;
coinex

پهپادهای کوچکی که مثل زنبورهای عسل، گرده افشانی می‌کنند!

پهپادهای کوچکی که مثل زنبور گرده افشانی می‌کنند

محققان ژاپنی در حال توسعه پهپادهای کوچکی هستندکه می‌توانند کار گرده افشانی گل‌ها را انجام دهد تا جمعیت زنبورهای عسل که رو به کاهش است، متعادل شود و مشکل کمبودشان رفع شود.

چند سال پیش، استفاده از یک ربات پرنده که بتواند جایگزین زنبورها باشد خیلی به صرفه نبود، چون یک زنبور به تنهایی می‌تواند کار گرده افشانی هزاران گیاه را در روز انجام دهد و پهپادها به این سرعت کار نمی‌کردند. اما ربات‌های زنبوری امروزی بسیار پیشرفته‌تر شده‌اند. در حال حاضر، یک پهپاد می‌تواند همزمان چندین پهپاد دیگر را هم کنترل کند، پس فقط گروهی از زنبورهای رباتیک کار می‌کنند.

از این تکنولوژی در نمایش Super Bowl رونمایی شد، جایی که هزاران پهپاد شرکت اینتل نمایش خواننده‌ی مشهور، لیدی گاگا (Lady Gaga) را خاص جلوه دادند. این نمایش‌ها به خوبی تکنولوژی کار گروهی ربات‌ها را نشان می‌دهد. با این حال، استفاده از پهپادهای هماهنگ شده، راه حل بهتری برای رفع کمبود زنبورهاست. جمعیت کم زنبورهای عسل، یک مشکل زیست محیطی است و برای کشاورزی هم خطرناک است.

زنبورهای عسل به طرزی چشمگیر، مقدار زیادی از میوه‌ها و گیاهان خوراکی را گرده افشانی می‌کنند. نرخ مرگ و میر زنبورها به مرز هشدار رسیده است و گونه‌های زیادی هم در معرض خط هستند. تاکنون اکثر تلاش‌ها برای حل مشکل جمعیت زنبورها، کاهش استفاده از حشره کش‌ها و دیگر مواد شیمیایی بوده است؛ اما تمرکز بر روی تکنولوژی‌های اخیر، با کم کردن کار زنبورها به حفظ آنها کمک می‌کند.

کار این ربات‌های زنبور شکل با یک ژل مخصوص انجام می‌شود که به زنبورها برای جمع آوری گرده‌های گیاهان کمک می‌کند. Eijiro Miyako، شیمیدان موسسه علوم و تکنولوژی پیشرفته صنعتی ژاپن (AIST) با الهام از یک آزمایش قدیمی که با شکست مواجه شد، این ژل را ساخت. این ژل‌ها رسانا هستند و مانند چسب می‌توانند گرده‌ها را به خود بچسبانند.

Miyako و همکارانش از این ژل در زیر یک کوادکوپتر 100 دلاری استفاده کردند. به جای افزودن ژل به سطح پلاستیکی پهپادها، آن‌ها از موی اسب که شبیه بدن خز مانند زنبور است، کمک گرفتند. موهای ژلی بیشترین سطح برای گرفتن گرده‌ها را فراهم می‌کند که باعث تولید شارژ الکتریکی برای نگه داشتن گرده‌ها می‌شود.

در تحقیقی منتشر شده در مجله‌ای با موضوع شیمی، پژوهشگران آزمایش‌هایی که با پهپادهای خزدار برای جذب گرده از گل‌ها انجام داده بودند را شرح دادند.

Miyako در این نشریه‌ گفت:

نتایج بدست آمده که در کشاورزی و رباتیک کاربرد خواهد داشت، می‌تواند پیشروی برای گرده افشان‌های مصنوعی باشد و به مشکل جمعیت زنبورهای عسل کمک کند. ما می‌دانیم گرده افشان‌های رباتیک می‌توانند در سراسر جهان آموزش داده شوند و راهی برای استفاده از هوش مصنوعی و سیستم‌های موقعیت‌یابی جهانی باشند.

.

منبع: zdnet

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر