;
coinex

تجهیزات آتش نشانی در شهر دبی؛ نبرد با آتش با فناوری های روز دنیا

تجهیزات آتش نشانان در دبی

چند روزی است که فضای کشور و بخصوص شهر تهران به دلیل آتش سوزی در ساختمان بزرگ پلاسکو بسیار ملتهب است. عده ای نبود زیر ساخت مناسب را عامل این فاجعه دانسته و تعدادی نبود امکانات مناسب را دلیل اصلی تخریب ساختمان پلاسکو می دانند. در این نوشته قصد داریم تا یک نمونه جدید از تجهیزات آتش نشانی را که در شهر دبی کشور امارات متحده عربی استفاده می شود را معرفی نموده تا اندکی با روش های جدید و خلاقانه در تجهیزات آتش نشانی آشنا شویم.

کشور امارات متحده عربی و بخصوص شهر دبی چند سالی است که به مدینه فاضله مهندسین و طراحان تبدیل شده است. در حال حاضر این شهر به مجموعه ای از عجیب ترین و مدرن ترین ها در جهان تبدیل شده است. از جمله این عجایب می توان به خانه های معلق بر روی آب، ناوگان پلیس مجهز به ابر خودروهایی مانند بوگاتی، لامبورگینی، فراری و انواع مدل های بنز و ب ام و، بلندترین آسمانخراش جهان با ارتفاعی بیش از 800 متر اشاره کرد؛ اما به تازگی این کشور از یک تکنولوژی جدید و به ظاهر تفننی و سرگرم کننده برای یک امر خطیر و حیاتی استفاده کرده است.

ترافیک همیشه یک معضل حل نشدنی و مشکل ساز بوده و در برخی مواقع که با سلامت و جان انسانها در ارتباط باشد، قدرت مخرب خود را بیشتر نشان می دهد. به همین دلیل آتش نشانان دبی شروع به استفاده از یک سیستم جدید نموده اند که تاخیر در رسیدن به محل حادثه را به حداقل می رساند. آنها با استفاده از جت اسکی به محل حادثه رسیده و با استفاده از فناوری جدید جت پک (Jetpack) به مهار و خاموش کردن حریق خواهند پرداخت. با استفاده از این روش دیگر ماموران آتش نشانی درگیر ترافیک های موجود در شهر نشده و به سرعت به محل موردنظر می رسند و تلفات ناشی از حوادث را کاهش می دهند.

به تازگی دپارتمان آتش نشانی شهر دبی با منشر کردن یک ویدئو به معرفی نسل جدید تجهیزات اطفا حریق خود پرداخته است. این پروژه جدید دلفین (Dolphin) نام داشته و از یک جت اسکی 4.500 دلاری (معادل 18 میلیون تومان) همراه با یک جت پک تشکیل شده است. با استفاده از این وسایل ماموران آتش نشانی، توانایی رسیدن به محل حادثه را با حداکثر سرعت داشته و علاوه بر آن به منبع نامحدودی آب نیز برای مهار آتش دسترسی دارد. با استفاده از تکنولوژی دلفین، ماموران آتش نشانی توانایی صعود به ارتفاع بالاتر در زمان کمتری را داشته و با تسلط کامل به خاموش کردن شعله های آتش خواهند پرداخت.

معایب پروژه دلفین

این پروژه نیز مانند بیشتر طرح های نو و ابتکاری نقاط ضعفی نیز داشته که در ادامه به شرح و بررسی چند نمونه از آنها خواهیم پرداخت. از بزرگترین نقاط ضعف این سیستم می توان به شرایط محدود عملیاتی در این روش اشاره کرد. برای استفاده از این دستگاه می بایست منطقه و یا خودرویی که طعمه حریق شده در کنار دریا قرار داشته باشد. در این شرایط قایق های اطفا حریق نیز عملکردی نظیر پروژه دلفین دارد.

نکته منفی دیگری که در این سیستم وجود دارد، وزن بالای شیلنگ پمپ آب بوده که در برخی موارد مشکلات جدی برای شخص آتش نشان ایجاد می کند. به عنوان مثال در حوادثی مانند آتش سوزی ساختمان پلاسکو بدلیل عدم وجود مسیر های آبی این تکنولوژی کاربرد خاصی نداشته و استفاده از آن عملی به نظر نمی رسد.

اما با همه این تفاسیر، پروژه دلفین یک نمونه انقلابی و خلاقانه بوده و می تواند معضل بروز آتش بر روی پل های روی رودخانه ها و خلیج ها را اندکی کاهش دهد.

.

منبع: newatlas

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر