;
coinex

ماهواره آیولوس، نخستین ماهواره هواشناسی جهان، آماده برای آغاز ماموریت است


ماهواره آیولوس، نخستین ماهواره هواشناسی جهان، آماده آغاز ماموریت است
در آینده ای نزدیک پیش بینی های هواشناسی غیر قابل اعتماد، ممکن است منسوخ شوند. در واقع به لطف ماهواره آیولوس، ماهواره هواشناسی بریتانیا که از لیزر برای سنجش باد بهره می برد، می توان در آینده ای نزدیک، انتظار پیش بینی های هواشناسی بسیار دقیق تری را داشت.

ماهواره آیولوس (Aeolus) با روش هایی جدید از جو کره زمین با ابزارهای علمی خود نقشه برداری خواهد کرد. به گفته دکتر رالف کوردی، رئیس بخش مشاهدات زمینی ایرباس: “این (ماهواره آیولوس) برای نخستین بار، به طور مستقیم و به طور مداوم، بادهای کره زمین را اندازه گیری خواهد کرد.”

دکتر کوردی می گوید، ماهواره آیولوس توانایی مدل سازی دقیق الگوهای بادی چهار روز آینده را خواهد داشت. در بریتانیا، جاری شدن سیل اغلب زمانی رخ می دهد که طوفانی از نواحی استوایی به سوی شمال حرکت می کند.

بنابراین زمانی که هوای مرطوبی شروع به بارش می کند، منجر به سیل های ویرانگری می شود، مانند سیل مهیب دسامبر 2015. این سیل قوی منجر به قطعی برق در بیش از 7000 خانه در شمال انگلستان و شکست پل ها و مسدود شدن راه های جاده ای و خطوط راه آهن شد.

این ماهواره پالس های لیزر قدرتمند و کوتاهی را داخل جو کره زمین شلیک می کند. به این ترتیب، نور مولکول های هوا، گرد و غبار و آب، دوباره در تلسکوپ بازتاب پیدا می کنند. داده های ماهواره آیولوس برای اندازه گیری سرعت و جهت باد در ارتفاع های مختلف مورد استفاده قرار خواهد گرفت. ماموریت ماهواره آیولوس سه سال به طول خواهد انجامید که در طی آن، این ماهواره 17,500 مدار زمین را دور خواهد زد. به گفته دانشمندان، ماهواره آیولوس قادر است تنها در عرض یک هفته، داده هایی از بادهای جوی معادل تمامی داده های پیشین را جمع آوری کند.

پرفسور جان رمیدیوس، مدیر مرکز ملی رصد زمین بریتانیا می گوید: “هنگامی که تغییرات آب و هوایی را مشاهده می کنیم، ممکن است متوجه نشوبم، تمام الگوی گردش (آب و هوایی) ما ممکن است تغییر کند. بنابراین، ما با مشاهده الگوهای گردش آب و هوایی سطح جهان، قادر خواهیم بود نحوه این تغییرات (آب وهوایی) را رصد کنیم.”

ماهواره آیولوس تقریبا در مرحله پایانی آزمایش خود قرار دارد و آماده پرتاب و شروع ماموریت خود تا پایان سال 2017 است.

.

منبع: newshub

 

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر