;
coinex

هشدار: سطح یخ های دریایی به پایین ترین سطح خود در تاریخ رسیده است!

هشدار: سطح یخ های دریایی به پایین سطح خود در تاریخ رسیده است!

آب و هوا جهانی مرحله بحرانی دیگری را هم در سال جاری پشت سر گذاشت! هم اکنون سطح یخ های دریایی در پایین ترین سطحی قرار دارد که تاکنون به ثبت رسیده است.

تحقیقات جدید مرکز داده های یخ و برف ملی امریکا در بولدر، کلرادو نشان می دهد، امسال شاهد تجمع زمستانی یخ های شناوری که به طور معمول در اطراف قطب شمال رخ می داد، نخواهیم بود. البته نمی توان این رویداد را تنها منحصر به پدیده گرمایش کره زمین دانست.

هم اکنون در جامعه علمی، بحثی در جریان است که بیان می کند، افزایش 1 درجه ای دمای زمین طی قرن گذشته، به شدت سطح یخ های دریایی در طول چند دهه گذشته را تحت تاثیر قرار داده است. محققان در ماه دسامبر، صفحه یخی بزرگی در قطب جنوب کشف کرده بودند که در حال شکافته شدن و تبدیل شدن به کوه یخی عظیم بود.

گفتنی است، سال گذشته، ۵۸۳ کیلومتر مربع از یخچال های جزیره پاین قطب جنوب شکاف برداشت، این قسمت دارای میزان قابل توجهی یخ بود که صفحه یخی شبه جزیره جنوبگان را نگه داشته است. فروپاشی این صفحه یخی در نهایت منجر به ذوب و بالا رفتن سطح دریاهای نواحی مختلف جهان خواهد شد و در نتیجه به زیر آب رفتن بسیاری از نواحی ساحلی جهان خواهد شد.

دانشمندان هشدار داده اند در صورت ذوب شدن صفحات یخی جنوبگان، سطح آب دریاهای سراسر جهان احتمالا تا ۳ متر بالا خواهد آمد، به این ترتیب بسیاری از شهرهایی که در نواحی سواحلی جهان قرار دارند، به زیر آب خواهند رفت.

با این حال، یک رخداد عجیب اتمسفری هم ممکن است، به کاهش تجمع یخی امسال کمک کرده باشد.

محققان در ماه نوامبر متوجه کاهش میزان بادها در قطب شمال شده بودند، چیزی که موجب افزایش دما بر فراز این ناحیه و در نتیجه مانع شکل گیری توده های یخی شده بود. مورد دیگری که محققان به آن اشاره دارند، این هوای نسبتا گرم قطب شمال، موجب خارج شدن توده های هوای سرد از این نواحی و در نتیجه سردتر شدن بخش هایی از اروپا و آسیا در زمستان امسال شده است.

به گفته اقلیم شناس جان ترنر از گروه بریتانیایی بررسی قطب جنوب: “این ماه بسیار استثنایی بود. تغییرات نسبتا کوچک در بادها، می تواند تاثیر زیادی بر روی یخ های دریایی در بر داشته باشد.”

محققان همچنین اشاره کرده اند، ممکن است، شکل گیری تجمع های یخی قطب شمال در سال های آینده، دوباره به حالت سابق خود بازگردد؛ اما با این وجود، سطح کلی یخ های قطبی در هر دو قطب، کماکان به همان حالت هشدار دهنده سابق باقی خواهند ماند.

.

منبع: engadget

 

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر