;
coinex

تک استار: معرفی استارتاپ دبیرجو/ دبیرجو، پلی میان دبیران و دانش آموزان!

تک استار: معرفی استارتاپ دبیرجو/ دبیرجو، پلی میان دبیران و دانش آموزان!

تکرا پس از گذشت ۲ سال از حیات خود، عزم خود را برای کمک به اکوسیستم استارتاپی کشور عزیزمان جزم کرده و قصد دارد با استفاده از تریبونی که در اختیارش است، به معرفی این کارآفرینان و کسب و کارهایشان بپردازد. معرفی استارتاپ ها در قالب برنامه ای با نام “تک استار” در وب سایت تکرا منتشر خواهد شد. در حال حاضر اخباررسمی نیز ما را در این مهم یاری خواهد کرد.

در ادامه شاهد مصاحبه با نیما حسن زاده، بنیانگذار استارتاپ دبیرجو خواهید بود. جوانی که در اولین تجربه استارتاپی خود قصد دارید با متحول کردن صنعت آموزش در کشور، فضای ارتباطی شفافی میان دبیران و دانش آموزان ایجاد کند.

1. لطفا تک تک اعضای تیم خود را معرفی کنید؛ الان چند نفر هستید و چه تخصص ها و مسئولیت هایی دارید؟ چند نفر هم بنیان گذار هستید؟

دبیرجو توسط من (نیما حسن زاده) و دایی بنده (احسان فردوسی) بنیان گذاری شد. تقریبا می تونم بگم دبیرجو استارتاپ اول من هستش اما استارتاپ سوم آقای فردوسی به حساب میاد. تیم فعلی دبیرجو از 4 نفر تشکیل شده که تقریبا به صورت غیرحضوری با هم کار می کنیم:

آقای فردوسی مسئول برنامه نویسی و طراحی وب‌سایت و بحث SEO هستن و درواقع ایشون به دلیل تجربه‌ای که دارن، به نوعی مشاور کسب‌وکار ما هم محسوب میشن.

خانم پاک کیش نویسنده بلاگ و مسئول جمع‌آوری مطالب و همچنین مسئول دعوت کاربران به وب‌سایت ما هستن. آقای تبیانیان مسئول قسمت تبلیغات و شبکه های اجتماعی ما هستن و خود بنده هم که تقریبا در تمامی قسمت ها دخالت دارم و هر کاری رو انجام میدم.

به جز آقای فردوسی که رزومه قوی‌ای در زمینه کسب‌وکارهای اینترنتی و به طور کلی کامپیوتر دارند، میشه گفت دبیرجو، تجربه اول ما 3 نفر هستش و با مطالعه و خواندن مطالب مفید در این زمینه و همچنین مشاوره‌های آقای فردوسی، چیزهای جدید یاد می‌گیریم و کار رو پیش می بریم.

2. ایده شما چیست و چرا این ایده را برای اجرا انتخاب کردید؟

ایده اصلی و هدف کلی دبیرجو، ایجاد یک فضای ارتباطی شفاف بین دانش آموزان و دبیران در سراسر کشور و همچنین کاهش فضای مافیایی کنکور سراسری هستش. علت این که این ایده به ذهن من رسید و تصمیم به عملی کردن آن گرفتیم این بود که خیلی از دبیران بااستعداد و باانرژی و جوان در کشور ما فرصت کارکردن و کسب درآمد ندارند.

از سوی دیگر ما می بینیم که خیلی از دبیرهای بی استعداد که صرفا اسم و رسم‌دار شده اند، سودهای میلیاردی می کنند و همه این پول‌ها از جیب خانوارهای ایرانی می رود. خانواده هایی که به امید موفقیت و قبولی فرزندشان در کنکور سراسری حاضر هستند هرگونه هزینه ای بکنند اما نمی دانند که این هزینه‌ها هیچ فایده‌ای برای دانش آموز ندارد (و چه بسا وقت با ارزش دانش آموز را تلف می کند).

3. اگر بخواهید کسب و کار خود را در قالب یک جمله توضیح دهید (Elevator Pitch)، آن جمله چیست؟

ایجاد فضای ارتباطی شفاف میان دبیر و دانش آموز و کاهش فضای مافیایی صنعت آموزش ایران

4. با چه سرمایه ای کار خود را آغاز کردید و آیا فکر می کنید که این مبلغ برای شروع کارتان کافی بود؟

ما به جز هزینه های اولیه لازم برای راه اندازی سایت (هزینه ثبت دامین و هاست و قالب و …) سرمایه دیگری به کار نگرفتیم و بنظر من فعلا هم نیازی به پول و سرمایه نداریم.

5. آیا تا این لحظه سرمایه گذار داشتید؟ کمی در رابطه با این موضوع توضیح دهید.

خیر . فعلا مایل به جذب سرمایه گذار نیستیم چون ترجیح میدیم کار رو از صفر پیش ببریم. البته شاید در آینده نظرمون رو تغییر بدیم و بخواهیم سرمایه گذار هم جذب کنیم (که البته من بعید میدونم!).

6. تا این لحظه، بزرگترین چالش هایی که با آن ها دست و پنجه نرم کردید چه بوده و فکر می کنید در آینده چه چالش هایی پیش روی شما خواهد بود؟

بزرگترین چالش ما و فکر کنم بزرگترین چالش هر استارتاپی که بخواد کسب و کارش رو بدون سرمایه زیاد پیش ببره، تبلیغات هستش. طبیعتا اگر سرمایه داشته باشید، با تبلیغات گسترده خیلی زمان کمتری برای شناسوندن استارتاپتون لازم دارین اما وقتی سرمایه نباشه باید صبر بیشتری داشته باشین تا مخاطب کافی جذب بشه.

7. اگر همین الان یک نفر قصد داشته باشد نیازهای تیم شما را برطرف کرده و به نوعی بر روی شما سرمایه گذاری کند، چه چیزهایی از او می خواهید؟ در مجموع فکر می کنید چه چیزهایی (عوامل یا امکاناتی) می تواند به رشد کسب و کارتان کمک کند؟

فعلا قصد جذب سرمایه گذار نداریم و حتی اگر همین الان هم مبلغ خیلی زیادی را به ما پیشنهاد کنند، باز هم جواب ما منفی است! به نظر من مهم تر از سرمایه، از عواملی که می تواند به یک استارتاپ کمک کند، میزان فعالیت همان استارتاپ است! یعنی برای مثال شما هر چقدر تولیدمحتوای بیشتر و بهینه تری داشته باشید و روی SEO سایتتون بیشتر کار کنید، ترافیک خیلی زیادی از مخاطبان رو به سایتتون هدایت می کنید، بدون اینکه سرمایه زیادی خرج کرده باشید!

8. فکر می کنید چه عواملی ممکن است باعث شکست کسب و کارتان شود؟ آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید؟ چه راهکاری برای مقابله با این عوامل در نظر دارید؟

هدف دبیرجو رضایت دوطرفه دانش آموزان و دبیران هستش. پس بنابراین هر اقدامی که باعث بشه رضایت یکی از طرفین مختل بشه، باعث شکست کسب‌وکار ما می شود. بنابراین ما تمام تلاشمون رو بر این گذاشتیم که محصولات و مطالب با کیفیت عرضه کنیم و ترافیک مناسبی از دانش آموزان را به سوی دبیران جوان و بااستعداد وبسایتمون سوق بدیم.

9. مطالعه چه کتاب هایی را به دوستانتان پیشنهاد می دهید؟ لطفا یک یا چند کتابی که از مطالعه آن لذت برده و نکات خوبی یاد گرفته اید را نام ببرید.

کتابی که توصیه می کنم دوستان قبل از راه اندازی استارتاپشون بخونن، کتاب «تست مامان» هستش که خیلی به اعتبارسنجی ایده‌ها و استارتاپ‌ها کمک می‌کنه. کتاب Lean Startup رو هم توصیه می کنم.

10. و در نهایت به عنوان آخرین سوال، چشم انداز شما برای چند سال آینده چیست؟ به عنوان مثال 5 سال آینده کسب و کارتان را به چه شکلی می بینید؟

امیدواریم که تا 5 سال آینده بتونیم حداقل 50% صنعت آموزش ایران رو در دستمون بگیریم که این شامل دبیران، موسسات و گروه‌های آموزشی و دانش آموزان هستند. همچنین تلاش می کنیم تا آنقدر منابع سایت رو غنی کنیم که نیاز هردسته از دانش آموزان با هر سطح علمی‌ای که دارند رو برطرف کند.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر