;
coinex

کاوشگر ژاپنی آکاتسوکی موفق به مشاهده امواج گرانشی عظیم اتمسفر سیاره زهره شد

کاوشگر ژاپنی آکاتسوکی موفق مشاهده امواج گرانشی عظیم اتمسفر سیاره زهره شد

کاوشگر ژاپنی آکاتسوکی موفق به مشاهده یک موج گرانش گرانشی عظیم در اتمسفر زهره (ونوس) شده است. این نخستین باری نیست که چنین موج گرانشی در دومین سیاره منظومه شمسی مشاهده می شود؛ اما این بزرگترین موج گرانشی ثبت شده تاکنون است.

شواهد جدید از این کشش گرانشی 10 هزار کیلومتری حکایت دارند، اتمسفر سیاره زهره پویاتر از چیزی است که دانشمندان پیش از این تصور می کردند.

چنین امواج گرانشی در اتمسفر زمین هم وجود دارد که منجر به تلاطم های عظیم آب و هوایی می شوند. دانشمندان پیش از این هم امواج گرانشی اتمسفر سیاره زهره را مشاهده کرده بودند. ماموریت ونوس اکسپرس اسا (آژانس فضایی اروپا) پیش از پایان ماموریت خود در سال 2014، بارها قادر به رصد این امواج بوده است.

کاوشگر آکاتسوکی، امواج گرانشی فوق را 7 دسامبر 2015 زمانی که به سیاره زهره رسید، مشاهده کرده بود؛ اما آکاتسوکی با توجه به از دست دادن موقعیت مداری خود در 7 دسامبر 2015، از نقطه رصد این امواج خارج شد.

این کاوشگر با بازگشت به موقعیت مداری سابق خود در 15 ژانویه 2016 قادر به مشاهده مجدد ساختارهای روشن امواج گرانشی اتمسفر سیاره زهره شد. بر اساس داده های کاوشگر ژاپنی، این موج گرانشی عظیم از قطب شمال ونوس تا قطب جنوب این سیاره امتداد دارد.

این ساختار روشن برای چهار روز پیاپی در اتمسفر به شدت داغ و متراکم ونوس در حدود 65 کیلومتری بالای سطح این سیاره قابل مشاهده بود. گفته می شود، این ساختارهای روشن حتی در مقابل بادهای سریع سیاره زهره که سرعت شان گاه به 359 کیلومتر در ساعت هم رسد، مقاوم بوده است.

نویسندگان این مطالعه بر این باورند که ساختارهای روشن ناشی از موج گرانشی است که در لایه تحتانی اتمسفر سیاره ایجاد شده اند؛ اما اکنون مشخص نیست دقیقا این امواج چگونه در لایه های فوقانی اتمسفر سیاره پراکنده شده اند.

در واقع این امواج پس از تنها چهار روز به همان سرعتی که نمایان شده بودند، ناپدید شدند. این مورد با توجه به دوره چرخشی 243 روزه سیاره زهره، معمایی است که دانشمندان هنوز قادر به توضیح دادن آن نشده اند. این موج گرانش عظیم ممکن است به این معنی باشد که شرایط جوی نزدیک به سطح سیاره نسبت به چیزی که پیش بینی می شد، متغیرتر باشد.

.

منبع: theverge

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر