;
coinex

ورا روبین، اخترفیزیکدان و یکی از کاشفان ماده تاریک درگذشت

ورا روبین، اخترفیزیکدان و یکی از کاشفان ماده تاریک درگذشت

جهان اخترفیزیک در غم فرو رفت، ورا روبین (Vera Rubin) کسی که وجود ماده تاریک را تایید کرده بود، در سن 88 سالگی درگذشت. با وجودی که مفهوم “ماده تاریک” برای نخستین بار توسط فریتز زوئیکی در سال 1933 پیشنهاد داده شده بود؛ اما روبین و همکارش کنت فورد در دهه های 1960 و 1970 شواهدی دال بر وجود ماده تاریک کشف کردند.

این دو اختر فیزیکدان با مطالعه سرعت چرخش ستارگان در خوشه های کهکشانی متوجه این موضوع شده بودند. بر اساس دانسته های آن زمان دانشمندان از گرانش این ساختارهای عظیم ستاره ای، می باید در نهایت خود را از خوشه های کهکشانی جدا کنند. به این ترتیب تنها توضیح ممکن برای این موضوع وجود توده های نامرئی بود، چیزی که تقریبا 10 برابر بزرگتر (10 برابر جرم قابل مشاهده) از آن چیزی است که ما قادر به مشاهده آن هستیم. در واقع اجزای ماده تاریک، جرم بسیار بیشتری از قسمت دیده شدنی کیهان دارند و فقط حدود ۴ درصد از مجموع کل چگالی انرژی در کیهان را می‌توان مستقیما مشاهده کرد.

با وجودی که هنوز از ماهیت ماده تاریک اطلاع دقیقی نداریم، کشف ورا روبین و فورد تا به امروز، یکی مهم ترین کشفیات صورت گرفته در زمینه اخترفیزیک بوده است. مدل سازی علمی نشان داده بیش از 90 درصد جهان از ماده تاریک تشکیل شده که به توضیح مسائلی مانند سرعت انبساط جهان کمک می کند.

ورا روبین همچنین در زمینه علمی الگویی برای زنان محسوب می شد. او تنها  زنی بود که در سال 1948 در رشته ستاره شناسی از کالج واسر فارغ التحصیل شد، وی همچنین نخستین زنی بود که در رصدخانه پالومار به مشاهدات نجومی پرداخت. وی اولین زنی بود که موفق به دریافت مدال طلای انجمن نجوم سلطنتی بریتانیا شد. او همچنین زنان را تشویق به تحصیل در رشته های علمی کرد، ورا روبین همچنین موسساتی برای برداشتن موانع تحصیلی زنان در زمینه های علمی تاسیس کرد، چراکه برنامه نجوم دانشگاه پرینستون تا سال 1975 اجازه ورود به بخش های تحقیقاتی را به زنان نمی داد. این اخترفیزیکدان همچنین یکی از معدود زنانی بود که به عضویت آکادمی ملی علوم ایالات متحده آمریکا در آمده بود.

علاوه بر این میراث گرانقدر، روبین خانواده ای کاملا علمی را از خود به یادگار گذاشته است. هر چهار فرزند وی دارای مشاغلی پژوهشی علمی هستند. دختر کوچک روبین، جودیت به کشف توزیع متناسب نور و گاز کهکشان ها کمک کرده است. علم جزئی جدا نشدنی از زندگی روبین بود، به احتمال زیاد ما در دهه های آینده نتایج کوشش های وصف ناپذیر او را مشاهده خواهیم کرد.

.

منبع: engadget

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر