;
coinex

دستگاه رباتیک مرموز شرکت اسپیس ایکس در سکوی فرود کاناورال

دستگاه رباتیک مرموز شرکت اسپیس ایکس در سکوی فرود کاناورال
عکس‌های هوایی گرفته‌شده از سکوی فرود شرکت اسپیس ایکس در سواحل فلوریدا، از به‌کارگیری تجهیزات رباتیک جدیدی برای کمک به فرود موشک فالکون9 این شرکت خبر می‌دهد.

OCISLY و یا Of Course I Still Love You یک پایگاه فضایی شناور بدون سرنشین محسوب می‌شود، سکوی فرود جدیدی است که برای بازیابی مرحله اول موشک‌های فالکون 9 شرکت طراحی‌شده است. موشک‌های شرکت اسپیس ایکس پس از سفر به مدار پایین زمین، احتمالا سوخت کافی برای بازگشت به محل پرتاب خود را ندارند، درنتیجه نیاز است که موشک‌ها در فاصله‌ای دور از زمین و یا در دریا به فرود آیند.

استفان مار این عکس‌ها را از روی هلیکوپتر خود گرفته و در شبکه اجتماعی ردیت پست کرده است. این عکس‌ها دستگاه رباتیک جدیدی را در این سکوی فرود این شرکت فضایی خصوصی نشان می‌دهد. مار برای عکاسی از این دستگاه رباتیک از یک لنز تله فوتو در طول سفر شش دقیقه‌ای هلیکوپتر خود در بندر کاناورال استفاده کرده است.

 به گفته یکی از کاربران ردیت، این ربات که برای کمک به فرود موشک‌های فالکون 9 طراحی‌شده، از روی شخصیت اصلی مجموعه فیلم‌ها و انیمیشن‌های “ترانسفورماتورها”، آپتیموس پرایم نام‌گذاری شده است.

دستگاه رباتیک شرکت اسپیس ایکس بر روی پایگاه‌های فضایی شناور بدون سرنشین شرکت، باور بر این است که این دستگاه رباتیک هنوز در مراحل آزمایشی قرار دارد.
دستگاه رباتیک شرکت اسپیس ایکس بر روی پایگاه‌های فضایی شناور بدون سرنشین شرکت، باور بر این است که این دستگاه رباتیک هنوز در مراحل آزمایشی قرار دارد.

همچنین این کاربران ادعا می‌کنند، شرکت اسپیس ایکس در این پایگاه فضایی، گاراژ جدیدی را برای محافظت از آپتیموس پرایم ساخته تا از این ربات به‌ویژه از شرایط آب و هوایی سخت اقیانوس که اثر خورنده‌ای بر روی برخی فلزات دارد، محافظت کند.

 آپتیموس پرایم که در فرود آینده موشک فالکون 9 مورداستفاده قرار خواهد گرفت، با استفاده از چهار بازوی هیدرولیک که به پایه‌های بوستر موشک متصل می‌شوند، به فرود ایمن موشک کمک خواهد کرد.

فالکون 9 یک وسیله نقلیه دو مرحله‌ای است که برای حمل ماهواره‌ها و همچنین ارسال کپسول فضایی دراگون به مدار زمین طراحی‌شده است. موشک فالکون9، در ماه ژانویه، مجموعه‌ای از ماهواره‌های ارتباطی ایریدیوم را به مدار زمین رساند و سپس بر روی یک سکوی فرود شناور فرود آمد. کپسول فضایی دراگون شرکت اسپیس ایکس یک فضاپیمای قابل‌استفاده مجدد است که در حال حاضر برای ارسال تجهیزات به ایستگاه فضایی بین‌المللی مورداستفاده قرار می‌گیرد. ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت امیدوار است، از نسل جدید این کپسول فضایی برای ارسال انسان به فضا بهره ببرد.

سکوی فرود" Of Course I Still Love You" در بندر کاناورال
سکوی فرود” Of Course I Still Love You” در بندر کاناورال

ریکی لیم، مدیر ارشد عملیات پرتاب شرکت اسپیس ایکس، به فلوریدا تودی گفت، این دستگاه رباتیک هنوز در مراحل آزمایشی قرار دارد؛ اسپیس ایکس به‌زودی با گذراندن آزمایش‌های لازم، از این دستگاه رونمایی می‌کند. وی گفت:”فکر نمی‌کنم، این دستگاه تا استفاده فاصله زیادی داشته باشد.”

وی همچنین افزود، این دستگاه رباتیک هنوز نام‌گذاری نشده است. لیم همچنین از دادن اطلاعات بیشتری در مورد ویژگی‌ها و قابلیت‌های دستگاه رباتیک جدید شرکت خودداری کرد.

اسپیس ایکس در حال حاضر، دو شناور بدون سرنشین عملیاتی دارد، سکوی فرود “Just Read the Instructions” در اقیانوس آرام که برای فرود موشک‌هایی که از پایگاه فضایی وندنبرگ پرتاب شده‌اند، مورداستفاده قرار می‌گیرد و ” Of Course I Still Love You” برای پرتاب‌هایی که از کیپ کاناورال صورت گرفته‌اند.

تاکنون موشک‌های فالکون 10 بار اقدام به فرود در این سکوهای فرود شناور کرده‌اند که 5 مورد آن با موفقیت همراه بوده است.

پایگاه‌های فضایی شناور بدون سرنشین برای توسعه سیستم پرتاب قابل‌استفاده مجدد شرکت اسپیس ایکس اهمیت ویژه‌ای داند، چراکه می‌توانند هزینه خدمات پرتاب فضایی را از طریق “قابلیت استفاده مجدد کامل و سریع” به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای کاهش دهند.

.

منبع: dailymail

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر