;
coinex

معرفی و بررسی رنو داستر محصولی شاسی بلند ساخت شرکت داچیای رومانی

رنو داستررنو داستر یا به عبارتی صحیح‌تر، داچیا داستر یک خودروی شاسی بلند سایز کوچک (Compact SUV) با قیمتی در حدود خودروهای کوچک شهری بوده که توسط شرکت خودروسازی داچیا (Dacia) رومانی تولید می‌گردد. این خودرو اولین بار در سال 2010 به بازارهای جهانی معرفی شده است.

شرکت داچیا در سال 1966 در کشور رومانی تاسیس شد. این خودرو ساز از همان ابتدا به مونتاژ خودروهای شرکت رنو مانند رنو 8 و رنو 12 پرداخت که با نام داچیا 1100 به بازارهای داخلی این کشور عرضه می‌شدند. این شرکت در سال 2012 میلادی به تملک شرکت رنو درآمد که نتیجه آن تولید خودروهایی مانند داچیا لوگان (یا L90)، داچیا ساندرو (Sandero) و داستر (Duster) بود. داچیا داستر نیز چند سالی است که بازارهای ایران راه پیدا کرده است. این خودرو در کشورهایی مانند ایران، هند، روسیه و مکزیک و قزاقستان با نام اصلی خود رنو داتسر به مشتریان ارائه می‌گردد.

معرفی و بررسی رنو داستر

رنو داستر همانطور که پیشتر نیز اشاره شد از سال 2010 میلادی در خط تولید قرار دارد. این خودرو رقبایی مانند نیسان جوک (Nissan Juke)، رنو کپچر (Renault Captur)، سوزوکی ویتارا (Suzuki Vitara) و سانگ یانگ تیولی (SSang Yong Tivoli) را در بازار ایران و نمونه‌هایی مانند مزدا CX-3، کیا نیرو (Kia Niro)، تویوتا CH-R و هوندا HR-V را در پیش رو دارد.

سواری این خودرو نسبتا نرم بوده و کابین آرامی را برای راننده و سرنشینان فراهم می‌کند. فنربندی و سیستم تعلیق نرم این خودرو نیز نقشی پر رنگ در این سبک سواری دارد. مدل‌های پایه بنزین سوز داچیا داستر نیز از موتورهای ضعیفی استفاده می‌کنند و این یکی از نقاط ضعف این خودرو به حساب می‌آید. کابین رنو داستر یکی از نقاط قوت آن بوده و فضایی نسبتا بزرگ را به راننده و سرنشینان ارائه می‌نماید. اما این خودرو دجار ضعف‌های اساسی در امکانات بوده و رنو داستر در مدل پایه حتی مجهز به دستگاه پخش صوت نیز نشده است!

طراحی داخلی و کابین

داچیا داستر خالی از هرگونه وسایل زینتی و رفاهی بوده و ابزار و ادوات و داشبورد آن با استفاده از پلاستیک سخت با کیفیت پایین ساخته شده است. کلیدها و دکمه‌های کنترلی چینش مناسبی نداشته و مانند سایر اجزار داخل کابین از کیفیت مناسبی برخودرار نیستند. اما در مقابل این نقطه ضعف، فضای موجود برای راننده و سرنشینان بیشتر از انتظار بوده و رنو داستر در این زمینه عملکردی موفق داشته است.

با توجه به فضای موجود در داخل کابین این خودرو که آن را بیشتر به نمونه‌های هاچ بک شبیه نموده است، رنو داستر فضایی به مراتب بیشتر را نسبت به رقبای خود برای راننده و سرنشینان درنظر گرفته است. صندلی‌های عقبی گنجایش 3 سرنشین بالغ را داشته و با توجه به ارتفاع بلند سقف، فضای کافی را برای قرار گرفتن سرها در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد.

صندلی های رنو داستر از راحتی مناسبی برخودار بوده ولی در مدل استاندارد و پایه، قابلیت تنظیم آن‌ها وجود ندارد. ارتفاع بلند صندلی‌های نیز موجب آن شده که هم راننده و سرنشینان دید مناسبی نسبت به جاده پیش رو و مناظر اطراف داشته باشند. در زمینه فضای با نیز داچیا داستر یکی از سرآمدان این کلاس بوده و با فضایی معادل 475 لیتر، بالاتر از خودروهایی مانند رنو کپچر با 455 لیتر و نیسان جوک با 354 لیتر قرار می‌گیرد. در صورت جمع شدن صندلی‌های ردیف عقب فضای موجود برای قرار دادن بار به 1.600 لیتر افزایش پیدا می‌کند.

داچیا داستر طولی برابر با 4.315 میلیمتر، پهنای 1.832 میلیمتر و ارتفاعی معادل 1.630 میلیمتر داشته و فاصله دو محور آن برابر با 2.674 میلیمتر است. فضای موجود برای قرار گرفتن سر در بخش جلویی خودرو معادل 907 میلیمتر و در عقب برابر با 895 میلیمتر است. البته نباید از این نکته گذشت که طراحی داخلی و چیدکان کابین این خودرو بسیار شبیه خودروی لوگان یا همان L90 موجود در بازار ایران است.

تجربه رانندگی

رنو داستر بر خلاف بسیاری از رقبای جهانی خود که کیفیت رانندگی را فدای فرمان پذیری سریع و اسپرت نموده اند، رویه‌ای متضاد را در پیش گرفته است. کیفیت رانندگی در این خودرو بالاتر بوده ولی فرمان عملکرد سریع و جالبی ندارد. در مجموع رانندگی با این خودرو در مقابل رقبا در جایگاهی بالاتر قرار داشته و در حد و اندازه خودروهای گرانقیمت‌تری مانند نیسان جوک عمل می نماید. داچیا داستر یک نمونه چهار چرخ متحرک (4×4) را نیز داشته و به این وسیله قابلیت رانندگی در مسیرهای خارج از جاده و خاکی به این خودرو می‌دهد.

موتور و پیشرانه

داچیا داستر با مدل‌های مختلف پیشرانه به بازار عرضه می‌گردد. این مدل‌های بنزینی و دیزلی و گازسوز عبارتند از:

  • 1.2 لیتری بنزینی TCe توربو DOHC با نیروی تولیدی 123 اسب بخار
  • 1.6 لیتری 16 سوپاپه DOHC بنزینی با قدرت 105 اسب بخار
  • 1.6 لیتری DOHC با سوخت اتانول با قدرت 113 اسب بخار
  • 1.6 لیتری DOHC 16 سوپاپه گازسوز (LPG) با قدرت 101 اسب بخار
  • 1.6 لیتری DOHC 16 سوپاپه با قدرت 103 اسب بخار
  • 2 لیتری 16 سوپاپه DOHC با قدرت 135 اسب بخار
  • 2 لیتری 16 سوپاپه DOHC با سوخت اتانول به قدرت 139 اسب بخار
  • 1.5 لیتری dCi توربو دیزل SOHC مدل 85 با قدرت 84 اسب بخار
  • 1.5 لیتری dCi توربو دیزل SOHC مدل 110 با قدرت 106 اسب بخار

از بین این مدل‌ها، نمونه 2.0 لیتری چهار سیلندر 16 سوپاپه DOHC به خریداران ایرانی عرضه می‌گردد. این موتور توانایی تولید نیرویی برابر با 136 اسب بخار در دور موتور 5.500 RPM را داشته و حداکثر گشتاور تولیدی آن نیز که از دور موتور 3.750 RPM در اختیار راننده قرار می‌گیرد، برابر با 195 نیوتون متر است. این خودرو در حالت استاندارد نیروی تولیدی موتور را به وسیله یک گیربکس چهار سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک، به چرخ‌های جلوی خودرو منتقل می‌نماید. مصرف سوخت رنو داستر نیز چیزی در حدود 35 مایل با هز گالن سوخت (معادل 6.7 لیتر در هر 100 کیلومتر) سیکل ترکیبی اعلام شده است. این خودرو برای رسیدن به سرعت 100 کیلمتر در ساعت از حالت سکون به زمانی در حدود 11 ثانیه نیاز داشته و خداکثر سرعت آن نیز بر اساس اعلام کارخانه سازنده، چیزی در حدود 175 کیلومتر در ساعت است.

تجهیزات ایمنی

رنو داستر توسط Euro NCAP (موسسه بررسی و ارزیابی خودروهای اروپایی) در سال 2015 مورد آزمون قرار گرفته و در مجموع موفق به دریافت 3 ستاره ار 5 ستاره ممکن شده است. دلیل این نمره نسبتا متوسط نیز نبود تجهیزات کمکی ایمن و رانندگی در این خودرو اعلام شده است. این خودرو در حالت استاندارد و مدل پایه تنها به سیستم‌هایی مانند ترمز ضد قفل (ABS) و ایربگ مجهز بوده و امکاناتی ضروری مانند سیستم ترمز اتوماتیک در هنگام احتمال برخورد از جلو و سیستم کنترل پایداری (Stability Control) که در بسیار از خودروهای مدرن امروزی به صورت استاندارد نصب شده است، در آن وجود ندارد.

ارزش در برابر قیمت پرداختی

بزرگترین نقطه قوت رنو داستر ارزش آن در برابر قیمت پرداختی است. این خودرو در مدل پایه قیمتی برابر با 11.750 دلار (معادل 44 میلیون با احتساب دلار 3750 تومانی) داشته و قیمتی در حدود نصف نیسان قشقایی (Nissan Qashqai) و یا رنو توینگو (Twingo) که خودرویی در کلاس بدنه کوچک‌تر است دارد.

تیپ‌های مختلف

رنو داستر در سه تیپ مختلف به خریداران عرضه می‌گردد. این تیپ‌های عبارتند از:

  • اکسس (Access)
  • آمبیانس (Ambiance)
  • لاریت (Laureate)

تیپ اکسس

این تیپ از داچیا داستر مدل ابتدایی این خودرو بودن و از هیچگونه امکاناتی مانند سپر‌های به رنگ بدنه و سیستم صوتی استفاده نمی‌کند. این دیگر کمبودهای این تیپ می‌توان به عدم وجود سیستم تهویه مطبوع و شیشه‌های دستی اشاره کرد که امروزه تقریبا در تمامی خودرو موجود در بازار وجود دارد. اما برای استفاده در شرایط کاری، داچیا داستر عملکرد خوبی داشته و با استفاده از فضای بزرگ حمل بار خود، عملکرد مناسبی به عنوان یک خودروی باربر دارد.

این خودرو در این تیپ قیمتی در حدود 5.000 دلار (معادل 18.5 میلیون تومان) ارزان‌تر از نزدیگ‌ترین رقیب خود است. همانطور که گفته شده، داچیا داستر در این تیپ با قیمت 11.750 دلار (معادل 44 میلیون تومان) به مشتریان عرضه می‌گردد.

تیپ آمبیانس

در تیپ آمبیانس امکاناتی از قبیل سیستم صوتی با ورودی USB و قابلیت ارتباط با گوشی‌های هوشمند همراه از طریق سیستم بی سیم بلوتوث، سپرهای به رنگ بدنه و تزئینات به رنگ کروم با این خودرو اضافه شده و قیمت آن را به چیزی در حدود 13.000 دلار (معادل 49 میلیون تومان) رسانده است.

تیپ لاریت

این تیپ از رنو داستر قیمتی در حدود 16.000 دلار (معادل 60 میلیون تومان) داشته و به امکاناتی مانند رینگ‌های آلیاژی 16 اینچی، سیستم تهویه مطبوع (Air Conditioning) و باربندهای به رنگ کرم اشاره کرد. از امکانات دیگر این تیپ می‌توان به غربیلک فرمان با روکش چرم نیز اشاره کرد.

رنو داستر موجود در بازار ایران

شرکت خودروسازی فرانسوی رنو، در سال 1899 توسط برادران رنو تاسیس شد و خودروهای این شرکت، اولین نمونه‌هایی بودند که توسط مظفرالدین شاه قاجار به داخل کشور ایران راه یافتند.

شرکت نگین خودرو نیز نماینده رسمی این شرکت در ایران بوده و فعالیت خود را از سال 1387 آغاز نمود. اهداف اصلی شرکت نگین خودرو بر پایه طراحی، تبیین، ارائه و بهبود کیفیت انواع خدمات ویژه پس از فروش و همچنین عرضه مستقیم آخرین محصولات رنو با جدیدترین ارزیابی های روز اروپا، بنیان نهاده شد تا در اندک زمان ممکن بتواند با برترین های واردات و خدمات صنعت خودرو رقابت مناسبی داشته باشد. این خودرو در سال 2014 میلادی دچار تغییراتی در نمای ظاهری و کابین آن شده که هنوز بعد از گذشت بیش از سه سال به بازار ایران راه نیافته است.

رنو داستر موجود در بازار ایران مجهز به موتور 2 لیتری جهار سیلندر بنزینی بوده و مجهز به امکاناتی مانند کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلویی، سیستم ضد سرقت به همراه ایموبلایزر, آیینه های بغل برقی, صفحه نمایش اطلاعات, صندلی راننده برقی به همراه (تنظیم ارتفاع), رینگ آلومینیومی با تایرهای سایز 215/65/16 و چراغ مه شکن جلو شده است. این خودرو با یک سیستم ضمانتی 5 ساله یا 150.000 کیلومتر (هرکدام که زودتر فرا برسد) به مشتریان ارائه می‌گردد. خودروهای موجود در بازار ایران شامل هر دوگونه دیفرانسیل جلو (FWD) و دو دیفرانسیل (4×4) می‌گردند.

قیمت این خودرو در بازار ایران در حدود 100 الی 120 میلون تومان (معادل 26.000 الی 32.000 دلار) به فروش رسیده که نسبت به قیمت واقعی و در واقع تنها نکته قوت این خودرو تفاوت بسیار زیادی دارد.

با مبلغ پرداخت برای رنو داستر در بازار ایران، خریداران قادر به خرید خودروهای مانند بیوک انکور (Buick Encore) با قیمت پایه 23.000 دلار (معادل 86 میلیون تومان)، دوج جورنی (Dodge Journey) با قیمت پایه 22.000 دلار (معادل 82.5 میلیون تومان)، فورد اسکیپ (Ford Escape) با قیمت پایه 24.000 دلار (معادل 90 میلیون تومان)، هوندا CR-V با قیمت پایه 24.000 دلار (معادل 90 میلیون تومان)، هیوندای سانتافه (Hyundai Santa Fe) با قیمت پایه 25.500 دلار (معادل 95.5 میلیون تومان)، هیوندای توسان (Hyundai Tucson) با قیمتی در حدود 23.000 دلار (معادل 86 میلیون تومان) و جیپ چروکی (Jeep Cherokee) با قیمت پایه 24.000 دلار (معادل 90 میلون تومان) و کیا سورنتو با قیمتی در حدود 26.000 دلار (معادل 97.5 میلیون تومان) خواهند بود.

منبع : تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر