;
coinex

معرفی فیلم‌های حاضر در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر

سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر

جشنواره فیلم فجر، مهمترین رویداد سینمایی ایران به شمار می‌رود. در جشنواره سی و پنجم امسال، با کمی تغییر، بخش نگاه نو که به فیلم اولی‌ها اختصاص داشت حذف شده و تعداد فیلم‌ها نیز افزایش یافته است. همچنین بخش چشم انداز سینمای ایران نیز به جشنواره سی و پنجم اضافه شد. در اینجا 33 فیلم حاضر در بخش اصلی جشنواره را به شما معرفی می‌کنیم.

1. کارگر ساده نیازمندیم

kargare-sadeh-niazmandim.-poster

کارگر ساده نیازمندیم، اولین فیلمی است که حضورش در جشنواره تایید شد. کارگردان این فیلم، منوچهر هادی است که به گفته خودش، بهترین فیلم او به حساب می‌آید. او همچنین گفته، در این فیلم ایفای نقش درخشانی از بازیگران دیده‌ است. او در همین سال، فیلم من سالوادور نیستم را بر روی پرده داشت که در زمان اکرانش، پرفروش ترین فیلم شده بود. فیلم کارگر ساده نیازمندیم، درباره‌ی یکی از قشرهای کم درآمد جامعه است و در خلاصه داستان آمده؛ بعضیا فکر می‌کنن همه چیو با پول می‌تونن بخرن… و می‌خرن… متأسفانه! از بازیگران این فیلم می‌توان آتیلا پسیانی، یکتا ناصر، سیامک صفری و سحر قریشی را نام برد.

2. مادری

madari poster

مادری، اولین اثر رقیه توکلی در جایگاه کارگردان است و داستان دو خواهر با بازی هانیه توسلی و نازنین بیاتی را روایت می‌کند؛ یکی از دو خواهر عشقش را رها کرده و دیگری، عشقش او را رها کرده است. یکی از این دو خواهر باید از خواهرزاده اش مراقبت کند. این فیلم در شهر یزد فیلمبرداری شده است. از دیگر بازیگران فیلم می‌توان به هومن سیدی و مریم بوبانی اشاره کرد. رقیه توکلی می‌گوید، با اینکه این فیلم، فیلمی زنانه است؛ اما اصلا فمینیستی نیست.

3. ایتالیا ایتالیا

italya italya poster

اولین ساخته‌ی کاوه صباغ زاده، فرزند کارگردان مهدی صباغ زاده، اثری کمدی-موزیکال است که در آن بازیگرانی چون حامد کمیلی و سارا بهرامی به ایفای نقش پرداخته‌اند. در خلاصه داستان آمده، من دوستت دارم و این به تو هیچ ربطی نداره. از پیشینه‌ی ژانر کمدی در جشنواره فجر، این فیلم به احتمال زیاد موفقیت زیادی کسب نمی‌کند.

4. انزوا

evzeva poster

انزوا، اولین اثر مرتضی علی عباس میرزایی است که در آن بازیگرانی چون امیرعلی دانایی، بهنوش بختیاری و اندیشه فولادوند حضور دارند. در داستان فیلم، زهره در حال فرار، تصادف می‌کند و همسرش پرویز، بعد از 6 سال برای اولین بار 3 روز مرخص می‌شود و گویی به دنبال قاتل همسرش است که به پرویز مربوط است.

5. نگار

negar poster

رامبد جوان بعد از دو فیلم سینمایی کمدی یعنی پسر آدم دختر حوا و ورود آقایان ممنوع که مورد توجه مخاطبان قرار گرفت، اینبار سراغ فیلمی معمایی-جنایی رفته که در آن نگار با بازی نگار جواهریان به دنبال راز قتل پدرش است. در خلاصه داستان فیلم هم آمده، ما به این ته سیگار رژ لبی مشکوکیم؛ اما این به ما کمکی نمی‌کنه! محمدرضا فروتن و مانی حقیقی، از دیگر بازیگران اصلی این فیلم هستند.

6. سد معبر

sade mabar poster

محسن قرایی که فیلم خسته نباشید را در کارنامه دارد، با بازیگرانی چون باران کوثری و حامد بهداد، به سراغ فیلمی اجتماعی رفته که در آن قاسم، کارمند اداره سد معبر شهرداری، می‌خواهد زندگی‌اش را بهتر کند؛ اما با همسرش نرگس اختلافاتی دارد. از نکات قابل توجه این فیلم، نویسندگی سعید روستایی، نویسنده و کارگردان فیلم تحسین شده ابد و یک روز در جشنواره سی و چهارم است.

7. چراغ‌های ناتمام

Cheraghhaye_Natamam

چراغ‌های ناتمام، فیلمی با محوریت دفاع مقدس و درباره‌ی نویسنده‌ای معتقد به نام جلال با بازی مجید صالحی است که به دنبال مضمونی مطابق با باورهایش است. شقایق فراهانی نیز نقش همسر جلال را بازی می‌کند. فیلم چراغ های ناتمام، اولین فیلم مصطفی سلطانی در مقام کارگردان است.

8. ماه گرفتگی

mah gereftegi poster

ماه گرفتگی به کارگردانی مسعود اطیابی، فیلمی سیاسی-اجتماعی است که ماجرای آن درباره‌ی حوادث و اتفقات سال 88 است. از آثار اطیابی می‌توان به اخلاقتو خوب کن و خروس جنگی اشاره کرد که در ژانر کمدی ساخته شده بودند و چندان حرفه‌ای و قوی نبودند؛ اما این فیلم، فیلمی جدی است و شاید هم در جشنواره امسال پر بحث باشد. بازیگر اصلی فیلم هم کامبیز دیرباز است.

9. یک روز بخصوص

yek rooze bekhosoos

همایون اسعدیان که از آخرین فیلم‌هایش می‌توان بوسیدن روی ماه و طلا و مس را نام برد، اینبار با یک روز بخصوص به جشنواره می‌آید. یک روز بخصوص، درباره‌ی یک انتخاب است؛ حامد با بازی مصطفی زمانی برای عمل قلب خواهرش باید انتخابی کند، انتخابی که عواقبی به دنبال دارد. فرهاد اصلانی و پریناز ایزدیار که در جشنواره امسال پرکار است و سال پیش، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن را برای فیلم ابد و یک روز گرفت، از دیگر بازیگران حاضر در این فیلم‌اند.

10. کمدی انسانی

پوستر فیلم کمدی انسانی

این فیلم که نامش را از رمانی به همین نام از ویلیام سارویان گرفته، فیلمی است به کارگردانی محمد هادی کریمی که کارگردانی بشارت به یک شهروند هزاره سوم و برف روی شیروانی داغ را در کارنامه دارد. کمدی انسانی، یک تراژی کمدی است که در چهار دهه، از دهه 30 تا 60 رخ می‌دهد و در آن، شخصیت داستان که یک بوکسور است، باید بر خلاف میلش، مانند دیگران زندگی کند. همچنین در این فیلم، هیچ یک از کاراکترها اسم ندارند و از ویژگی‌های جالب آن به حساب می‌آید. از بازیگران فیلم می‌توان به علیرضا شجاع‌نوری، هومن سیدی، آرمان درویش، لیلا زارع، فرخ نعمتی و هستی مهدوی‌فرد اشاره کرد. انتظار می‌رود این فیلم، حداقل در بخش‌های بهترین طراحی صحنه و لباس یا بهترین چهره پردازی نامزد شود.

11. ویلایی‌ها

vilayi ha

اولین اثر منیر قیدی، فیلمی با محوریت دفاع مقدس است و در آن، بازیگرانی مثل پریناز ایزدیار، طناز طباطبایی و صابر ابر ایفای نقش کرده‌اند. ویلایی‌ها در جنوب کشور اتفاق می‌افتد. این فیلم داستان خانواده‌های فرماندهان سپاه و ارتش در سال 1365 است که همیشه نگرانی آمدن خبر شهادت از راننده‌ای بسیجی را دارند. عزیز هم زنی سالخورده است که با نوه‌هایش به مکانی امن با عنوان مجموعه ویلاها آمده‌اند. انتظار می‌رود فیلم ویلایی ها، فیلمی متفاوت در حوزه دفاع مقدس باشد.

12. گشت ارشاد 2

پوستر گشت ارشاد 2

سعید سهیلی در گشت ارشاد یک، با ترکیب مسائل سیاسی و اجتماعی، طنز و جدی توانست مخاطبان زیادی را جذب کند و گشت ارشاد یک به فیلمی جنجالی تبدیل شود. در گشت ارشاد 2 که ادامه قسمت قبلی است، عباس و حسن و عطا با بازی همان بازیگران قبلی ، یعنی حمید فرخ نژاد، ساعد سهیلی و پولاد کیمیایی به دنبال کاری درست هستند؛ اما مجبور می‌شوند دوباره به کارهای قبلی روی بیاورند.

13. سوفی و دیوانه

پوستر سوفی و دیوانه

سوفی و دیوانه، فیلمی است در ژانر عاشانه به کارگردانی مهدی کرم پور که پل چوبی را در کارنامه‌ی خود دارد. در خلاصه داستان این فیلم آمده، من مست و تو دیوانه / مارا که برد خانه ، صدبار تو را گفتم / کم خور دو سه پیمانه. بازیگر اصلی این فیلم امیر جعفری است و قرار است صدای رضا یزدانی هم در آن شنیده شود.

14. رگ خواب

لیلا حاتمی

رگ خواب، چهارمین فیلم سینمایی حمید نعمت‌الله است که علاوه بر کارگردانی، نویسندگی و تهیه کنندگی آن را نیز بر عهده داشته است. این فیلم با بازی بازیگر توانا، لیلا حاتمی، از فیلم‌های مورد انتظار جشنواره امسال به شمار می‌رود و به احتمال زیاد، نامزد بهترین بازیگر نقش اول زن هم خواهد شد. داستان فیلم درباره‌ی فروپاشی یک زن در زندگی‌اش است. موسیقی فیلم را هم سهراب پور ناظری ساخته که در فیلم‌های بی پولی و آرایش غلیظ با نعمت الله همکاری کرده است. از دیگر بازیگرانی که در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند می‌توان به کوروش تهامی، الهام کردا و حمیدرضا آذرنگ که پرکارترین بازیگر جشنواره امسال به حساب می‌آید، اشاره کرد.

15. رهایی از بهشت

پوستر رهایی از بهشت

این اثر، به کارگردانی و تهیه کنندگی علی نوری اسکویی، تنها انیمیشن حاضر در جشنواره فجر است که در جشنواره کن هم به نمایش در آمد. داستان فیلم درباره‌ی نویسنده‌ی داستان‌های کمیک است که بین زندگی خود و شخصیت داستانش، ارتباطی پیدا می‌کند. البته مضمون و داستان اصلی، درباره‌ی زندگی شهید چمران است. انتظار می‌رود این انیمیشن با استقبال خوبی از تماشاگران مواجه شود.

16. اسرافیل

پژمان بازغی

آیدا پناهنده که توانست با فیلم ناهید، در جشنواره‌های جهانی بدرخشد و جوایز مهمی، مانند جایزه آینده نویدبخش در بخش نوعی نگاه جشنواره فیلم کن و جایزه راجر ایبرت از جشنواره شیکاگو را بدست آورد، با اسرافیل در جشنواره سی و پنجم حضور دارد. این فیلم نیز مانند ناهید، در شمال کشور فیلمبرداری شده و به مشکلات زنان می‌پردازد و انتظار می‌رود از بهترین آثار جشنواره باشد. با حضور بازیگرانی چون هدیه تهرانی و مریلا زارعی، احتمال نامزد شدن بازیگران زن نیز وجود دارد.

17. فراری

ferrari poster

فراری، فیلمی از علیرضا داوود نژاد، فیلمی اجتماعی است که در آن دختری 18 ساله به نام گلنار با بازی ترلان پروانه، به تهران می‌آید تا با خودروی فراری هشت میلیاردی عکس بگیرد؛ او در این مسیر با واقعیت‌های زندگی رو به رو می‌شود. از بازیگران این فیلم می‌توان به محسن تنابنده، سحر دولتشاهی، سیامک سفری، رضا داوود نژاد و رضا کیانیان اشاره کرد. نویسنده این فیلم هم کامبوزیا پرتوی است.

18. ماجرای نیمروز

majaraye nimrooz

محمد حسین مهدویان که با فیلم ایستاده در غبار توانست در جشنواره سی و چهارم بدرخشد، اینبار هم به سراغ فیلمی سیاسی-اجتماعی در دهه شصت با همان حال و هوا رفته و انتظار می‌رود، دوباره بتواند موفقیت‌هایی کسب کند و حداقل بتواند در بخش بهترین طراحی صحنه و لباس نامزد شود. در خلاصه داستان فیلم آمده، در محله‌های پر آشوب تهران، در پیچاپیچ خیایان‌ها و کوچه‌ها و در پستوی خانه‌ها سرگردان و حیران. آیا این جستجو را فرجامی هست؟ احمد مهرانفر، مهرداد صدیقیان، جواد عزتی و مهدی پاکدل در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.

19. بدون تاریخ بدون امضا

bedone tarikh bedoone emza poster

دومین فیلم وحید جلیلوند پس از چهارشنبه 19 اردیبهشت که توانست در جشنواره فجر سی و سوم بدرخشد و در جشنواره‌ی فیلم ونیز هم جایزه‌ی فیپرشی را بدست آورد، فیلمی اجتماعی است و حال وهوای همان فیلم قبلی‌اش را دنبال می‌کند. داستان درباره‌ی یک پزشک قانونی به نام کاوه نریمان با بازی امیر آقایی است که در حین انجام کارش، با جسدی رو به رو می‌شود که او را از قبل می‌شناخته و از اینجا ماجرا شروع می‌شود. با این خط داستانی، احتمالا فیلم کشش خوبی داشته باشد؛ ولی احتمالا نمی‌تواند اثری خیلی خوب تلقی شود. هدیه تهرانی و نوید محمدزاده که در جشنواره سی و چهارم توانست برای فیلم ابد و یک روز سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را کسب کند، از بازیگران این فیلم هستند.

20. سارا و آیدا

sarah va ida poster

در فیلم سارا و آیدا، به کارگردانی مازیار میری، کارگردان فیلم‌ حوض نقاشی، و تهیه‌کنندگی همایون اسعدیان، فیلمی در حال و هوای فیلم سعادت آباد، اثر پیشین همین کارگردان است. دو دختر با نام‌های سار و آیدا با بازی غزل شاکری و پگاه آهنگرانی، دوست یکدیگر هستند؛ با به خطر افتادن آبروی یکی از آنها، باید شرایط را به حالت عادی برگردانند. مصطفی زمانی نیز بازیگر دیگر این فیلم است.

21. زیر سقف دودی

zire saghfe doodi poster

پوران درخشنده، دوباره به سراغ دغدغه‌های اجتماعی‌اش رفته و این بار، دست روی طلاق عاطفی زوج‌ها گذاشته و گفته می‌شود، دو سال روی این موضوع تحقیق کرده است. فیلم قبلی او نیز موفق به دریافت سیمرغ بهترین فیلم از نگاه مردم شد. در این فیلم بازیگران خوبی مثل فرهاد اصلانی و مریلا زارعی به ایفای نقش پرداخته‌اند. موسیقی فیلم نیز اثر کارن همایونفر است.

22. خفه‌گی

خفگی

فریدون جیرانی، کارگردان شناخته شده‌ی سینمای ایران که فیلم‌هایی مثل قرمز و شام آخر را در کارنامه دارد، با فیلمی جنایی و ملودرام در جشنواره حاضر است. نوید محمدزاده که در فیلم بدون تاریخ بدون امضا هم حضور دارد و الناز شاکردوست، از بازیگران اصلی این فیلم هستند. نویسندگی و تهیه کنندگی این فیلم نیز بر عهده فریدون جیرانی است.

23. پشت دیوار سکوت

poshte divar sokoot en poster

پشت دیوار سکوت، به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی که آخرین بار در سال 93 با ایران برگر به سینما و جشنواره آمد، درباره‌ی یک مددکار بیماران ایدز به نام ستاره و با بازی سحر جعفری جوزانی است که تلاش می‌کند زندگی خود و دیگران را تغییر دهد. امین تارخ و پرویز پورحسینی از دیگر بازیگرانی هستند که در فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند. موسیقی فیلم نیز ساخته بهزاد عبدی است که توسط یکی از ارکسترهاى مشهور اوکراین ضبط شده و از نکات برجسته فیلم است.

24. آذر

azar poster

محمد حمزه‌ای، اولین تجربه سینمایی‌اش را با نام آذر روانه جشنواره کرده است. در خلاصه داستان آمده، ادامه زندگی بهای سنگینی دارد و فیلم درباره‌ی مشکلات زنی با شغل پیک موتوری به نام آذر با بازی نیکی کریمی است. نیکی کریمی، تهیه کنندگی فیلم را نیز بر عهده داشته است. از دیگر بازیگران فیلم می‌توان به حمیدرضا آذرنگ، هومن سیدی، لیلا زارع و پژمان جمشیدی اشاره کرد.

25. قاتل اهلی

امیر جدیدی

قاتل اهلی، به کارگردانی مسعود کیمیایی، فیلمی پر حاشیه است که اختلافات زیادی در ساخت آن وجود داشت. داستان درباره‌ی زندگی حاج آقا دکتر جلال سروش با بازی پرویز پرستویی است؛ پرویز پرستویی به دلیل ضعف فیلمنامه فیلم را رها کرده بود که اختلاف حل شد. انتظار نمی‌رود فیلم بتواند خیلی مورد توجه مردم قرار گیرد. پگاه آهنگرانی، امیر جدیدی، پرویز پورحسینی و باز هم حمیدرضا آذرنگ، برخی از بازیگران این فیلم هستند.

26. تابستان داغ

Tabestan_dagh_poster

وجود بازیگران خوبی چون علی مصفا، پریناز ایزدیار، صابر ابر و مینا ساداتی، این فیلم را به یکی از فیلم‌های خوب حاضر در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر تبدیل کرده است. داستان درباره‌ی زنی است که می‌خواهد از همسرش جدا شود، ولی از آنجایی که با جدایی نمی‌تواند سرپرست کودک 6 ساله‌اش شود، مخفیانه به جای دیگری از شهر می‌رود و در مهد کودک یک بیمارستان کار پیدا می‌کند، اما شوهرش او و فرزندش را پیدا می‌کند. این فیلم اولین تجربه سینمایی ابراهیم ایرج زاد است و پیش از این، فیلم‌هایی چون خاکستر و برف را صدابرداری کرده است.

27. بیست و یک روز بعد

bisto yek rooz bad poster

بیست و یک روز بعد، به کارگردانی محمدرضا خرمندان، اثری اجتماعی درباره‌ی نوجوانی به نام مرتضی با بازی مهدی قربانی است که برای محقق شدن آرزوی پدر ناکامش وارد مسیری پرچالش می‌شود. محمدرضا آذرنگ هم که از پرکارترین‌های جشنواره امسال به شمار می‌رود، نقش صاحب یک کلوپ بازی را بازی می‌کند و ساره بیات در نقش مادر مرتضی است.

28. شماره 17 سهیلا

homare 17 soheila

دختری میانسال که ازدواج نکرده و مشکلات ژنتیکی دارد، برای اینکه بتواند بچه دار شود، می‌خواهد هر چه سریعتر ازدواج کند. این فیلم اجتماعی، دومین اثر محمود غفاری است و در آن بازیگرانی چون زهرا داوودنژاد، مهرداد صدیقیان، احسان امانی و بابک حمیدیان به ایفای نقش پرداخته‌اند.

29. آباجان

abaajan poster1

هاتف علیمردانی که با هفت ماهگی در جشنواره سی و چهارم حضور داشت، در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر با فیلم آباجان حضور دارد و به گفته خودش، بهترین فیلمی است که تا کنون ساخته؛ البته از اصلی‌ترین دلایل موفقیت فیلم، حضور فاطمه معتمد آریا است که به خوبی از عهده نقشش بر آمده و احتمالا در بخش بهترین بازیگر زن نامزد خواهد شد. داستان فیلم در شهر زنجان و در دهه شصت می‌گذرد و درباره زندگی خانواده‌ای در بحبوحه جنگ است. انتظار می‌رود این فیلم بر خلاف هفت ماهگی در سال پیش که در هیچ بخشی نامزد نشد، موفقیت کسب کند و حداقل در بخش‌های بازیگری و جلوه‌های ویژه دیده شود. از بازیگران دیگر فیلم می‌توان به حمیدرضا آذرنگ، شبنم مقدمی و سعید آقاخانی اشاره کرد که هر کدام، شانسی برای گرفتن سیمرغ دارند.

30. فصل نرگس

asle narges

نگار آذربایجانی که قبلا فیلم آینه‌های رو به رو را کارگردانی کرده و بسیار هم دیده شده، اینبار به سراغ فص نرگس رفته که در آن، قصهای امید بخش از جنوب تا شمال تهران را روایت می‌کند؛ از همین رو، لوکیشن‌های زیادی هم دارد. این فیلم بازیگران زیادی از جمله ریما رامین فر، یکتا ناصر، امیر آقایی و پژمان بازغی دارد.

31. اِو (خانه)

khaneh poster

خانه، فیلمی به زبان آذری به کارگردانی اصغر یوسفی نژاد است و اولین کارش محسوب می‌شود. داستان فیلم درباره‌ی مرگ مردی است که وصیت کرده جسدش در دانشکده پزشکی مورد استفاده قرار گیرد، همین باعث بوجود آمدن مشکلاتی بین بستگان، بخصوص دخترش می‌شود. بازیگران مطرحی در این فیلم بازی نمی‌کنند.

32. خوب، بد، جلف

good-bad-jelf

مورد توجه و محبوبیت قرار گرفتن سریال پژمان، باعث شد تا پیمان قاسم خانی، اینبار علاوه بر نویسنده در جایگاه کارگردان و همینطور بازیگر، داستانی در رابطه با پژمان جمشیدی در قالب یک فیلم سینمایی بسازد. این فیلم، پس از شهرت پژمان جمشیدی اتفاق می‌افتد؛ یک تهیه کننده با بازی ویشکا آسایش می‌خواهد فیلمی پلیسی با کارگردانی مانی حقیقی بسازد و اصرار دارد پژمان جمشیدی و سام درخشانی بازیگران فیلم باشند و کارگردان مجبور است آنها را در مدت کوتاهی به نقش‌هایشان نزدیک کند و این باعث شروع ماجراهایی برای آنها می‌شود. حمید فرخ نژاد، بیژن امکانیان، مهدی ژوله، آزاده صمدی، علی اوجی، نیوشا ضیغمی و محراب قاسم خانی از دیگر بازیگران این فیلم هستند. برای این فیلم، نباید منتظر هیچ جایزه‌ای بود.

33. کوپال

kupalposter

کوپال، فیلمی است تجربی از کارگردان فیلم اولی، کاظم ملایی و درباره‌ی یک شکارچی و تاکسیدرمیست به نام دکتر احمد کوپال با بازی لوون هفتوان است که در روز آخر سال، ماجرایی برایش اتفاق می‌افتد. به نظر می‌رسد این فیلم، یکی از جالبترین فیلم‌های حاضر در جشنواره باشد. حضور سگی به نام هایکو در فیلم، به جذابیت این فیلم افزوده است. از بازیگران دیگر فیلم می‌توان به پوریا رحیمی سام و نازنین فراهانی اشاره کرد.

.

تهیه و گردآوری در تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر