;
coinex

Context 958، چهره بازسازی شده فردی که 700 سال پیش می‌زیسته است!

Context 958، چهره بازسازی شده فردی که 700 سال پیش می‌زیسته است!
عکسی که مشاهده می‌کنید، چهره بازسازی‌شده فردی است که در قرن سیزدهم در انگلستان زندگی می‌کرده است. چهره این فرد که توسط محققان Context 958 نام‌گذاری شده، بر اساس تجزیه‌وتحلیل استخوان‌ها و دندان‌های باقی‌مانده از جسد یک مرد انگلستانی که در قرن سیزدهم زندگی می‌کرده، بازسازی‌شده است.

 Context 958  بخشی از پروژه پس از طاعون است که توسط محققان دانشگاه کمبریج انگلستان در حال انجام است، هدف این پروژه درک بهتر نحوه زندگی و مرگ مردمان این عصر است.

محققان در این پروژه، از بقایای حفاری قبرستان بزرگی در کمبریج که متشکل از حدود 400 جسد بود، بهره برده‌اند. این سایت حفاری در نزدیکی یک بیمارستان خیریه قرون وسطایی واقع‌شده است. به همین جهت، محققان دانشگاه کمبریج تصور می‌کنند، Context 958 احتمالا بیمار و شاید فقیر بوده باشد.

 جان روب، یکی از محققان این تیم، می‌گوید:” Context 958، احتمالا یکی از افراد ساکن در بیمارستان سنت جان بوده است. این مرکز خیریه در آن زمان، غذا و مکانی برای اسکان بسیاری از اهالی بی‌بضاعت شهر فراهم می‌کرده است.”

این بیمارستان به افراد بیمار، فقیر و یا مسنی که از عهده مخارج زندگی خود برنمی‌آمده‌اند، کمک می‌کرده است.

بخشی از کار بازسازی چهره Context 958
بخشی از کار بازسازی چهره Context 958

محققان همچنین بر اساس شواهد موجود، استنباط می‌کنند، این مرد، هنگام مرگ، بیش از 40 سال داشته و با توجه به ساییدگی و پارگی اسکلت، زندگی مشقت باری داشته است.

روب می‌گوید:”ما نمی‌توانیم بگوییم، او دقیقا چه شغلی داشته است، اما او فردی از طبقه کارگر بوده و یا در کسب‌وکاری مشابه آن مشغول به کار بوده است.”

بر اساس تجزیه‌وتحلیل اسکلت Context 958، با توجه به اینکه او فرد ثروتمندی محسوب نمی‌شده، اما از رژیم غذایی غنی از گوشت و ماهی برخوردار بوده است. این نشان می‌دهد، شغل این مرد، به او امکان دسترسی به انواع غذاهای گران و تازه را می‌داده است. همچنین نحوه تدفین او غیرقابل توضیح است، چراکه رو به پایین دفن شده که در دوره قرون‌وسطی، غیرمعمول بوده است.

 چهره کاملا بازسازی شده Context 958
چهره کاملا بازسازی شده Context 958

با بررسی جمجمه Context 958، محققان شواهدی از یک ترومای بلانت (اثر سانحه و یا ضربات فیزیکی) در پشت سر او یافته‌اند. البته این بدین معنی نیست که این مرد کشته شده است، بلکه او پیش از مرگ، درمان شده است. محققان همچنین علائمی در مینای دندان او یافته‌اند که نشان می‌دهد، رشد مینای دندان او در دو دوره در خلال دوران جوانی به دلیل بیماری و یا گرسنگی متوقف‌شده است.

پروژه پس از طاعون، در همکاری با دانشگاه داندی اسکاتلند انجام شده است و هدف آن درک بیشتر نحوه زندگی مردم فقیر است که اکثریت جامعه قرن سیزدهم را تشکیل می‌داده‌اند. همان‌طور که به‌خوبی می‌دانید، از نحوه زندگی این قبیل افراد، اطلاعت کمی در دست است؛ چراکه سوابق ثبت‌شده آن دوران، معمولا فقط اطلاعات ثروتمندان و اشراف را در خود جای ‌داده است.

محقق سارا اینسکیپ در حال کار بر روی جمجمه Context 958
محقق سارا اینسکیپ در حال کار بر روی جمجمه Context 958

روب می‌گوید:”هدف این پروژه دید انسانی داشتن نسبت به مردمی است که درگذشته می‌زیسته‌اند و فراتر رفتن از حقایق علمی و مشاهده آن‌ها به‌عنوان افرادی با داستان‌ها و تجارب زندگی است. این کمک می‌کند، کار ما با عموم مردم ارتباط برقرار کند و البته همچنین به ما کمک می‌کند، آنان را همچون خودمان در حال سپری کردن زندگی پیچیده تصور کنیم. به همین دلیل، در کنار هم قرار دادن همه این اطلاعات و بازسازی شرح‌حال و چهره آن‌ها بسیار مهم است.”

این یافته‌ها در بین نخستین نتایج این پروژه قرار می‌گیرد و هنوز برای انتشار در نشریات علمی کارشناسی نشده است. اما بودجه‌ای برای ادامه این تحقیقات تا سال 2021 اختصاص داده ‌شده است، بنابراین، باید در آینده منتظر چهره‌های مرموزتری نسبت به Context 958 باشیم!

.

منبع: sciencealert

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر