;
coinex

تک استار: معرفی استارتاپ کاموا/ کارآفرینی از لندن تا تهران!

تک استار: معرفی استارتاپ ها/ کارآفرینی از لندن تا تهران!

تکرا پس از گذشت ۲ سال از حیات خود، عزم خود را برای کمک به اکوسیستم استارتاپی کشور عزیزمان جزم کرده و قصد دارد با استفاده از تریبونی که در اختیارش است، به معرفی این کارآفرینان و کسب و کارهایشان بپردازد. معرفی استارتاپ ها در قالب برنامه ای با نام “تک استار” در وب سایت تکرا منتشر خواهد شد. در حال حاضر اخباررسمی نیز ما را در این مهم یاری خواهد کرد.

در ادامه شاهد مصاحبه با هادی فرنود، بنیانگذار استارتاپ کاموا خواهید بود. کارآفرینی که لندن را به قصد تهران ترک کرد و در پی یک اتفاق، کاموا را راه اندازی کرد. با تکرا همراه باشید.

1. سلام هادی جان، لطفا تک تک اعضای تیمتون را معرفی کنید؛ الان چند نفر هستید و چه تخصص ها و مسئولیت هایی دارید؟ چند نفر هم بنیان گذار هستید؟

سلام.

ما در حال حاضر در کاموا ۶ نفر هستیم. دو هم بنیان‌گذار هستیم (من و وحید) که هر کدوم سعی می‌کنیم بخشی از کارها رو در بخش فنی و غیرفنی براساس تخصص و تجربه‌مون در دست داشته باشیم.

مهرگان یکی از اعضای تیم غیرفنی ماست که به عنوان پشتیبانی مشتریان یا اونطور که خودمون اسمش رو گذاشتیم٬ به عنوان مدیر موفقیت مشتریان فعالیت می‌کنه. علی که در ابتدا کارشو با کارآموزی در بخش بازاریابی و فروش شروع کرد و در حال حاضر یکی از کارشناسان بازاریابی ما هست.

امیرسینا رو داریم که به عنوان مدیر بازاریابی و فروش ما فعالیت می‌کنه. بهزاد به عنوان Back-end Developer  ماست و از روزهای ابتدایی کاموا هم به جمع ما اضافه شده. وحید هم که هم بنیان‌گذار و Front End Developer کامواست. من هم به عنوان مدیرعامل فعالیت می‌کنم.

هادی فرنود، بنیانگذار استارتاپ کاموا
هادی فرنود، بنیانگذار استارتاپ کاموا

کاموا اولین استارتاپ من نیست، من قبلا در لندن درس می‌خوندم و زندگی می‌کردم و اونجا استارتاپ داشتم و تصمیم گرفتم برای ادامه‌ی زندگی و سرزدن به خانواده بیام ایران که در اثر یک سری اتفاقات در ایران ماندگار شدم.

2. ایده شما چیست و چرا این ایده را برای اجرا انتخاب کردید؟

ایده‌ی اولیه کاموا، یک سرویس سایت ساز بود که به افراد این امکان رو می‌داد بدون دانش کدنویسی و طراحی بتونن سایت شخصی یا شرکتی خودشون رو طراحی کنند. ما این نیاز رو تو یکی از استارتاپ ویکندها متوجهش شدیم، زمانی که تیم‌ها برای پیاده کردن ایده وMVP  زمان زیادی صرف طراحی سایت می‌کردند در حالی که میتونستن همون وقت رو روی بهبود خدمات/ایده‌شون بگذارند. از زمانی که سایت ساز راه اندازی شد، ما درخواست‌های مختلفی برای امکانات و ویژگی‌های مختلف دریافت می‌کردیم. دیدیم اگر بخواهیم این موارد رو وارد سایت ساز کنیم، ماهیت و شکل سرویس عوض میشه؛ پس تصمیم گرفتیم فروشگاه ساز کاموا رو راه اندازی کنیم.

فروشگاه ساز کاموا هم همون هدف سایت ساز رو دنبال می‌کنه اما مخاطبین متفاوتی داره و ما هم به رشدش بسیار امیدوار هستیم و براش برنامه‌های زیادی داریم.

3. اگر بخواهید کسب و کار خود را در قالب یک جمله توضیح دهید (Elevator Pitch)، آن جمله چیست؟

کاموا یک سرویس سایت ساز است که به افراد این امکان رو میده بدون دانش کدنویسی و طراحی بتونن سایت شخصی یا شرکتی خودشون رو طراحی کنند.

4. با چه سرمایه ای کار خود را آغاز کردید و آیا فکر می کنید که این مبلغ برای شروع کارتان کافی بود؟

شروع کار ما با سرمایه شخصی بود و سعی کردیم تا جای ممکن Bootstrap کنیم.

5. آیا تا این لحظه سرمایه گذار داشتید؟ کمی در رابطه با این موضوع توضیح دهید.

با توجه به این که بازار ما خیلی بزرگه٬ نیاز به سرمایه پیدا کردیم که در مرحله اولSeed  دریافت کردیم و در حال حاضر در Round A جذب سرمایه هستیم و داره کارهای نهاییش انجام میشه.

6. تا این لحظه، بزرگترین چالش هایی که با آن ها دست و پنجه نرم کردید چه بوده و فکر می کنید در آینده چه چالش هایی پیش روی شما خواهد بود؟

چالش‌هایی که ما باهاش روبه‌رو بودیم فکر نمی‌کنم با چالش‌های باقی استارتاپ‌ها متفاوت بوده باشه. همه‌ی استارتاپ‌ها در مراجل اولیه چالش اعتبارسنجی ایده و جذب مخاطبین اولیه رو دارند. بعد از اون و شاید تا مراجل نهایی، استارتاپ‌ها با مشکل داشتن تیم هماهنگ و ایجاد و حفظ یک فرهنگ سروکله می‌زنن؛ چون معمولا استارتاپ‌هایی که به مرحله جذب سرمایه می‌رسن، یعنی ایده‌ای دارن که پتانسیل داره و اگر به مشکل بخورند اکثرا به خاطر عدم هماهنگی تیم و یا نداشتن یک باور و فرهنگ مشترک بین اعضای تیم بوده.

7. اگر همین الان یک نفر قصد داشته باشد نیازهای تیم شما را برطرف کرده و به نوعی بر روی شما سرمایه گذاری کند، چه چیزهایی از او می خواهید؟ در مجموع فکر می کنید چه چیزهایی (عوامل یا امکاناتی) می تواند به رشد کسب و کارتان کمک کند؟

در حال حاضر فکر می‌کنم شاید نیاز اصلی ما نیاز به مشاوره تخصصی باشه تا سرمایه مادی. ما در کاموا درآمد داریم و هر دو سرویس ما مشتریان و کاربران مخصوص خودشون رو دارند که به ما کمک می‌کنند؛ در مراحل نهایی جذب سرمایه هم هستیم. به نظر من و براساس تجربیاتی که داشتم در هر مرحله از جذب سرمایه، علاوه بر سرمایه مادی، نیاز به فردی هست که بتونه سرمایه گذاری معنوی هم در استارتاپ انجام بده. فردی که تجربه‌ی کار در اون حوزه رو داشته باشه و به تیم در حرکت بهتر و دقیق‌تر به سوی هدف بیشتر کمک کنه. فکر کنم بشه اسمش رو Angel گذاشت.

8. فکر می کنید چه عواملی ممکن است باعث شکست کسب و کارتان شود؟ آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید؟ چه راهکاری برای مقابله با این عوامل در نظر دارید؟

قطعا هر تیمی باید به شکست هم فکر کند، اگر به شکست فکر نکنیم نمی‌تونیم برای موفقیت برنامه بریزیم. زمانی که احتمال شکست وجود نداشته باشه، تلاشی هم برای به سوی اون اشتباه نرفتن انجام نمیشه. من همیشه سعی می‌کنم که اعضای تیم رو با هم هماهنگ نگه دارم و سعی کنیم همه با هم به یک باور جمعی برسیم، که حالا میشه اسم اون رو فرهنگ استارتاپ کاموا هم گذاشت. زمانی که ما به اون برسیم و اعضای جدید هم وارد تیم بشه می‌تونیم مطمئن باشیم، نگرانی اصلی ما همیشه این هست که نتونیم اون فرهنگ رو اون طور که باید و شاید نهادینه کنیم.

یکی از ساده ترین راه حل ها برای مقابله با این مشکل، جلساتی است که تیم رو به هم نزدیک می‌کنه. یکی از انواع این جلسات Team Building هست که خوب رایج هم هست، اما ما سعی می‌کنیم این Team Building  رو تو جلسات کاری بیشتر انجام بدیم. اول هر اسپرینت جلسه‌ای که برگزار میشه همه امکان حضور دارند از بچه‌های فنی تا غیر فنی. خروجی این جلسات بین تیم‌های فنی و غیرفنی بحث میشه و هرکی روند پیشرفت خودشو پیگیری می‌کنه و با شروع اسپرینت بعدی در جلسه همه با هم توضیح میدیم چه کار کردیم.

یکی دیگه از مواردی که من دوست دارم به عنوان فرهنگ کاموا بشناسیم، آزادی عمله. این که هر فرد چه جایگاهی تو شرکت داره باعث نمیشه نتونه کار بیشتری انجام بده یا خودشو بیشتر در تصمیمات دخالت بده. ما در کاموا نتیجه‌ای که از هر فرد انتظار داریم مشخص می‌کنیم و راه رسیدن به آن نتیجه بر عهده خود اوست. من باور دارم که حضور افرادی که در ظاهر شاید به موضوع مرتبط نباشند اما در عمل میان نظر میدن و بحث رو مال خودشون می‌کنن، تو یک استارتاپ در سایز ما فقط این رو نشون میده که این فرد به کاموا باور داره. برای همین ما آزادی زیادی به بچه‌ها میدیم تا اینطوری خودشون رو جزئی از کاموا بدونن و فکر نکنن کاموا یک کاری هست که اومدن انجام بدن و برن.

9. مطالعه چه کتاب هایی را به دوستانتان پیشنهاد می دهید؟ لطفا یک یا چند کتابی که از مطالعه آن لذت برده و نکات خوبی یاد گرفته اید را نام ببرید.

باید دید هدف از مطالعه اینه که به چی برسید. این که بگم این کتاب هارو همه باید بخونن چیزیه که همه میتونن بگن. بیشتر وقت مطالعه‌ی من به حوزه‌ای مربوط میشه که الان درگیرش هستیم یعنی On Boarding  و یا به طور کلی مسائل مربوط به SaaS Startups. فکر می‌کنم نوشته‌های Nir Eyal  مثلHooked  واقعا خوبه و میتونه کمک کنه. یا Made To Stick خیلی برای من موثر بود. برای افرادی هم که تازه میخوان استارتاپ خودشون رو شروع کنن و علاقه دارن در مورد مدیریت و رهبری بیشتر بدونن کتاب Tribal Leadership میتونه دید جدیدی بهشون بده.

10. و در نهایت به عنوان آخرین سوال، چشم انداز شما برای چند سال آینده چیست؟ به عنوان مثال 5 سال آینده کسب و کارتان را به چه شکلی می بینید؟

سال آینده برای کاموا سال رشد، رشد و باز هم رشده. ما سال نسبتا پرکاری پشت سرگذاشتیم و فکر می‌کنم سال آینده سالیه که می‌تونیم به نتایج خیلی خوبی برسیم. برنامه‌ی کسب و کار ما دقیقا برای ۵ سال آینده تنظیم شده و تمام پیش‌بینی‌ها و برنامه ها برای کوتاه مدت فقط نیست، بلکه آینده و رشد توش دیده شده. همچنین یک نکته رو میخوام در انتها اضافه کنم که ما از اول تا ۱۴ام اسفندماه تخفیف ویژه عید برای سایت ساز و فروشگاه ساز داریم که همه رو تشویق میکنم از این شانس ویژه استفاده کنند.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    بسیار هم خوب اما سایت ساز و استارتاپ بسیار بهتر از این هم وجود دارد برای معرفی سایت ساز و فروشگاه ساز پوپش poopesh.com به نظر میاد معرفی کنید در کنار دیگر استارتاپ ها .
    ممنون بابت خبر

    پاسخ