;
coinex

نخستین پایگاه فضایی کانادا تا سال 2020 آماده پرتاب موشک خواهد بود

نخستین پایگاه فضایی کانادا تا سال 2020 آماده پرتاب موشک خواهد بود
شرکت MLS کانادا اعلام کرده، قصد ساخت یک پایگاه فضایی موشکی با بودجه 148 میلیون دلاری در نزدیکی شهر کانزو در استان نوا اسکوشیا را دارد. این پایگاه فضایی که قرار است تا سال 2020 آماده پرتاب موشک باشد، نخستین و تنها پایگاه پرتاب موشک‌های مداری کانادا خواهد بود.

اکنون شرکت MLS با سرمایه‌گذاری مشترک چند شرکت آمریکایی در حال ساخت این پایگاه فضایی است. درمجموع با صرف 340 میلیون دلار (شامل هزینه پرتاب اولین موشک و هزینه‌های تبلیغاتی)، سکوی پرتاب این پایگاه فضایی، آماده پرتاب ماهواره‌های تجاری به‌وسیله موشک‌های اوکراین به مدار پایین زمین خواهد بود. هزینه هر پرتاب 60 میلیون برآورد می‌شود. شرکت MLS امیدوار است، در برنامه‌ای که از سال 2022 آغاز می‌شود، سالانه هشت موشک را به فضا پرتاب کند.

نخستین پایگاه فضایی کانادا، شامل یک سکوی پرتاب، یک ساختمان و یک مرکز کنترل خواهد بود. شرکت MLS می‌خواهد، موشک‌های 3.3 تنی شرکت‌های اوکراینی Yuzhnoye و Yuzhmash را خریداری کند. این شرکت بیش از شش دهه است که در حال ساخت موشک است و تاکنون بیش از 400 موشک تولید کرده است. موشک سایکلون از سال 1968 درحال‌توسعه بوده است و بسیار قابل‌اعتماد است.

موقعیت کانزو، نوا اسکوشیا
موقعیت کانزو، نوا اسکوشیا

 شهر کانزو توسط تیمی از کارشناسان هوافضای آمریکا از بین 14 شهر دیگر انتخاب شد. این کارشناسان دلیل انتخاب کانزو را دسترسی ایدئال آن به یک مدار زمین ثابت (سنکرون)، تراکم جمعیت کم منطقه، نزدیکی آن به مراکز حمل‌ونقل  ذکر کرده‌اند. همچنین دلیل دیگری که موجب برگزیده شدن شهر کانزو شده، استقبال مقامات محلی بوده است، به‌طوری‌که شرکت MLS اعلام کرده، دیگر نیازی به سرمایه‌گذاری‌های دولتی ندارد.

در سال‌های اخیر با رکود بخش‌های جنگلداری و شیلات در استان نوا اسکوشیا، بسیاری از افراد شاغل در این بخش‌ها بی‌کار شده‌اند. وزیر منابع طبیعی نوا اسکوشیا اعلام کرده، این پروژه می‌تواند، فرصت‌های شغلی بسیار خوبی برای مردم نواحی روستایی فراهم کند و موجب توقف مهاجرت‌ها (خارج از استانی) شود که در چند دهه اخیر وجود داشته است.

رندری از موشک سایکلون 4
رندری از موشک سایکلون 4

احداث نخستین پایگاه فضایی کانادا، همچنین برای کشور اوکراین هم سودآور خواهد بود. این کشور در سال‌های اخیر با بحران اقتصادی دست‌به‌گریبان بوده و طی چند ماه اخیر به دنبال شرکای خارجی برای موشک‌های سایکلون 4 بوده است.

علاوه بر اشتغال‌زایی، انتظار می‌رود، احداث پایگاه فضایی، گردشگران را هم به این منطقه بکشند. چراکه با توجه به موقعیت پایگاه فضایی، پرتاب موشک‌ها از فاصله نسبتا خوبی در امتداد سواحل شرقی نوا اسکوشیا قابل‌مشاهده خواهند بود.

.

منبع: gizmodo

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر