;
coinex

ایلان ماسک: تبدیل انسان به سایبورگ، تنها راه نجات بشر در مقابل هوش مصنوعی!

ایلان ماسک: تبدیل انسان به سایبورگ، تنها راه نجات بشر در مقابل هوش مصنوعی!
“اگر نمی توانی شکست شان دهید، به آنها بپیوندید!” این ایده ایلان ماسک، کارآفرین میلیاردر و تکنولوژیست برجسته در مورد هوش مصنوعی است. زمینه ای که هم او را می ترساند و هم از مزیت های گسترده آن به خوبی خبر دارد.

هوش مصنوعی یا AI، امروزه دیگر در همه‌ جا هست و اغلب به صورت پنهان روی آن کار می شود. شرکت‌ ها با موفقیت از هوش مصنوعی برای تشخیص کارت اعتباری تقلبی، تشخیص گفتار، رتبه ‌بندی جستجو در وب،سرویس ‌دهی خودکار به مشتریان، کشف حقوقی، جستجوی عکس، ترجمه و حتی کشاورزی استفاده کرده‌اند. سال گذشته الگوریتم هوش مصنوعی گوگل، آلفاگو موفق شد لی سیدول را که قهرمان مسابقات گو است را شکست دهد. گو بازی باستانی و بسیار پیچیده است که تا مدت ‌ها تصور می ‌شد امکان یادگیری آن توسط کامپیوتر وجود ندارد اما این الگوریتم از طریق یادگیری میلیون ها بازی موفق به پیروزی در یک مسابقه واقعی با قهرمانی واقعی شد. هوش مصنوعی همچنین با مطالعه پرونده میلیون‌ ها بیمار در آزمایشگاه هوش مصنوعی استنفورد و واتسون آی بی ام قادر به تشخیص انواع خاصی از سرطان خیلی دقیق ‌تر از پزشکان انسانی بود و همین ‌طور فهرست نتایج مثبت استفاده از هوش مصنوعی در حال رشد است.

اما همان‌گونه که برای دیگر تکنولوژی ‌های پیشرفته در آغاز اتفاق افتاده، هوش مصنوعی هم با پیشرفت ‌های اخیرش بحث ‌های زیادی را در محافل علمی و عمومی در پی داشته است. برخی ‌از متخصصان از تهدیدات هوش مصنوعی گفته‌ اند و برخی هم خواستار اقدامات فوری برای جلوگیری از به وجود آمدن پادآرمان‌ شهر فرضی شده‌اند!

 ایلان ماسک هم پیش از این در خلال سمپوزیومی که سال 2014 در ام ­­آی ­تی برگزار شد، گفته بود: “فکر می‌ کنم ما باید خیلی در مورد هوش مصنوعی محتاط باشیم. اگر درست حدس زده باشم، این ‌یکی از بزرگ‌ ترین تهدیدات موجود است، شاید ما باهوش مصنوعی در حال احضار شیاطین باشیم!”

اکنون مدیرعامل و بنیانگذار شرکت اسپیس ایکس و تسلا، باور دارد که انسان می تواند با ادغام با ماشین ها از قیام ربات ها پیشگیری کند. وی در جریان اجلاس جهانی دولت‌ها (WGS) در دبی به شبکه تلویزیونی CNBC گفت: “هوش مصنوعی عمیق، هوشمندتر از باهوش ترین انسان ها است.”

شاید تهدید ربات ها و ماشین هایی با هوش مصنوعی بالا هنوز برای خیلی از افراد قابل لمس نباشد؛ اما در کوتاه مدت، هوش مصنوعی قادر به جایگزینی بسیاری از مشاغلی است که هم اکنون در اختیار  انسان هاست. مشاغلی همچون،رانندگان، تحویل دهندگان کالا و حرفه هایی از این قبیل که از واقعیت دور نیستند.

ایلان ماسک مدیر عامل شرکتی به نام تسلا است، شرکتی که در حال ساخت و توسعه خودروهای خودران است را اداره می کند، بر این باور است که بین 12 تا 15 درصد از نیروی کار فعلی در خلال دو دهه آینده بیکار خواهند شد.

اواسط مارس سال گذشته، بزرگ‌ترین بازیکن بازی گو مغلوب آلفاگو گوگل شد، این برنامه هوش مصنوعی توسط بخش دیپ مایند گوگل توسعه داده ‌شده است.آلفاگو سه دیدار از 5 دیدار را با پیروی پشت سر گذاشت.
اواسط مارس سال گذشته، بزرگ‌ترین بازیکن بازی گو مغلوب آلفاگو گوگل شد، این برنامه هوش مصنوعی توسط بخش دیپ مایند گوگل توسعه داده ‌شده است.آلفاگو سه دیدار از 5 دیدار را با پیروی پشت سر گذاشت.

ایلان ماسک در این مورد می گوید: “نزدیک ترین تاثیر از نظر تکنولوژیکی، خودروهای خودران هستند. این مورد سریع تر از چیزی که انسان درک کند، رخ خواهد داد و می تواند تبدیل به مزیتی فوق العاده عالی شود. اما در این بین افراد زیادی هستند که شغل آنها رانندگی است، بنابراین ما نیاز داریم که نقش های جدیدی برای چنین افرادی که مشاغل خود را از دست می دهند داریم. اما چنین چیزی بسیار سریع و به طرز مختل کننده ای رخ خواهد داد.”

در واقع، به عقیده کارشناسان تا سال 2045، ماشین ها قادر به انجام بسیاری از کارهای قابل توجهی که انسان می تواند انجام دهد، خواهند بود. این احتمالا یکی از بزرگترین چالش های بشری در طول تاریخ خواهد بود. همچنین به عقیده کارشناسان، رانندگی در 25 سال آینده به صورت کاملا اتوماسیون انجام خواهد گرفت. در حال حاضر 10 درصد مشاغل مرتبط به  وسایل نقلیه است که بسیاری از این مشاغل (در آن زمان) به کلی حذف می شوند.

راهکار ایلان ماسک برای این روند، تحول انسان به سایبورگ ها، موجوداتی با اجزای ارگانیک و بیومکاترونیکی و یا مواجه با خطری مخرب است.

سباستین ترون: "باور دارم هوش مصنوعی نه‌ تنها پتانسیل رها کردن ما از جنبه ‌های منفی را دارد بلکه می‌تواند موجب افزایش جنبه‌ های مثبت زندگی انسانی ما شود."
سباستین ترون: “باور دارم هوش مصنوعی نه‌ تنها پتانسیل رها کردن ما از جنبه ‌های منفی را دارد بلکه می‌تواند موجب افزایش جنبه‌ های مثبت زندگی انسانی ما شود.”

البته تکنولوژیست مشهور، هیچ راهکاری برای رسیدن به این سطح ارائه نداده است. اما شاید تهدیدهای هوش مصنوعی تنها یکی از سناریوهای بالقوه باشد، سباستین ترون بنیانگذار شرکت یوداسیتی و یکی از توسعه دهندگان خودروهای خودران نظر دیگری دارد، وی پیش از این در یادداشتی نوشته بود: “پیشرفت هوش مصنوعی در واقع تلاشی جهانی با پتانسیل جهانی است. ما باور داریم هوش مصنوعی امکان انجام بهترین خدمات را دارد. برای ما نهایتا هیجان نسبت به امکانات بی ‌پایان این تکنولوژی به نگرانی‌ های فرضی غلبه کرده. حتی هوش مصنوعی امروز هم کاربردهای عملی بسیار خوبی داشته است. ما بی‌ صبرانه منتظر زمانی هستیم که هوش مصنوعی، ما را از قید کارهای تکراری و بی‌ فکر و سخت رها کند و همچنین به ما قدرت خلاق واقعی ‌مان را بدهد!”

خوب یا بد؛ باید منتظر آینده بمانیم. نظر شما چیست؟ آیا هوش مصنوعی امکان رها کردن پتانسیل های ما را خواهد داشت؟ آیا ما با هوش مصنوعی به سطح بالاتری از لحاظ فکری، علمی، تکنولوژیکی و رفاهی خواهیم رسید؟

.

منبع: geek

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر