;
coinex

کشف بزرگ‌ترین ردپای دایناسوری جهان در پارک ژوراسیک استرالیا

کشف بزرگ‌ترین ردپای دایناسوری جهان در پارک ژوراسیک استرالیا

تیمی از دیرینه شناسان دانشگاه کوئینزلند در بریزبن، استرالیا، موفق به کشف بزرگ‌ترین رد پای دایناسور جهان شدند. دیرینه شناسان در این سایت باستانی که به”پارک ژوراسیک استرالیا”مشهور است در خط ساحلی شبه‌جزیره دامپیه در شمال غربی استرالیا واقع است، تاکنون موفق به کشف 21 قطعه مختلف از بقایای دایناسورها شده‌اند.

به گفته استیو سالیسبوری، محقق ارشد این تیم تحقیقاتی، رد پای بزرگ کشف‌شده در این منطقه احتمالا متعلق به‌نوعی دایناسور ساروپود است و 1.75 سانتی‌متر طول دارد. فسیل‌های این دایناسورهای گردن‌دراز گیاهخوار، تاکنون در همه قاره‌ها به‌جز قطب جنوب کشف‌شده‌اند. بنابراین، کشف فسیل‌های این دایناسور اتفاق غیرمعمولی محسوب نمی‌شود. اما این فسیل کشف‌شده، به جهت اندازه قابل‌توجهش، اهمیت دارد. مورد دیگر، کشف فسیل‌های متنوعی از دایناسورهای متعلق به اوایل کرتاسه در این سایت باستانی، شگفت‌آور است.

سالیسبوری می‌گوید:”این ردپا، نشان‌دهنده تنوع بسیار بالای دایناسورها در اینجا است. بیست‌ویک نوع مختلف دایناسور هم‌زمان در این منطقه می‌زیسته‌اند. هیچ‌گاه چنین سطحی از تنوع را در هیچ نقطه‌ای از جهان مشاهده نکرده بودیم. اینجا درواقع سرنگتی، دوره کرتاسه بوده است.”

بزرگ‌ترین ردپای دایناسوری جهان

سرنگتی، دشت پهناوری در شمال تانزانیا است که به جهت تنوع زیستی کم‌نظیرش شهرت دارد. سالیسبوری و تیمش در طول پنج سال اخیر، حدود 400 ساعت را در این ناحیه صرف بررسی و جستجوی ردپاهای دایناسور کرده‌اند.

علاوه بر کشف این ردپای بزرگ، این تیم، موفق به یافتن پنج ردپای مختلف از دایناسورهای درنده، شش نوع ردپای متعلق به دایناسورهای زره‌پوش و نخستین شواهد موجود از استگوزاروس ها در استرالیا شده‌اند. این محققان تخمین می‌زنند، این ردپاها بین90 تا 115 میلیون سال قدمت داشته باشند.

.

منبع: gizmodo

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر