;
coinex

دانشمندان موفق به توسعه نسخه جدید ویرایش ژنی کریسپر شدند

دانشمندان موفق به توسعه نسخه جدید ویرایش ژنی کریسپر شدند

روش ویرایش ژنی کریسپر پیش از این آنقدر تاثیر خوبی داشته که در درمان تجربی برخی بیماری ها از جمله؛ سرطان خون، فیبروز سیستیک، کم خونی داسی شکل و دیگر بیماری ها مورد استفاده قرار گرفته است. حال تیمی از محققان دانشگاه وسترن انتاریو، کانادا موفق به توسعه نسخه موثرتری از کریسپر شده اند. این محققان نسخه جدید ویرایش ژنی کریسپر را با افزودن آنزیم مهندسی شده ای به نام TevCas9 ساخته اند.

در نسخه فعلی کریسپر برای برش DNA، مانند قسمت های خاصی که باعث اختلالات ژنتیکی می شوند، از آنزیمی به نام Cas9 بهره برده می شود. حال محققان تیم تحقیقاتی وسترن برای توسعه نسخه جدید کریسپر از ترکیبی از Cas9 و I-Tevl به نام TevCas9 بهره برده اند.

به گفته این محققان، نسخه جدید کریسپر دقیق تر و کارآمدتر است و علاوه بر این، پتانسیل جلوگیری از خودترمیمی ژن ها را نیز دارد.

دیوید ایجل محقق ارشد این تیم تحقیقاتی در بیانیه ای گفت: “مشکل کریسپر (فعلی) این است که DNA را برش می دهد؛ اما پس از آن دوباره بخش های برش خورده را به هم متصل می کند. این بدین معنی است که بخشی که باید با کریسپر مورد هدف قرار گیرد، مجددا ترمیم می شود. این چیزی است که به دور باطل ختم می شود. نوآوری نسخه جدید این است که از ترمیم DNA و بازگشت حالت اولیه جلوگیری می کند.”

البته این تیم باید کارایی نسخه جدید کریسپر را از طریق آزمایش های بیشتر به اثبات برساند.

مطالعه این محققان در مجموعه مقالات مجله “بین‌المللی آکادمی ملی علوم (PNAS)“ به چاپ رسیده است.

.

منبع: engadget

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر