;
coinex

عینک‌های الکترونیکی هوشمند که با فوکوس خودکار، دید را بهبود می‌بخشند

عینک‌های الکترونیکی هوشمند که با فوکوس خودکار، دید را بهبود می‌بخشند

شاید خیلی زیبا به نظر نرسند، اما نمونه‌های اولیه عینک‌های هوشمند که ساخته‌ی دانشمندان دانشگاه یوتا است، دارای لنز‌هایی است که با فوکوس خودکار، سبب بهبود بینایی شده و برای افراد مسن بسیار کارآمد است. این لنز‌های الکترونیکی فعال و مجهز به اندازه گیر مادون قرمز، می‌توانند با فوکوس خودکار بر روی هر چیزی که به آن نگاه کنید ، چه نزدیک باشد و چه دور، جایگزینی مناسب برای عینک‌های معمولی باشد. این عینک می‌تواند به طور کامل، ضعف بینایی برای افراد دارای پیرچشمی یا افراد دوربین را از بین ببرد.

نزدیک بینی یا دور بینی وابسته به سن، زمانی اتفاق می‌افتد که عدسی چشم دیگر نمی‌تواند تمرکز و فوکوس بین اشیا را تشخیص و انجام دهد. در نتیجه، بسیاری از افراد بین 40 و 50 ساله، مجبورند از عینک‌هایی با عدسی تدریجی استفاده کنند که دارای نقاط کانونی متفاوت است. یک شرکت با نام Deep Optics راه حلی برای تمرکز خودکار چشم، با استفاده از لنزهای کریستال مایع پیدا کرده، اما هنوز در حال کار بر روی نمونه اولیه آن است. گوگل هم با استارتاپ Novartis، در حال کار بر روی لنزهای فوکوس خودکار است، اما اخیرا خاطر نشان کرده که حتی تست آن، به این زودی اتفاق نخواهد افتاد.

عینک هوشمند

برای اینکه لنزها تنظیم پذیر باشند، تیم دانشگاه یوتا از مایع گلیسیرین درجلو و پشت غشا استفاده کرده است. در فریم و قاب بزرگ عینک هم وسایل الکترونیکی، باتری و یک مسافت یاب مادون قرمز جای گذاری شده است. وقتی به چیزی نگاه می‌کنید، فاصله سنجیده می‌شود و سیگنالی به عملگر مکانیکی می‌فرستد. در 14 میلی ثانیه، فوکوس از جسمی به جسم دیگر تغییر می‌کند و بدون نیاز به بالا و پائین نگاه کردن، همه چیز به خوبی دیده می‌شود.

کاربران می‌توانند عینک‌هایشان را با بلوتوث به گوشی‌های هوشمند متصل کنند و نسخه‌های پزشکی را بر روی عینک آپلود کنند. یعنی، شما می‌توانید عینک را برای همیشه، حتی وقتی که قدرت بینایی‌تان تغییر کرد، داشته باشید. این عینک‌ها مثل موبایل، نیاز به شارژ شدن دارند، ولی شارژ کردن سخت تر از گذاشتن عینک‌های معمولی در کیف‌ نیست!

سرپرست تیم تحقیقاتی، Carlos Mastrangelo می‌گوید:

اکثر افرادی که از عینک‌های مخصوص مطالعه استفاده می‌کنند، مجبورند آنها را مدام از چشمشان بردارند، ولی با این عینک، همیشه همه چیز واضح است و نیازی به برداشتن نیست!

نمونه فعلی این عینک‌ها، یعنی چیزی که در تصویر می‌بینید، در نمایشگاه CES 2017 رونمایی شدند و به شکلی خنده دار بودند که هیچ کس حاضر نبود در جمع از آنها استفاده کند. حال این تیم قصد دارد، با کوچک سازی، آنرا جمع و جورتر و سبک‌تر کند. این تیم همچنین یک شرکت استارتاپی راه اندازی کرد تا این عینک‌های هوشمند را تجاری کند و در سه سال، آنرا روانه فروشگاه‌ها سازد.

.

منبع: engadget

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر