;
coinex

مصاحبه با تنها شرکت کننده ایرانی در مسابقات برنامه نویسی ios اپل اروپا!

مصاحبه با تنها شرکت کننده ایرانی در مسابقات برنامه نویسی ios اپل اروپا!
1- خودتون رو معرفی کنید و بگید ورود شما به دنیای کامپیوتر از کجا آغاز شد؟

حامد جلیلیانی هستم، تحصیلات هنرستانم رو در رشته کامپیوتر شروع کردم و شروع آشناییم هم با دنیای کامپیوتر از همونجا بود! از همون موقع به مبحث امنیت و ویروس و آنتی ویروس ها خیلی علاقه مند شدم و شروع به نوشتن ویروس کردم که البته هیچوقت ویروس ها رو انتشار نمی‌دادم و پخش نمی‌کردم! در دانشگاه هم در مقاطع کاردانی وکارشناسی همچنان برنامه نویسی می‌کردم و ویروس نویسی رو هم بعنوان یه تفریح انجام می‌دادم برای خودم که می‌تونید نمونه فیلم اجرای ویروس هام رو بر روی برخی ضد ویروس های مطرحی مثل Kaspersky و Panda و Avira و در کانال آپاراتم و توی youtube هم ببینید.

من می‌تونستم با پیدا کردن باگ (حفره های امنیتی) از آنتی ویروس ها و اجرای ویروسی که نوشته بودم آنتی ویروس ها رو غیرفعال و یا حذف کنم و کنترل سیستم رو توسط ویروسم به عهده بگیرم و البته به دلایلی مجبور شدم کار هیجان انگیز ویروس نویسی رو دیگه ادامه ندم و کنار بزارم!

البته در ادامه با توجه به  علاقه ام به حوزه امنیت همچنان به تحصیل و کار در این حوزه ادامه دادم، از جمله تحصیل و دریافت مدرک آنلاین Cyber Security از دانشگاه DeVry  آمریکا

– کار کردن در حوزه امنیت سرویس برای یکی از بانک های خصوصی.

– ارایه یک راهکار به‌صورت مقاله با موضوع  جلوگیری از سرقت رمز عبور کاربران در هنگام استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک (اینترنت بانک، خودپرداز، پوز و…) که در کنفرانس بین المللی در بانکوک ارایه شد.

حامد جلیلیانی

2- سوابق کاری دیگه ای بجز ویروس نویسی دارید؟

بله در سال آخر کارشناسی بودم که توسط یکی از دوستانم که در ایالات متحده مشغول به تحصیل بود و از نزدیک در جریان کارهای برنامه نویسی و  ویروس نویسی من بود، جهت همکاری در یک پروژه به یکی از اساتید دانشگاه تهران و شرکتشون در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران که محیطی واقعا خوب و علمی و تحقیقاتی داشت معرفی شدم و تا چندین سال در مجموعه های مختلف دیگردانشگاه تهران از جمله مرکز GIS و پژوهشگاه دانشگاه تهران مشغول همکاری و کسب تجربه بودم که حاصل آن، افتخار همکاری در انجام چندین پروژه و طرح ملی برای سازمان های داخلی و همچنین پروژه هایی برای سازمان ملل متحد در قالب سامانه هایی که موبایل های هوشمند جزو اصلی آنها بود و چندین مقاله علمی و پژوهشی ارایه شده در کنفرانس های داخلی و خارجی منجر شد

در سال های اخیر هم البته شرایط به طریقی شد که مجبور شدم به سمت استخدام در بانک برم و طی 3 سال اخیر در  معاونت فناوری اطلاعات یکی از بانک های خصوصی به‌صورت کارمند استخدام و در واحد های امنیت سرویس و موبایل بانک مشغول به همکاری شدم.

3- از  مسابقات گوگل بگید؟ چطور شد که اصلا  تصمیم به شرکت کردن در این مسابقه گرفتید؟

خب گوگل مسابقات برنامه نویسی زیادی رو برگزار می‌کند که هرکدوم دارای سبک خاصی است و در حیطه های مختلفی بصورت های آنلاین و یا حضوری و یا با همکاری شرکت های مختلف برگزار میشه!

من همیشه اخبار بیشتر اونها رو پیگیری می‌کردم و واقعا آرزوی شرکت در اینگونه رقابت ها را داشتم و خب البته از شرایط بی روح کارمندی کاملا خسته شده بودم؛ بنابراین تصمیم گرفتم و با وجود تمامی سختی ها از جمله حتی نگرفتن مرخصی از محل کار پیش از شروع مسابقه! خودم رو قانع کردم که توی مسابقات برنامه نویسی جاوا و اندروید (سطح Basics که البته از نظر گوگلی ها اینجوری بود و واقعا برابر با آموزش های پیشرفته ای بود که در آموزشگاه های داخل کشور برگزار میشه) که با همکاری شرکت های گوگل و یوداستی بصورت آنلاین برگزار  می شد، شرکت کنم!

4- داستان جایزه بورسیه مسابقه چی بود؟

در ابتدا جایزه  بورسیه تحصیلی آنلاین فقط برای 50 نفر اول مسابقه که موفق بشن هرچه سریع تر یعنی بصورت Race مسابقه رو به اتمام برسونن در نظر گرفته شده بود که بورس تحصیلی دوره پیشرفته 1 ساله برنامه نویسی اندروید بصورت آنلاین بود. البته به دلیل ازدیاد شرکت کنندگان و استقبال زیادشون اواسط مسابقه تعداد بورسیه ها رو به 100 نفر اول افزایش دادند!

در نهایت و پس از هفت شبانه روز کد نوشتن و نخوابیدن و سرکار هم نرفتن، تونستم نفر سوم مسابقه بشم که خودش یه ماجرای هیجان انگیز و خاص داره!

5- برنده شدن بورسیه تحصیلی 1 ساله آنلاین چی شد؟

جالبش همین جاش هست! چون بعد از ثابت شدن رتبه بندیمون و مشخص شدن چند نفر اول مسابقه! طی مکاتبه ای که با مسئولین برگزار کننده رقابت داشتم، بهم گفتن که یه بورسیه دیگه هم بهمون تعلق گرفته و هزینه مسابقه و مدرک این دوره اول رو هم بهمون پس میدن و مدرکش رو هم رایگان گرفتیم.

یعنی 3 نفر اول، در عمل 2 تا بورس رو برنده شده بودیم! در صورتی که برای سایرین فقط 1 بورس برای برنده شدن وجود داشت!

بدلیل موقعیت و شانس بزرگی که برای رفتن به اولین مسابقه بورسیه برنامه نویسی iOS  مخصوص اروپایی ها که توسط شرکت اپل برگزار می‌شد، نصیبم شد و دعوتنامه گرفتم، مجبور به انصراف از دریافت بورسیه دوم شدم که بتونم برم و در مسابقه اپل هم  که دوره هاشون با هم تقریبا تداخل داشت، شرکت کنم. البته اینو همینجا بگم که من بشدت آدم ریسک پذیری هستم و برای رسیدن به چیزی که میخوام بدستش بیارم ریسک میکنم، حتی اگه احتمال شکست وجود داشته باشه برام!

6- توی این راه مسلما به مشکلات زیادی برخوردید، آیا کسی بود که از شما حمایت کند؟

بله مشکل که واقعا زیاد بود؛ ولی راستش من به کمک کسی غیر از خودم احتیاج نداشتم! مثلا در سفارت متاسفانه با وجود همکاری های خوب اولیه شون، درخواست ویزام با دلایل مختلف رد شد که من بسختی مقاومت کردم و اینقدر رفتم جلوی سفارت و باهاشون مذاکره کردم و پافشاری کردم که بالاخره موفق شدم که مسئولینشون رو قانع کنم که تمام استعلام هایی که نیاز بود رو از مسئولین برگزار کننده مسابقه شرکت اپل و تاییدیه مدرک و مسابقه گوگل رو بگیرن و بالاخره ویزام رو 2 روز قبل از پرواز گرفتم!

البته انصافا خانواده و دوستای نزدیکم حسابی کمکم کردن و دلگرمی و حمایت کردن، واقعا ازشون تشکر میکنم.

7- جریان دعوت شدن به مسابقه برنامه نویسی شرکت اپل چی بود؟

بعد از مسابقه گوگل، رفتارهای برخی همکارانم در محیط کارم، شرایط رو اینقدر برام سنگین و غیرقابل تحمل کرد که مجبور شدم  برنامه ریزی کنم که در بازه زمانی چند ماه بعد و دقیقا هنگام دریافت بورسیه دوره پیشرفته، محل کارم رو ترک کنم. در همین زمان دیدم شرکت اپل هم داره یه مسابقه برگزار می‌کنه که برای اروپایی هاست و قراره که به 10 نفر اول بورسیه بده که توی اروپا، تحت نظر و همکاری خودش آموزش ببینند، اون هم تو زمینه برنامه نویسی iOS که من آشنایی کمتری داشتم و به شکلی، فیلد اصلی و تخصصی من نبود.

این مسابقات چون برای اروپایی ها بود، باهاشون مکاتبه کردم و براشون ایمیل زدم و توضیح دادم که تو مسابقه گوگل سوم شدم و مدرک و مستندات رو هم براشون فرستادم و گفتم خیلی مشتاقم لطفا یه استثنا از ایران برای من قایل بشید و اجازه ثبت نام بدید

البته اولش تا چند روز بیخیالش شدم و گفتم خب اینم باز مربوط به شانس زندگی کردنم تو ایرانه و کاریش نمیتونم بکنم!
ولی خب ما خودمونم تلاش نمی‌کنیم و خیلی موقع ها همین باعث ایجاد شرایط بدمون میشه.

در نهایت اپل قبول کرد و گفت که ما ثبت نام برای ایران رو باز کردیم. برو ثبت نام کن و به ما اطلاع بده و بعد دعوتنامه فرستادن که برم برای شرکت در مسابقه اولین آکادمی توسعه دهندگان iOS برای اروپایی‌ها!

منم گفتم این بهترین فرصته دیگه نمیخوام سر کار بانک بمونم و با وجود بدهکار بودن وام، استعفا دادم. تو سفارت بود که فهمیدم واقعا از ایران فقط من رو راه دادن و برای من 1 نفر دعوتنامه فرستاده شد بود!

8- مسابقه اپل چطور بود؟ و نتیجه مسابقه چی شد؟

همونطور که قبلا گفتم من برنامه نویس اندروید بودم از قبل و توی اون زمینه تجربیات کافی رو داشتم! که تونستم توی مسابقه گوگل نتیجه بگیرم! ولی در زمینه برنامه نویسی iOS تجربه ای نداشتم و متاسفانه به دلیل درگیر شدنم با کارهای اداری سفارت، حتی فرصت مطالعه  هم پیدا نکردم!

البته موارد آزمون هم فقط برنامه نویسی نبود. در اینجا در حقیقت بخش عمده ای از آزمون شامل تست هوش! ریاضیات! آمار و علوم کامپیوتر بود! با سبک سوال هایی که من اصلا آشنا نبودم باهاشون!

متاسفانه به دلیل اشتباهاتی که از طرف خودم در نحوه پاسخگویی به سوالات داشتم، باعث شد که موفق نشم، البته یه تجربه فوق العاده ارزشمند از این مسابقه و جریان اون بدست آوردم که واقعا برای من عالی بود.

9- آیا پس از این موضوعات، درخواست کاری از شرکت های خارجی و  یا داخلی  دریافت کردید؟

بله، از چندین شرکت معروف داخلی و چند شرکت چند ملیتی و حتی شرکت هایی از اروپا هم پیشنهاد کار داشتم که حتی بصورت حضوری هم به این شرکت ها مراجعه کردم؛ ولی بنا به دلایلی فعلا تصمیم به این گرفتم که یه مدت این موقعیت ها رو نادیده بگیرم و در فضای استارتاپی داخل کشور در کنار استارتاپ های مختلف باشم و کسب تجربه کنم، که هم اکنون نیز در کنار 2 تا از استارتاپ‌های کشورمون در شتابدهنده آواتک حضور دارم. در یکی بعنوان مشاور فنی و مسئول دیجیتال مارکتینگ و در کنار دیگری بعنوان مدیر فروش و بازاریابی!

10- از این دو تا استارتاپ که در حال حاضر مشغول به فعالیت هستید، برامون بیشتر بگید؟

در حال حاضر با استارتاپ های مختلفی بصورت مشاوره و مشارکت کار می‌کنم.

 از جمله :

1- استارتاپ “توشه” که در زمینه خرید و حمل کالا توسط مسافر،  از خارج از کشور فعالیت می کند.

2- مشاور فنی استارتاپ “سنجاپ” که یک سرویس برگزاری نظرسنجی است و هم اکنون در دوره پیش شتابدهی در شتابدهنده آواتک مستقر است.

3- مسئول دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی میدانی، در استارتاپ “چه گوارا” که سرویس فروش و تحویل رایگان آب معدنی برای خانواده ها و شرکت ها بوده که این استارتاپ نیز هم اکنون در دوره پیش شتابدهی، در شتابدهنده آواتک مستقر است.

4- همچنین مشاور استارتاپ های دیگه ای نیز که در مراحل اولیه تشکیل و شکل دهی ایده و تیمشون هستند هم در حال فعالیت هستم که به‌زودی راه اندازی خواهند شد.

البته قبلا هم تجربیاتی در زمینه کار کردن با چند تا استارتاپ دیگه داشتم که زیاد موفق نبودند.

البته این رو بگم که با توجه به محیط جذاب کسب و کارهای استارتاپی و روحیه خاصی که کارکردن در این زمینه می خواد، کار چندان آسانی نیست! ولی بسیار هیجان انگیز و جالبه.

11- و حرف آخر:

هیچ وقت تسلیم نشید. هیچوقت برای رسیدن به آرزو هاتون دیر نیست!

هیچ وقت نگذارید دیگران با انرژی و حرف های منفی خودشون شما رو متقاعد کنن که آرزو هاتون زیادی بزرگ هستند! همین!

از این خوشحالم که تونستم با تلاش خودم کاری کنم که توی مسابقه یکی از بزرگترین شرکت های فناوری دنیا راه پیدا کنم و تجربیاتی رو بدست بیارم که روزی جزو آرزوهای محال زندگیم بود!    به‌قول خواننده محبوبم یاس: “من ادامه میدم”.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (2 نظر)

    یعنی همچین آدم هایی هم داریم و داخل ایران هستن هنوز؟?
    همون خوب شد ترامپ مرزهاشون رو بست وگرنه اینم فرار میکرد?

    پاسخ

    آفرین بر ایشون، من قبلا خبر مسابقه گوگل شون رو روی گجت نیوز و لینکدین دیده بودم. ولی علاقه مند شدم بیشتر بدونم راجب جریان مسابقه اپل. کاش جزییات بیشتری میدادن

    پاسخ