;
coinex

سیب زمینی در مریخ قابل‌کشت است!

سیب زمینی مریخی، سیب زمینی در مریخ قابل‌کشت است!

به نظر می‌رسد، ایده مارک واتنی، فضانورد فیلم مریخی در مورد سیب‌ زمینی های مریخی، درست باشد، چراکه مطالعات جدید نشان می‌دهد، امکان کاشت سیب زمینی در مریخ حقیقتا وجود دارد.

محققان مرکز بین‌المللی سیب زمینی (CIP) در لیمای پرو، سیب زمینی را در محفظه‌ای که در آن شرایط مریخ ازجمله، دما، فشار هوا، اکسیژن و سطح دی‌اکسید کربن شبیه‌سازی‌شده بود، کشت کردند.  نتایج آزمایش این محققان تاکنون مثبت ارزیابی‌شده است. عکسی که مشاهده می‌کنید توسط دوربین درون این محفظه مخصوص گرفته‌شده و جوانه‌های این سیب‌ زمینی مریخی را نشان می‌دهد که به‌تازگی سبز شده‌اند.

عکسی که مشاهده می‌کنید توسط دوربین درون این محفظه مخصوص گرفته‌شده و جوانه‌های سیب‌زمینی را نشان می‌دهد که به‌تازگی سبز شده‌اند.

پروژه کاشت سیب زمینی در مریخ در ماهواره مدولار کوچکی به نام CubeSat، انجام‌گرفته است. این ماهواره کوچک به شکلی طراحی‌شده که امکان محافظت از تشعشات فضایی را داشته باشد و به‌این‌ترتیب، به محققان اجازه شبیه‌سازی محیط مریخ را بدون رفتن به سیاره سرخ بدهد.

خولیو والدیویا سیلوا، یکی از محققان این تیم تحقیقاتی به Phys.org گفت: “رشد دادن گیاهان در شرایط مریخ، یکی از مراحل مهم این آزمایش است. اگر این گیاهان بتوانند شرایط محیطی بسیار ناسازگاری که در CubeSat در معرضش قرارگرفته‌اند را تحمل کنند، شانس بالایی برای رشد در مریخ خواهند داشت. ما چندین مرحله آزمایش را برای یافتن بهترین نوع سیب‌زمینی سازگار با شرایط مریخ انجام خواهیم داد.”

اندی ویر نِرد و نویسنده فیلم مریخی (2015) به اینگَجت گفت: “محققان مدت‌هاست به‌خوبی می‌دانند، گیاهان امکان رشد در خاک مریخ را دارند. کاشت این گیاهان تنها به پاک کردن پرکلرات ها از خاک و به وجود آوردن محیطی شبه زمینی (هوا، آب، دما و شرایط دیگر) بستگی دارد.”

درواقع، در این آزمایش، با شبیه‌سازی محیط مریخ، حتی امکان لحاظ کردن شرایط بیشتری هم وجود داشت. در مراحل اولیه این آزمایش، محققان از خاک بیابانی در جنوب پرو برای کاشت سیب‌ زمینی مریخی بهره بردند، آزمایشی که نشان داد، سیب‌زمینی امکان رشد در خاک شور و شرایط بسیار خشک را هم دارد.

در فیلم مریخی، مارک واتنی (مت دیمون) که در مریخ سرگردان است، باید برای بقای در مریخ از تمام قابلیت‌های ممکن بهره ببرد تا امکان نجات را داشته باشد.
در فیلم مریخی، مارک واتنی (مت دیمون) که در مریخ سرگردان است، باید برای بقای در مریخ از تمام قابلیت‌های ممکن بهره ببرد تا امکان نجات را داشته باشد.

سیب‌زمینی به دلیل دیگری هم مهم است. شخصیت فیلم مریخی ویر، به دلیل دیگری هم سیب زمینی می‌خورد. سیب زمینی دارای بیشترین عملکرد کالری در هر زمین زراعی نسبت به تمام محصولات کشاورزی دیگر است. دریافت بیشترین کالری با صرف کم‌ترین فضا، اهمیت بسیاری دارد. دومین مرحله پروژه کاشت سیب‌ زمینی در مریخ، کشف شرایط سختی است که غده‌ی سیب‌زمینی امکان رشد در آن را دارد. اگر غده‌ی سیب‌زمینی در شرایط مریخی قابل کاشت و رشد باشد، قطعا امکان کاشت آن در محیط‌های ناسازگار زمینی که به دلیل تغییرات آب و هوایی ناسازگار شده‌اند هم وجود خواهد داشت. به‌این‌ترتیب، یکی دیگر از نتایج مثبت این پروژه، امکان کاشت سیب‌زمینی در شرایط بسیار دشوار محیط‌های زمینی خواهد بود.

.

منبع: engadget

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر