;
coinex

مطالعه جدید نشان می دهد، دویدن موجب کاهش التهاب زانو می شود

مطالعه جدید: دویدن موجب کاهش التهاب زانو می شود

با وجودی که همیشه گفته می شود، دویدن موجب کاهش وزن، بهبود سیستم قلبی و عروقی و تنفسی می شود و حتی ممکن است، به کاهش ابتلا برخی سرطان های خاص کمک کند؛ اما با این حال، این تصور هم وجود دارد که دویدن باعث التهاب و سوزش زانو می شود. حال نتایج مطالعه ای جدید نشان می دهد که دویدن درست بر عکس عمل می کند و موجب کاهش التهاب زانو می شود.

در مطالعه ای که توسط محققان دانشگاه بریگهام یانگ انجام شده، این محققان مایع مفصلی زانوی 6 فرد سالم بین سنین 18 تا 35 سال را قبل و بعد از دویدن مورد بررسی قرار دادند. محققان در این بررسی به دنبال دو نشانگر التهاب که به نام های GM-CSF و IL-15 شناخته می شوند، بودند. این دو نشانگر التهاب سیتوکین هستند، برخی سیتوکین ها دارای خواص ضدالتهابی هستند؛ اما این دو نشانگر التهابی که در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفتند، باعث التهاب در بدن می شوند.

پس از اینکه شرکت کنندگان در مطالعه به مدت 30 دقیقه دویدند، محققان دریافتند که سطح هر دو نشانگر التهاب GM-CSF و IL-15 در مایع مفصلی کاهش یافته است، این بدین معناست که پاسخ التهابی هم کاهش یافته است..

به گفته رابرت هالدل، محقق ارشد این مطالعه: “آنچه ما اکنون می دانیم این است که برای افراد جوان و سالم، ورزش محیط ضد التهابی را ایجاد می کند که ممکن است، منجر به ایجاد سلامت مفاصل به صورت طولانی مدت شود.”

علاوه بر این، هالدل می گوید: “مطالعه ما نشان داد، دویدن به جزء اینکه به ورم مفاصل منجر نمی شود، بلکه حتی می تواند از غضروف نیز محافظت کند. در واقع دویدن می تواند، شروع بیماری های دردناک و دژنراتیوی مانند آرتروز را به تاخیر بیاندازد.

متیو سیلی یکی از اعضای این تیم تحقیقاتی گفت: “این مطالعه نشان نمی دهد که دوندگان دوی ماراتن احتمال بیشتری برای ابتلا به درد آرتروز دارند، بلکه بر خلاف آن، این مطالعه نشان می دهد ورزش می تواند نوعی دارو باشد.”

نتایج یافته های این محققان در نشریه “European Journal of Applied Physiology” به چاپ رسیده است.

.

منبع: newatlas

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر