;
coinex

ماهی‌ها برای زندگی در مناطق حفاظت شده دریایی تکامل پیدا می‌کنند

ماهی‌ها برای زندگی در مناطق حفاظت شده دریایی تکامل پیدا می‌کنند
تحقیقات جدید از ایجاد هر بیشتر مناطق حفاظت شده دریایی در اقیانوس‌های جهان حمایت می‌کند. محققان این مطالعه جدید می‌گویند، ماهی‌ها می‌توانند تکامل پیدا کنند و کمتر در معرض صید ماهیگیران قرار گیرند.

تحقیقات این محققان نشان می‌دهد، با ایجاد مناطق حفاظت شده دریایی بیشتر، برخی ماهی‌ها که از صید مصون مانده‌اند، در این نواحی حفاظت شده باقی خواهند ماند. درحالی‌که ماهی‌های دیگر به دیگر نواحی اطراف اقیانوس مهاجرت می‌کنند، این ماهی‌ها که در نواحی حفاظت شده زندگی می‌کنند، قادر به تکامل خواهند بود.

جاناتان می، یکی از محققان این تیم تحقیقاتی از دانشگاه  مونت رویال، کالگری، آلبرتا در کانادا، می‌گوید:”حتی برای ماهی‌هایی مانند ماهی تن و کوسه‌ها که زمان زیادی از سواحل به دور هستند، مناطق حفاظت ‌شده دریایی یک ابزار مهم حفاظتی محسوب می‌شود. ما مدل‌های شبیه‌سازی را انجام دادیم تا دریابیم، مناطق حفاظت ‌شده دریایی، تحت چه شرایطی ممکن است، ماهی‌ها را مجبور به تکامل و فرار از صید شدن کند.”

تیمی از محققان مرکز تنوع زیستی دانشگاه بریتیش کلمبیا و پروژه Sea Around Us در موسسه اقیانوس و شیلات، کانادا، حرکت‌های ماهی‌های تن باله آبی شمالی، برلجه‌ و همچنین کوسه سفید را در اقیانوس شبیه‌سازی کردند.

 محققان شواهدی به دست آوردند که نشان می‌داد، الگوی حرکت ماهی‌های تن در عرض 10 سال پس از ایجاد مناطق حفاظت‌ شده تغییر می‌کند؛ اما این زمان برای کوسه‌های سفید، پنج دهه به طول می‌انجامد. محققان همچنین دریافتند که هر چه فشار ماهیگیری در نواحی نزدیک به مناطق حفاظت شده بیشتر باشد، ماهی‌ها برای ماندن در نواحی محافظت ‌شده، سریع تر تکامل پیدا می‌کنند.

محققان می‌گویند، باید مناطق محافظت شده بیشتری ایجاد شود، چراکه صید ماهی در چند دهه اخیر به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای افزایش‌یافته است. ادامه این روند، منجر به کاهش سالانه صید جهانی به میزان 1.2 میلیون تن می‌شود.

دنیل پائولی، محقق ارشد این مطالعه از پروژه Sea Around Us ، می‌گوید:”قایق‌های ماهیگیری بزرگ‌تر شده‌اند، اکنون این قایق‌ها قادرند، طیف وسیعی از ماهی تن را صید کنند. دیگر فاصله و عمق نمی‌تواند، از ماهی‌ها حفاظت کند. تنها راه چاره، تصمیم برای ممنوعیت صید ماهی در قالب مناطق حفاظت شده دریایی است. منطقه حفاظت شده دریایی، حداقل تا حدی، از تأثیر صید بی‌رویه ماهی در نواحی حفاظت نشده خواهد کاست.”

این یافته‌ها به‌خوبی اثربخشی مناطق حفاظت‌شده دریایی را نشان می‌دهد.

سارا اتو، محققی از مرکز تنوع زیستی دانشگاه بریتیش کلمبیا، می‌گوید:”مناطق حفاظت‌شده دریایی از چیزی که پیش‌ازاین تصور می‌شود، اثربخشی بیشتری دارند و می‌توانند از انقراض برخی گونه‌ها جلوگیری و از تنوع زیستی حفاظت کنند.”

یافته‌های این محققان در نشریه “Evolutionary Applications” منتشرشده است.

.

منبع: phys

 

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر