;
coinex

مصرف زیاد قند باعث بیماری آلزایمر می‌شود!

مصرف زیاد قند باعث بیماری آلزایمر می‌شود!
مشخص است که مصرف قند برای سلامتی مفید نیست. تحقیقات جدید صورت گرفته در کشور انگلستان دلیل جدیدی را برای جلوگیری از مصرف قند و شکر نشان می‌دهد. دانشمندان می‌گویند که پیوندی مولکولی بین سطوح قند خون و نوعی آنزیم کشف کرده‌اند که ممکن است دلیل بیماری آلزایمر باشد.

محققان دانشگاه شهر باث انگلستان و کالج King لندن، مغز افراد مبتلا به آلزایمر و افراد فاقد این بیماری را مورد مطالعه قرار دادند. آن‌ها با کار کردن بر روی پیوند قبلی کشف شده بین قند و آسیب سلولی، با کمک نشانگرهای فلوئورسانس، راهی برای نشان گذاری پروتئین‌های آسیب دیده توسط قند کشف کرده‌اند.

دانشمندان با ردیابی نشانگرها که بخاطر وجود فلوئورسانس می‌درخشیدند، می‌توانستند ببینند که در مراحل اخیر آلزایمر، قند اضافی موجود در خون به آنزیم (MIF) که عامل مهار کننده حرکت ماکروفاژ (macrophage به معنی درشت خوار) است، در پروسه‌ای به نام گلیکاسیون (واکنش غیر آنزیمی قندها با پروتئین‌ها) آسیب می‌زند.

زمانی که MIF در مغز فعالیت می‌کند، می‌تواند در برابر افزایش پروتئین‌های غیر معمولی که باعث تجمع و هدایت پلاک‌هایی که عامل آلزایمر هستند، مبارزه کند؛ اما وقتی که آنزیم‌ها آسیب ببینند، دیگر نمی‌توانند عاملی حیاتی برای جلوگیری از گسترش پلاک‌ها باشند. محققان دریافته‌اند، به محض آنکه بیماری پیشرفت کند، گلیکاسیون آنزیم‌ها افزایش می‌یابد. یعنی در لحظه‌ای که اولین دفاع با شکست مواجه شود، بیماری غیر قابل کنترل می‌شود.

Jean van den Elsen، پروفسور دانشگاه UB می‌گوید:

به طور معمول، MIF می‌تواند بخشی از پاسخ ایمنی بدن به افزایش پروتئین‌های غیر معمول مغز باشد،و ما فکر می‌کنیم که دلیل آن کاهش عملکرد MIF توسط آسیب‌های قندی است و این باعث گسترش آلزایمر می‌شود.

Omar Kassaar از دانشگاه UB افزود:

همه می‌دانند زمانی که قند اضافی تبدیل به چاقی و دیابت شود برای ما مضر است و همچنین این پتانسیل با بیماری آلزایمر هم در ارتباط است و دلیل دیگری برای کنترل مصرف قند و شکر در رژیم غذایی است.

محققان امیدوارند که با آزمایش‌های بیشتر نحوه پیشرفت آلزایمر را بهتر بفهمند و راه درمان یا پیشگیری آن را هم کشف کنند. مطالعات آن‌ها در مجله Nature منتشر شده است.

 

منبع: newatlas

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر