;
coinex

سال 2016 بازهم رکورد گرم ترین سال تاریخ را شکست!

2016 بازهم رکورد گرم ترین سال تاریخ را شکست!
به گزارش ناسا و سازمان ملی اقیانوسی و جوی آمریکا (NOAA)، سال 2016 رسما گرم ترین سال تاریخ (از زمان ابزارهای سنجش و اندازه گیری آب و هوایی) لقب گرفت. این آمار به نظر آشناست، چرا که سال پیش از آن یعنی 2015، هم به عنوان گرم ترین سال تاریخ به ثبت رسیده بود.

 این سه سال افزایش دمای جهانی به این معناست که دمای کره زمین در حدود 2 درجه فارنهایت (1.1 درجه سانتی گراد) نسبت به قرن نوزدهم گرم تر شده است.

گزاش مشترک ناسا و سازمان ملی اقیانوسی و جوی آمریکا پیش از این توسط اداره هواشناسی بریتانیا تایید شده بود. به گفته گوین اشمیت از مرکز پرواز فضایی گودارد ناسا: “انتظار نداشتیم، این رکورد سال به سال جا به جا شود.چراکه روند گرمایش زمین در بلند مدت چیز واضحی بود.”

از سال 2001 تا کنون، کره زمین 16 سال از گرم ترین سال های خود را سپری کرده است. با وجودی که پدیده ال نینو در اواخر سال 2015 و اوایل 2016 در روند گرمایش جهانی تاثیر گذار بوده است، محققان می گویند، تاثیر تولید بلند مدت دی اکسید کربن و انتشار گازهای گلخانه ای، مهم ترین عامل افزایش دمای جهانی در سال های اخیر بوده است.

سازمان ملی اقیانوسی و جوی آمریکا (NOAA)، سال 2016 رسما گرم ترین سال تاریخ

البته با توجه به این گزارش همه نواحی جهان گرم ترین سال تاریخ را تجربه نکرده اند، به عنوان مثال، 48 ایالت از ایالت های آمریکا، دومین سال گرم خود را سپری کرده اند؛ اما قطب شمال در این بین، بدترین وضعیت ممکن را سپری کرده است. این ناحیه در سال های اخیر دمای برابر 20 تا 30 درجه فارنهایت بیشتر از میانگین خود را تجربه کرده، همچنین سطح یخ های دریایی در این ناحیه به کم ترین حد خود رسیده است.

حال دانشمندان با وجود کاهش تاثیر پدیده ال نینو در پایان سال گذشته، انتظار دارند، سال جاری تا حد کمی نسبت به سال گذشته دمای کمتری را تجربه کند؛ اما به گزارش نیویورک تایمز، محققان با وجود این مقایس ثبت شده، نگران افزایش سرعت گرمایش جهانی در سال های آینده هستند.

.

منبع: engadget

 

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر