;
coinex

کتاب نیوتن به عنوان گران ترین کتاب علمی فروخته شده جهان لقب گرفت

کتاب نیوتن به عنوان گران ترین کتاب علمی فروخته شده جهان لقب گرفت

کتاب های علمی معمولا در حراجی ها به قیمت زیادی فروخته نمی شوند؛ اما بنگاه تجارت کریستیز ثابت کرده، استثناهایی هم در این مورد وجود دارند. این بنگاه تجاری، اولین نسخه از شاهکار ایزاک نیوتن “اصول ریاضی فلسفه طبیعی” را که برای نخستین بار در سال 1687 به چاپ رسیده بود را در حراجی به قیمت 3.7 میلیون دلار به فروش رسانده، تا این اثر نیوتن به عنوان گران ترین کتاب علمی فروخته شده جهان تا به حال لقب گیرد.

در ابتدا تخمین زده می شد، این کتاب به قیمتی بیش از 1.5 میلیون دلار به فروش نرسد. کتاب فروخته شده، نسخه نادری از چاپ اروپایی کتاب نیوتن است که تنها 80 نسخه از آن به چاپ رسیده است. همچنین نسخه بریتانیایی این کتاب هم در 400 نسخه منتشر شده بود.

البته این کتاب چندان هم نایاب نیست، بلکه نسخه اصلی کتاب نیوتن در انجمن سلطنتی (جایی که ایزاک نیوتن سال های زیادی را در آن به سر برده) نگهداری می شود. همچنین کپی دیگری از این کتاب در سال 2013 با قیمت نسبتا بالای 2.5 میلیون دلار به فروش رسیده بود.

البته تنها مهم خواندن کتاب “اصول ریاضی فلسفه طبیعی”حق مطلب را ادا نمی کند؛ چرا که نیوتن در این کتاب مجموعه ای از قوانین حرکتی خود از جمله گرانش را شرح داده است. بسیاری از مفاهیمی که نیوتن در این کتاب به آنها پرداخته، در واقع سنگ بنای فیزیک برای قرن ها (و همچنین برای امروز) بوده است، مفاهیمی که تا قبل از نظریه نسبیت و فیزیک کوانتومی در قرن بیستم، به طور جدی رد نشده بودند.

این مفاهیم اساس پیشرفت های صنعتی بوده اند و به توضیح و تعریف مفاهیم کلیدی نجوم که اکنون از بدیهیات به حساب می آیند، کمک بسیاری کرده اند. مفاهیمی همچون مدارهای بیضوی سیارات، اثرات جزر و مدی و حتی کاملا کروی نبودن کره زمین. این موضوع می تواند تا حد زیادی قیمت بالای این کتاب ارزشمند را توجیه کند، در واقع اگر یافته های نیوتن نمی بود، شاید تکنولوژی که اکنون از آن استفاده می کنیم هم وجود نمی داشت.

.

منبع: engadget

 

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر