;
coinex

برنامه EaseUs ابزاری برای بازیابی اطلاعات پاک شده از روی هارددیسک

 

نرم افزار EaseUs ابزاری برای بازیابی اطلاعات از دست رفته

در حال حاضر بسیاری از فایل‌ها و اطلاعات ارزشمند ما بر روی کامپیوترهای شخصی ذخیره می‌شود. این اطلاعات معمولا بسیار ارزشمند بوده و حاوی تصاویر و ویدیوی شخصی و خانوادگی و یا مقاله‌ها و متون نوشته شده، نقشه‌ها و بانک‌های اطلاعاتی مالی و … بوده که از دست رفتن آنها می‌تواند علاوه بر از دست رفتن بخشی از خاطرات، موقعیت شغلی و اجتماعی ما را نیز تهدید نماید.

از همان ابتدای ورود کامپیوترهای شخصی به زندگی و کار مردم و با توجه به اهمیت اطلاعات ذخیره شده، امکاناتی برای بازگرداندن اطلاعات پاک شده در سیستم‌های عامل قرار گرفت. به عنوان مثال فرمانی به نام  Undelete در سیستم عامل MS-DOS نسخه 5.0 قرار گرفت که به کاربر قابلیت بازگرداندن فایل‌های پاک شده را می‌داد. این قابلیت با ظهور سیستم عامل‌های گرافیکی نیز پیشرفت کرد و به طور مثال پوشه ای به نام Recycle Bin به سیستم عامل ویندوز (Windows) اضافه شد که امکان بازیابی فایل‌ها و پوشه‌های حذف شده را به کاربر ارائه می‌نمود.

با اضافه شدن حجم فایل‌های ذخیره شده بر روی حافظه‌های کامپیوتری و نیاز بازار به بازیابی دقیق‌تر و بهتر و بیشتر اطلاعات حذف شده، شرکت‌های نرم افزاری مختلفی دست به تولید برنامه‌هایی برای این منظور زدند. یکی از اولین نرم افزاری مربوط به بخش بازیابی اطلاعات ESS Data Recovery نام داشت که در سال 1997 به بازار عرضه شد.

در گذشته نه چندان دور نرم افزارهای بازیابی اطلاعات بسیار سخت و پیچیده بودند و نیاز به زمان بسیار و متخصصین با تجربه داشتند. اما با پیشرفت و احساس نیاز بازار به نمونه‌هایی ساده و قابل استفاده توسط کاربران خانگی، از پیچیدگی این برنامه‌ها کاسته شد و نمونه های زیادی به بازار عرضه گردید.

در حال حاضر شرکت‌های مختلفی در حال تولید نرم افزارهای بازیابی اطلاعات بوده و رقابت شدیدی در این حوزه وجود دارد. EaseUs یک نرم افزار بسیار مناسب برای بازیابی اطلاعات از دست رفته بوده که توانایی بازگرداندن اطلاعات را از روی تمامی ابزار ذخیره سازی اطلاعات شامل هارد دیسک‌ها، حافظه‌های USB و حتی پارتیشن های حذف شده را دارد.

برنامه EaseUs اولین بار در سال 2004 میلادی طراحی شد و از آن زمان به بعد فعالیتی مستمر در بخش پشتیبان گیری و بازیابی اطلاعات از دست رفته دارد. آخرین نسخه این نرم افزار بسیار سودمند ورژن 11 این نرم افزار بوده که به تازگی منتشر شده است.

در ماه گذشته فرصتی پیش آمد تا نسخه کامل این برنامه را مورد آزمایش قرار دهیم. آنچه در این نوشته به اطلاع شما می رسد، نتیجه بررسی و ارزیابی این برنامه است.

برنامه EaseUs نسخه 11 راهی ساده برای بازیابی اطلاعات

برنام EaseUs Data Recovery Wizard همان‌طور که از نام آن برمی‌آید، یک نرم افزار بازیابی اطلاعات به روش ساده بوده که این امکان را به کاربران مبتدی و خانگی می‌دهد که بدون نیاز به دانش فنی و با استفاده از قابلیت ویزارد (انجام اعمال با انتخاب تنها یک گزینه)، به بازیابی اطلاعات از دست رفته خود بپردازد.

فرایند بازیابی اطلاعات از دست رفته

در آخرین نسخه این برنامه، تنها کاری که کاربر ملزم به انجام آن شده، انتخاب پارتیشن و محل برای بازیابی است. با انتخاب پارتیشن فرایند بازیابی اطلاعات به سرعت آغاز می گردد. (تصویر شماره 1)

انتخاب مکان بازیابی

در هنگام استفاده از نرم افزار EaseUp نکاتی نیز وجود داشته که کاربر می بایست به آنها توجه کافی نماید. این نکات عبارتند از:

  • اگر پارتیشن مورد نظر شما در لیست پارتیشن های موجود وجود ندارد، می توانید با مراجعه به بخش مدیریت دیسک ویندوز (Windows Disk Management) نسبت به بررسی آن اقدام نمایید.
  • از اتصال دقیق و مناسب کابل به هارد دیسک و یا حافظه موردنظر خود اطمینان حاصل نمایید. در غیر اینصورت و وجود اشکال در نحوه اتصال برنامه قادر به بازیابی اطلاعات نخواهد بود.
  • اگر اطلاعات از دست رفته شما در پوشه هایی مانند پوشه System موجود در پارتیشن اصلی دستگاه شما قرار دارد، پیشنهاد ما این است که هارد دیسک موردنظر را از دستگاه جدا نموده و توسط یک کامپیوتر یا لپ تاپ دیگر به بازیابی اطلاعات آن بپردازید.

فرایند جستجو

جستجو و اسکن کامل حافظه موردنظر در دو بخش متفاوت و مجزا انجام می گیرد. این دو بخش عبارتند از جستجوی سریع (Quick Scan) و جستجوی دقیق (Deep Scan).

در بخش جستجوی سریع (تصویر شماره 2)، نرم افزار EaseUs به بررسی و بازیابی تمامی اطلاعاتی که حذف شده اند می‌پردازد. این جستجو بسیار سریع بوده و بلافصله پس از انتخاب مکان موردنظر برای بازیابی اطلاعات از دست رفته صورت می گیرد.

بخش جستجوی دقیق (تصویر شماره 3)، علاوه بر نتایج یافت شده و اعمال انجام شده در بخش جستجوی سریع، با جستجوی بخش به بخش فهرست فایل ها و پوشه ها و همچنین بررسی جداگانه تمامی سکتورهای (یکی از کوچک ترین واحدهای تقسیم بندی دیسک های مغناطیسی و نوری) موجود در حافظه، اقدام به بازیابی اطلاعات از دست رفته موجود در ‌آن‌ها می نماید.

پس از اتمام عملیات جستجو، فهرستی از فایل ها و پوشه های یافت شده در بخش چپ نرم افزار به نمایش در می آید. این فهرست به نمایش فایل ها در دسته بندی های مختلف مانند فایل های صوتی، تصویری، اسناد و مدارک و … پرداخته و این امکان را به کاربر داده که تنها با انتخاب آن و فشردن دکمه Recover به بازیابی آن بپردازد.

در بالای صفحه و در قسمت زیرین بخش مربوط به عملیات جستجو، بخش هایی تعبیه شده که به کاربر قابلیت انتخاب فرمت و نوع فایل موردنظر خود برای بازیابی را می دهد.

در انتها و پس از فشردن دکمه Recover، آدرسی برای انتقال اطلاعات بازیابی شده از کاربر، عملیات بازیابی اطلاعات به انتها خواهد رسید و کاربر قادر خواهد بود با جستجو در آنها، فایل های موردنظر خود را انتخاب نماید. (تصویر شماره 6)

نتایج عملیات بازیابی اطلاعات توسط برنامه EaseUs در دو بخش جستجوی سریع و جستجوی دقیق بسیار متفاوت است. با توجه به نحوه عملیات در این دو بخش که پیشتر توضیح داده شد، تعداد و حجم فایل های قابل بازیابی در جستجوی دقیق بسیار بیشتر بوده و به همین دلیل نسبت به جستجوی سریع زمان‌برتر است.

عملکرد این برنامه بسیار ساده بوده و این قابلیت را به کاربر داده که بدون نیاز به دانش فنی و تسلط بر مفاهیم کامپیوتری، اطلاعات از دست رفته خود را به سادگی بازیابی نماید.

برنامه EaseUs قابلیت اجرای بر روی تمامی سیستم عاملهای ویندوز از سال 2000 و نسخه XP به بعد و MacOS 10 به بالا و حتی اندروید را داشته و از سیستم های فایل FAT، NTFS، exFAT، NTFS5 و HFS+ پشتیبانی می کند. این نرم افزار نیاز به سیستم خاصی نداشته و هر دستگاهی با پردازنده x86 به بالا و 128 مگابایت رم، قادر به اجرای آن است.

این برنامه طیف وسیعی از زبان های رایج دنیا مانند آلمانی، اسپانیایی، فرانسوی، ایتالیایی و حتی لهستانی و نروژی را پشتیبانی کرده و امکان کار با آن را برای ملت های مختلف فراهم می نماید. این شرکت بیش از 100.000.000 مشتری داشته و در بیش از 160 کشور جهان فعالیت می کند.

این برنامه قابلیت بازیابی تمامی فایل های موجود را داشته و تقسیم بندی موارد یافت شده توسط آن به دسته هایی مانند صوت، تصویر، ویدیو و … تنها به منظور راحتی بیشتر کاربر است.

برنامه EaseUs در دو نسخه رایگان و پولی عرضه می گردد. قیمت این برنامه در نسخه پولی EaseUs Data Recover Wizard Pro برابر با 69.95 دلار (معادل 260 هزار تومان) است. نسخه رایگان برنامه EaseUs دقیقا مانند نسخه پولی عمل کرده و تنها تفاوت آن، محدود شدن حجم فایل های بازیافتی به 1 گیگابایت است.

برنامه EaseUs موفق به دریافت نمره 4 از 5 توسط سایت CNET از جانب سردبیر و 3 از 5 از طرف کاربران شده و رقبایی مانند نرم افزارهای بازیافت اطلاعات GetDataBakc و Recover My File را پیش رو دارد. البته این نرم افزار به دلیل سادگی بسیار، یکی از محبوب ترین نمونه های موجود در بازار بوده که امکاناتی زیاد را حتی در نسخه های رایگان در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

با مراجعه به سایت این شرکت و یا کلیک بر روی این لینک می توانید نسخه رایگان این برنامه را با حجم 16 مگابایت دانلود نموده و با استفاده از آن به بازیابی اطلاعات از دست رفته موجود بر روی کامپیوتر شخصی، لپ تاپ و یا حافظه های USB خود نمایید.

.

منبع : تکرا ، easeus

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر