;
coinex

موتورسیکلت مفهومی سامورایی ، نمونه ای با چاشنی فرهنگ باستانی ژاپن

موتورسیکلت مفهومی سامورایی

سامورایی (Samurai) موتور سیکلتی است مفهومی که از المان های فرهنگ باستانی کشور ژاپن در طراحی و ساخت آن استفاده شده است. این موتورسیکلت در نگاه اول ظاهری عجیب و نامانوس دارد اما فلسفه ای که در پشت طراحی آن وجود دارد، نکته ایست جذاب و متفاوت:

چرا برای ساخت و طراحی موتورسیکلت در کشور ژاپن از نمادهای ذن (Zen یا فلسفه زیبا شناختی ژاپن باستان) استفاده نمی گردد؟ اگر یک موتور سیکلت بر اساس یک طرز تفکر طراحی و ساخته شود، چه شکل و شمایلی خواهد داشت؟

موتورسیکلت مفهومی سامورایی ، نمونه ای متفاوت

طراحی سنتی و باستانی کشور ژاپن، زن، بر چند  اصل اساسی و بنیادین استوار شده است. این اصول عبارتند از:

  • سادگی و دوری از پیچیدگی
  • پویایی و توازن
  • استفاده از المانهای موجود در طبیعت و دوری از نشان های ساختگی و غیر واقعی
  • نرمی و لطافت
  • آزادی در طراحی و عدم پیروی از قوانین روتین
  • انرژی بالا

این فلسفه در مجموع بر پایه زیبایی بنا شده و استفاده آنها در تمامی حوزه ها از جمله هنر، معماری، طراحی داخلی، موسیقی و حتی غذا منجر به خلق آثاری بسیار زیبا و متفاوت می گردد. اما اگر دقیق تر نگاه کنیم، هیچکدام از این المان ها هنری و زیبا شناختی ژاپن باستان در موتورسیکلت های تولیدی این کشور مانند هوندا، سوزوکی، یاماها و … دیده نشده و جایی در این بخش از صنعت ندارند.

البته اروپایی ها در این بخش موفق تر عمل نموده اند و توانسته اند بخشی از فرهنگ خود را در قالب این روندگان دو چرخ پیاده سازی نمایند. با توجه به این نکات، ایده ساخت یک موتور سیکلت با نشان های فرهنگی ژاپن باستان به ذهن سازندگان آن خطور نمود و آنها با مدنظر قرار دادن هنرهایی مانند اوریگامی (Origami)، روبوتک و انیمه ها (کارتون ها و انیمیشن های ژاپنی) نمونه ای را تولید نمودند که پیش از آنکه یک موتور سیکلت باشد، یک نمونه طراحی ژاپنی است.

این طرح عجیب و نو توسط آرتم اسمیرنوف (Artem Smirnov) و ولادیمیر پاچنکو (Vladimir Pachenko) خلق شده است. این دو نفر پیش از این تجربه ای در طراحی موتور سیکلت نداشتند و به طور تخصصی بر روی طراحی خودرو فعالیت می نمودند. البته طرح این دو طراح تنها در حد یک ایده و نمونه مفهومی بوده و برنامه ای برای تولید انبوه آن وجود ندارد.

پس نباید زیاد به جزئیات این طرح دقت کرد و به دنبال ایرادهای طراحی و ادوات نامانوس مانند کمک فنرهای دوقلو در جلو، صندلی قابل تنظیم و … در آن گشت!

در عوض آنچه در موتورسیکلت مفهومی سامورایی مهم است، وفاداری به اصول زیبایی شناختی فلسفه ذن است. خطوط بدنه بسیار سر راست بوده و بدون هیچ پیچدگی بر خلاف موتورسیکلت های جذاب و هوس انگیز ایتالیایی طراحی شده اند. در مجموع طراحی این موتور سیکلت با توجه به فلسفه طراحی، نمونه ای زیبا بوده و توجه بینندگان را به سادگی به سمت خود جلب می نماید.

منبع:

وب سایت NewAtlas

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر