;
coinex

درمانی برای بیماری ابولا ؛ تاثیر 100 درصدی واکسن ابولا در آزمایش‌های کلینیکی


آیا درمانی برای بیماری ابولا وجود دارد؟ تاثیر 100 درصدی واکسن ابولا در آزمایش‌های کلینیکیآزمایش واکسن ابولا تاثیر 100 درصدی را در طول آزمایش های کلینیکی در گینه به اثبات رساند. البته نتایج آزمایش این واکسن هنوز از سوی مقامات مربوطه مورد تایید قرار نگرفته است؛ اما اتحادیه جهانی واکسیناسیون (GAVI) متعهد شده بودجه 5 میلیون دلاری برای تولید 300 هزار دوز از این واکسن را در اختیار محققان قرار دهد.

از مجموع 5837 نفری که واکسن ابولا را دریافت کرده اند، هیچ کدام تا 10 روز پس از واکسینه شدن، علائمی از بیماری را نشان نداده اند. باید ذکر کنیم، افرادی که علائم را قبل از 10 روز از خود نشان داده اند، در این مورد لحاظ نشده اند؛ چرا که این افراد قبل از واکسیناسیون آلوده شده بودند.

به گفته ایرا لوگینی متخصص آمار زیستی و یکی از اعضای این پروژه: “ما قادر به دستیابی به تاثیر 100 درصدی واکسن ابولا در این آزمایش شدیم. این بسیار غیر معمول است که واکسنی به طور کامل، از افراد محافظت کند.”

البته این بدین معنا نیست که فرمول جدید ضد گلوله است؛ اما با وجودی که تاثیر آن بسیار بالا است، احتمالا درصد تاثیر آن با افزایش شرکت کنندگان در آزمایشات کلینیکی کاهش خواهد یافت. علاوه بر این، توان واکسن را باید در طول زمان سنجید.

در سال 2015، موارد ابتلا به بیماری ابولا رو به کاهش گذاشت؛ بنابراین محققان با استفاده از روش غیر معمولی به نام “واکسیناسیون حلقه ای” اثر بخشی واکسن را آزمایش کردند. در این روش، هنگامی که یک مورد جدید از ابولا تشخیص داده می شود، محققان به سرعت به هرکسی که با بیمار تماس داشت، واکسن تزریق می کردند.

وقتی همه افراد نزدیک و افرادی که با سوژه تماس داشته اند، واکسن دریافت می کنند. حلقه و یا خوشه ای تشکیل می شود که به طور متوسط شامل 80 نفر است. پس از این، همه افراد حاضر در آزمایش به صورت تصادفی و بلافاصله یا تا سه هفته بعد، واکسن دریافت می کردند. نتایج اولیه امیدوارم کننده بوده است، با این حال، این برنامه تغییر خواهد کرد تا همه افراد، از جمله کودکان بلافاصله دسترسی به واکسن داشته باشند.

این واکسن rVSV-ebox نام دارد که برای نخستین بار چند دهه قبل توسط سازمان بهداشت عمومی کانادا و ارتش ایالات متحده توسعه داده شده بود. این دارو در حال حاضر توسط شرکت مرک، یکی از بزرگترین شرکت های داروسازی جهان در حال تولید و توسعه است. البته تاثیر این واکسن کامل نیست. در واقع به گزارش نیویورک تایمز، این واکسن تنها بر برخی از شایع ترین سویه های ابولا تاثیر دارد. همچنین گزارشهایی از عوارض جانبی این واکسن هم در دست است، مانند، درد مفصل و سردرد. همچنین در مورد تاثیر طولانی مدت واکسن هم شبهاتی وجود دارد.

مرک دنبال دریافت تائیدیه از سوی سازمان بهداشت جهانی (WHO) است، این شرکت داروسازی همچنین باید تاییدیه سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) و یا آژانس پزشکی اروپا (EMA) را نیز دریافت کند. اگر همه چیز به خوبی پیش برود، واکسن ابولا می تواند دفاع حیاتی برای مقابله با شیوع ابولا در آینده باشد.

این ویروس اولین بار در سال 1976 کشف شد و از آن زمان تاکنون، تلاش های زیادی برای توسعه و ساخت واکسن آن انجام شده است. این بیماری همه گیر در سال 2014، منجر به بیماری 30 هزار نفر و مرگ بیش از 11 هزار نفر شد. حال دولت برای تکمیل کردن مراحل ساخت واکسن ابولا پافشاری می کند.

دکتر ماری پال کینی، معاون مدیر سازمان بهداشت جهانی و نویسنده ارشد این مطالعه، گفت: “در حالی که نتایج قانع کننده (واکسن) حاصلی برای افرادی که جانشان را با شیوع بیماری ابولا در غرب آفریقا از دست داده اند، ندارد؛ اما نمی خواهیم در صورت شیوع این بیماری در آینده، بی دفاع بمانیم.”

یافته های این محققان در نشریه پزشکی “The Lancet” به چاپ رسیده است.

 

.

منبع: engadget

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر