;
coinex

توضیح دانشمندان برای رقص مرگ عجیب بوقلمون‌ها در اطراف یک گربه‌ی بی جان!


توضیح دانشمندان برای رقص مرگ بوقلمون‌ ها

اگر تصور می‌کنید که بوقلمون ها فقط برای جشن شکرگزاری مناسب هستند، احتمالا باید در این مورد تجدیدنظر کنید. به‌تازگی ویدئوی عجیب و به همان میزان وهم‌آوری منتشر شده که نشان می‌دهد بوقلمون ها علاوه بر اینکه غذای خوبی برای جشن عید پاک هستند، در انجام رقص مرگ هم تبحر خاصی دارند!

این ویدئوی عجیب که توسط مردی اهل شهر بوستون، ماساچوست به نام جاناتان دیویس ضبط‌ شده است، ده‌ها بوقلمون وحشی را نشان می‌دهد که به دور جسد گربه‌ای می‌چرخند. این ویدئو تقریبا بلافاصله پس از انتشار (روز 3 مارس- جمعه هفته گذشته) به‌صورت ویروسی در اینترنت گسترده شده، میلیون‌ها بار دیده شده و موجب حیرت بسیاری شده است.

دیویس در ابتدای ویدئویی که ضبط کرده، می‌گوید: “این احمقانه‌ترین چیزی است که در کل زندگی‌ام دیده‌ام!” اما آیا واقعاً با رفتاری احمقانه مواجه هستیم؟ دلیل این رفتار شبه آئینی- جادویی عجیب بوقلمون ها چیست؟

درحالی‌که این رفتار بوقلمون‌ ها همچون نوعی مراسم جادویی به نظر می‌رسد، این رقص مرگ عجیب، چیزی جز حصول اطمینان نیست. درواقع این پرندگان با مشاهده جسد این گربه در خیابان بسیار عصبی شده‌اند و با این رفتار، به روشی کاملا امن از مرگ دشمن خود اطمینان حاصل می‌کنند.

درحالی‌که این رفتار بوقلمون‌ ها همچون نوعی مراسم جادویی به نظر می‌رسد، این رقص مرگ عجیب، چیزی جز حصول اطمینان نیست.

مارک هتفیلد از اتحادیه ملی بوقلمون های وحشی آمریکا به گیزمودو گفت: “آن‌ها فقط می‌خواهند مطمئن شوند، گربه دیگر تهدیدی برای آنها محسوب نمی‌شود. این رفتار بیشتر از نوعی کنجکاوی نشأت می‌گیرد.” باوجودی که ممکن است این رفتار بوقلمون ها تا حدی احمقانه به نظر برسد، درواقع بخش مهمی از زندگی بوقلمون‌های وحشی است.

موضوع قابل‌ توجه در این ویدئو، ماده بودن تمام بوقلمون ها است. بوقلمون های ماده نسبت به جنس نر گونه خود، تقریبا هیچ مکانیسم دفاعی به‌جز فرار و یا جمع شدن دورهم، در مقابل شکارچیانی همچون گربه ندارند. اما در مقابل بوقلمون های نر دارای سیخ های تیزی هستند که امکان مقابله با مهاجمان را برایشان فراهم می‌کند. همچنین بوقلمون های نر وزن بالاتری نسبت به ماده‌ها دارند که در برابر مهاجمان می‌تواند یک مکانیسم دفاعی دیگر محسوب شود.

دانشمندان در مورد رقص مرگ بوقلمون های بوستون تصور می‌کنند، این رفتار (چرخیدن گروهی به دور جسد مهاجم) در واقعی نوعی حصول اطمینان از مرگ مهاجم بدون نزدیک شدن به آن بوده است.

اما اگر این فرضیه درست باشد، چرا این بوقلمون ها بعد از اینکه کاملا متوجه مرگ گربه شده‌اند، بازهم به رفتار خود (بخوانید: رقص مرگ !) ادامه می‌دهند؟

به گفته دانشمندان، این رفتار گروهی بوقلمون ها یک استراتژی ضد شکارچی و کاملاً تعمدی است و ادامه این رفتار غریزی است. اسکات گاردنر، یک متخصص بوقلمون از دپارتمان ماهی و حیات‌وحش دانشگاه کالیفرنیا، در این مورد به The Verge گفت: “چرخیدن دورهم، رفتار عجیبی برای بوقلمون ها محسوب نمی‌شود.”

آلن کراکاور زیست شناسی از دانشگاه کالیفرنیا، دیویس می‌گوید:”شاید آن‌ها منتظرند ببینند که آیا این گربه بیدار می‌شود یا خیر.”

اما چیزی که مشخص است، بوقلمون ها به آن نسبتی که تصور عموم است، حیوانات احمقی نیستند!

.

منبع: sciencealert

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر