستان) در مینه‌سوتا و یک شخص پیروی داعش در سوریه، احساس مشابهی را در ناحیه مشابهی از مغز داشته باشند؛ اما نظام فکری کاملا متفاوت و عواقب اجتماعی متفاوتی تجربه کنند. “

اندرسون می گوید، همچنین ممکن است برخی افراد، لذت بیشتری را نسبت به بقیه افراد از مذهب ببرند. البته این پاسخ عصبی خاص، تنها محدود به افراد مذهبی و مؤمنان نمی شود، بلکه اندرسون می گوید، انتظار دارد، افراد غیر مذهبی هم، چنین فعل و انفعال مغزی را در واکنش به عکس های وطن پرستانه، صحنه های آشتی با طبیعت و یا فکر کردن به ایده های علمی تجربه کنند.

وی می گوید: “می دانیم نواحی مشابهی از مغز در خلال ستایش از موسیقی، تجربه عشق رمانتیک، عشق به پدر و مادر و قمار فعال می شوند.”

البته این مطالعه محققان دانشگاه یوتا، چیزی از پیچیدگی تعصبات مذهبی در مغز نمی کاهد. بلکه این محققان می گویند، توصیف تجارب دینی جوانب متفاوتی را در بر می گیرد. این محققان پیشنهاد مطالعه کاملی از تمام نواحی مغز در طول فعالیت معنوی را داده اند تا درک بهتری از سیستم پاسخ پائولوفی بدست آورند.

.

منبع: engadget

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر