;
coinex

فرانک سیناترا ، یکی از تاثیرگذارترین آهنگسازان و هنرمندان قرن بیستم میلادی

فرانک سیناترا

فرانک سیناترا (Frank Sinatra) یکی از مشهورترین و تاثیرگذارترین موسیقی دانان، هنرپیشه ها و تهیه کنندگان قرن بیستم میلادی به شمار می آید.  وی یکی از پرفروش ترین موسیقی دانان قرن نیز بشمار می رود. و آلبوم های موسیقی وی در طی 60 سال فعالیت هنری، با فروش بیش از 150.000.000 نسخه، او را به یکی از موفق ترین موسیقیدانان تاریخ و در کنار بزرگانی همچون گروه ایگلز (The Eagles) -سازنده ترانه مشهور هتل کالیفرنیا- و گروه U2 و باربارا استرایسند (Barbara Streisan) و بروس اسپرینگستین (Bruce Springsteen) قرار داده است. به بهانه سالگرد تولد وی، در این نوشته به معرفی و بررسی مختصر آثار وی می پردازیم.

دوران کودکی فرانک سیناترا

فرانسیس آلبرت سیناترا (Francis Albert Sinatra) در 12 دسامبر سال 1915 میلادی در شهر هوبوکن (Hoboken) ایالت نیوجرسی (New Jersey) کشور ایالات متحده به دنیا آمد. وی تنها فرزند خانواده ایتالیایی تبار سیناترا بود. پدر وی آنتونیو مارتینو سیناترا (Antonio Martino Sinatra) و مادر وی ناتالینا گاراونتا (Natalina Garaventa) نام داشتند. فرانک از دوران کودکی به موسیقی علاقه داشت.
در سن 15 سالگی عموی وی یک ساز به نام او-کو-لٍ-لٍ (Ukulele – سازی شبیه به یک گیتار کوچک با تنها چهارم سیم) را به وی هدیه داد. او شروع به یادگیری این ساز نمود و در جمع های خانوادگی به نواختن آن می پرداخت. پس از آن فرانک به اجرای برنامه در کلوب ها و رادیوهای محلی پرداخت. با توجه به دامنه صدای قوی، فعالیت هنری وی به سرعت مورد توجه قرار گرفت و اولین بار معلم موسیقی وی با توجه به این مساله وی را به دنیای حرفه ای موسیقی وارد نمود.

 فعالیت هنری فرانک سیناترا

فرانک از دوران نوجوانی شروع به خواندن نموده بود. او در آن زمان بصورت گوشی موسیقی را فرا گرفته بود و توانایی نت خوانی را نداشت. در سن 20 سالگی و در سال 1935 میلادی وی اولین فعالیت حرفه ای خود را شروع نمود و به عضویت یک گروه محلی به نام هوبوکن فور (Hoboken Four) که در سبک جَز (Jazz) فعالیت می کرد، در آمد. در سال 1939 وی به عضویت گروه هری جیمز (Harry James) در آمد. از گروه های دیگری که وی در آنها به فعالیت پرداخت می توان به گروه تامی دورسی (Tommy Dorsey) نیز اشاره نمود.

فعالیت های انفرادی و آلبوم ها

فرانک سیناترا در طول 60 سال فعالیت هنری خود بیش از 1300 ترانه و  60 آلبوم استودیویی منتشر نمود. اولین آلبوم وی The Voice of Sinatra نام داشته که در سال 1946 و توسط شرکت کلمبیا رکوردز (Columbia Records) منتشر شد. آخرین آلبوم وی نیز که در سال 1995 و سه سال قبل از مرگ وی منتشر شد Duets II نام داشت که توسط کمپانی کپیتول (Capitol) منتشر شد.

فعالیت بر روی پرده نقره ای

اولین حضور فرانک سیناترا در فیلم شب های لاس وگاس (Las Vegas Nights) بود که در سال 1941 میلادی بر روی پرده قرار گرفت. وی در این فیلم ترانه I’ll Never Smile Again را به همراه گروه تامی دورسی اجرا نمود. در سال 1944 میلادی نیز اولین تجربه حرفه ای در این صنعت را پشت سر نهاد و به عنوان نقش اصلی در فیلم های Higher & Higher و Step Livery ظاهر شد. در سال 1945 نیز با ایفای نقش در فیلم موزیکال Anchors Aweigh که توسط شرکت فیلم سازی MGM تهیه شده بود، به همراه بازیگرانی مانند جین کلی (Gene Kelly) به موفقیت زیادی رسید. وی در طول فعالیت حرفه ای خود در بیش از 50 فیلم سینمایی نقش آفرینی نمود.

زندگی شخصی

فرانک سیناترا در سال 1939 با نی بارباتو (مشهور به نانسی سیناترا) ازدواج نمود. حاصل این زندگی 12 ساله سه فرند به نام های نانسی (Nancy) ، فرانک (Frank) و تینا (Tina) بود. وی در زندگی شخصی کمی بی ثبات بود و شایعه هایی از روابط وی با هنرپیشگان زنی مانند مرلین مکسول (Marilyn Maxwell) و لانا ترنر (Lana Turner) به گوش می رسید. وی در سال 1951 از همسر خود نانسی سیناترا جدا شد. در همین سال وی با هنرپیشه مشهور و محبوب هالیوود، اوا گاردنر (Ava Gardner) ازدواج نمود که این پیمان تا سال 1957 ادامه داشت.

فعالیت های سیاسی و اجتماعی

فرانک سیناترا در سال 1944 میلادی به عضویت حزب دموکرات در آمد و جزو فعالات و مبلغان فرانکلین روزولت (Franklin Roosevelt) بحساب می آمد. در انتخابات سال 1948 نیز وی به طرفداری از هری ترومن (Harry Truman) پرداخت. وی رابطه بسیار خوبی با جان اف کندی (John F. Kennedy) نیز داشت و این دو از دوستان صمیمی همدیگر بشمار می آمدند. وی در انتخابات ایالتی کالیفورنیا در سال 1970 نیز به پشتیبانی از رونالد ریگان (Ronald Reagan)  مشغول شد.

مرگ

فرانک سیناترا بعد از شش دهه فعالیت هنری در عرضه موسیقی و سینما در روز 14 ماه می سال 1998 میلادی، در سن 82 سالگی و بر اثر سکته قلبی در گذشت. با مرگ وی مسئولان برای بزرگداشت یاد وی چراغ های برج امپایر استیت (Empire State) را به رنگ آبی در آوردند و کازینوهای شهر لاس وگاس نیز به مدت یک دقیقه دست از کار کشیدند. پیکر وی در Desert Memorial Park در ایالت کالیفورنیا دفن شد. فرانک سیناترا به عنوان بزرگترین خواننده قرن بیستم میلادی شناخته می شود. تنها هنرمندانی که با وی در این زمینه در یک رده قرار داشتند، گروه بیتلز، الویس پریسلی و مایکل جکسون بودند.

وی در طول دوران طولامی فعالیت هنری خود به جوایز بسیاری دست پیدا کرد. از جمله این جوایز می توان به دوبار جایزه اسکار و 13 بار جایزه گرمی در زمینه موسیقی اشاره نمود.

منبع:

تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر