;
coinex

بررسی و مشخصات فنی ام وی ام X22 ، شاسی بلندی کوچک و جوانانه از چری

ام وی ام X22ام وی ام X22 یک خودروی کراس اوور سایز کوچک (Compact Crossover) بوده که توسط شرکت خودروسازی چینی چری (Chery) به منظور هدف قرار دادن مشتریان جوان و خانواده‌های کم جمعیت طراحی و تولید شده است. این خودرو در بازارهای جهانی با نام Chery Tiggo 2 شناخته شده و به نوعی یک مدل کوچک شده و بهینه سازی شده از مدل X33 این شرکت چینی است.

 طراحی خارجی و بدنه ام وی ام X22

این خودرو همانطور که پیشتر نیز اشاره شد، یک خودرو در کلاس بدنه کراس اوور سایز کوچک بوده و ابعادی برابر با 4200 میلیمتر طول، 1760 میلیمتر عرض و 1570 میلیمتر ارتفاع دارد. فاصله دو محور عقب و جلوی این خودرو نیز برابر با 2555 میلیمتر است. رینگ‌ها نیز در سایز 16 اینچی بوده و تایرهای 205/55/16 نیز تناسب مناسبی با بدنه دارد و ظاهری اسپرت و نسبتا جذاب و جوان پند را به ام وی ام X22 می‌بخشد.

فرم طراحی بدنه ام وی ام X22 نسبتا به روز و مدرن بوده و در قیمت عقب شباهت‌هایی با مدل GS محصول شرکت MG دارد. طراحی چراغ های جلویی نیز زیبا بوده و نمایی زیبا و اسپرت را برای این خودرو به ارمغان آورده است. این خودرو مجهز به چراغ‌های روشنایی در روز نیز شده است.

طراحی داخلی و تجهیزات

کابین ام وی ام X22 نیز از طراحی زیبایی برخوردار بوده و از امکانات مناسب و به روزی نیز استفاده می‌کند. رنگ آمیزی نیز زیبا بوده و با استفاده از دو رنگ مشکی و نارنجی تزئین شده است. از امکانات این خودرو می‌توان به یک صفحه نمایش بزرگ 8 اینچی لمسی، سیستم چند رسانه‌ای با قابلیت پخش فایلهای MP3، پورت USB مجهز به 4 بلندگوی جداگانه، اتصال از طریق سیستم بدون سیم بلوتوث با تلفن‌های همراه هوشمند و تکنولوژی Mirror Link به منظور نمایش اطلاعات تبلت و تلفن‌های همراه هوشمند بر روی صفحه نمایش سیستم چند رسانه‌ای اشاره کرد.

ام وی ام X22 به سیستم‌های کمکی رانندگی نیز مجهز شده است. از نمونه‌هایی از این تجهیزات می‌توان به سیستم کنترل سرعت  (Cruise Control) با قابلیت کنترل از روی غربیلک فرمان، سنسور پارک خودرو در خش عقبی و دوربین کمکی دنده عقب اشاره کرد. صندلی‌ها نیز با روکش چرمی پوشانده شده اما کیفیت مواد اولیه مانند بیشتر خودروهای چینی موجود در ایران پایین بوده و از جنس پلاستیک سخت است و ظاهری بی کیفیت و ارزان قیمت را به آن می دهد.

آیینه‌های جانبی نیز به صورت الکتریکی تنظیم شده و صندلی راننده قابلیت تنظیم در 6 جهت مختلف را به صورت دستی دارد. این خودرو مجهز به سانروف نیز بوده که به صورت الکتریکی باز و بسته می‌گردد. این خودرو موفق به کسب استاندارد یورو 5 در زمینه آلایندگی محیط زیست نیز شده است.

موتور و پیشرانه

پیشرانه استفاده شده برای ام وی ام X22 یک نمونه 1.5 لیتری چهار سیلندر 16 سوپاپ از نوع DVVT (سیستم کنترل زمان بالا و پایین رفتن سوپاپ‌ها) به حجم دقیق 1497 سی سی است. این موتور توانایی تولید نیرویی معادل 105 اسب بخار در دور موتور 6000 RPM را داشته و حداکثر گشتاور تولیدی آن که در دور موتور 2750 RPM در اختیار راننده قرار می‌گیرد برابر با 135 نیوتون متر است.

برای این خودرو دو نوع سیستم انتقال قدرت در نظر گرفته شده است. اولین نمونه یک گیربکس 5 دنده دستی بوده و نوع دوم یک جعبه دنده 4 سرعته اتوماتیک است. وزن ام وی ام X22 با گیربکس اتوماتیک برابر با 1245 کیلوگرم و با جعبه دنده دستی برابر با 1215 کیلوگرم است.

این خودرو مصرف سوخت نسبتا مناسبی داشته و درنمونه اتوماتیک 6.1 لیتر در هر 100 کیلومتر و در نمونه دستی 5.9 لیتر در هر 100 کیلومتر سیکل ترکیبی (شهری / بزرگراهی) سوخت مصرف می‌نماید. حداکثر سرعت نیز بر اساس اعلام کارخانه 160 کیلومتر در ساعت در نمونه گیربکس اتوماتیک و 170 کیلومتر در نمونه گیربکس دستی خواهد بود. حجم باک ام وی ام X22 نیز 50 لیتر اعلام شده است.

در مجموع با توجه به وزن و کلاس بدنه، قدرت و گشتاور موتور نسبت به سیار رقبای موجود در بازار بسیار پایین بوده و ام وی ام X22 توانایی‌های دینامیکی جالبی را نه در مسیرهای جاده‌ای و نه در مسیرهای خاکی به راننده ارائه نمی‌کند و این خودرو بیشتر یک نمونه مناسب برای مسیرهای کوتاه داخل شهری به شمار می‌آید.

ایمنی

ام وی ام X22 به حداقل‌های استانداردهای ایمنی در بازارهای جهانی مجهز شده است. از امکانات ایمنی موجود در این خودرو می‌توان به کمربند ایمنی سه نقطه‌ای برای تمامی سرنشینان، کیسه هوای SRS (سیستم بازدارنده ثانویه) برای سرنشینان جلو، ترمز دیسکی برای هر چهار چرخ، سیستم ترمز ضد قفل (ABS)،سیستم کنترل و تقسیم نیروی ترمز (EBD) و سیستم ضد سرقت یا ایموبیلایزر اشاره کرد.

رقبا در بازارهای جهانی و داخلی

این خودرو در یکی از کلاس‌های جدید بدنه خودرو در جهان قرار دارد. از خودورهای موجود در این کلاس در بازارهای جهانی می‌توان به نمونه‌های زیر اشاره کرد:

  • کیا سول (Kia Soul) با قیمت پایه 17.000 دلار (معادل 63 میلیون تومان)
  • نیسان روژ (Nissan Rouge) با قیمت پایه 20.000 دلار (معادل 75 میلیون تومان)
  • مزدا CX-3 با قیمت پایه 21.000 دلار (معادل 78 میلیون تومان)
  • کیا نیرو (Kia Niro) با قیمت پایه 24.000 دلار (معادل 90 میلیون تومان)
  • بیوک انکور (Buick Encore) با قیمت پایه 24.000 دلار (معادل 90 میلون تومان)

البته بسیاری از این خودروها در بازارهای ایران موجود نبوده و بیشتر رقبای ام وی ام X22 به نمونه‌های چینی و کره‌ای مانند خودروهای موجود در فهرست زیر خلاصه می‌گردد:

  • داگ فنگ H30 با قیمتی در حدود 50 میلیون تومان (معادل 13.500 دلار)
  • سانگ یانگ تیولی (SsangYong Tivoli) با قیمتی در حدود 100 میلیون تومان  (معادل 26.500 دلار)
  • رنو ساندرو (Renault Sandero) تیپ Stepaway با قیمتی در حدود 60 میلیون تومان (معادل 16.000 دلار)

قیمت

قیمت ام وی ام X22 در بازار ایران بسته به تیپ و سطح تجهیزات مابین 61 میلیون تومان (معادل 11.700 دلار) تا 73 میلیون تومان (معادل 14.000 دلار با محاسبه ارز 5.200 تومانی در اردیبهشت ماه 97) است که رقم قابل قبولی برای یک نمونه در این کلاس به حساب می‌آید.

خریداران ایران با این قیمت توان خرید خودروهایی مانند نمونه‌های موجود در فهرست زیر در بازارهای جهانی را خواهند داشته که عملکردی به مراتب بالاتر از ام وی ام X22 را ارائه می‌نمایند:

  • شورولت کروز (Chevrolet Cruze) با قیمت پایه 18.000 دلار (معادل 67 میلیون تومان)
  • فورد فوکاس (Ford Focus) با قیمت پایه 17.500 دلار (معادل 65.5 میلیون تومان)
  • هوندا سیویک (Honda Civic) با قیمت پایه 18.500 دلار (معادل 69.5 میلیون تومان)
  • هیوندای النترا (Hyundai Elentra) با قیمت پایه 17.200 دلار (معادل 64.5 میلیون تومان)
  • مزدا 3 مدل 2017 با قیمت پایه 18.000 دلار (معادل 67 میلیون تومان)

شرکت مدیران خودرو نماینده رسمی چری در ایران

شرکت صنایع خودروسازی مدیران خودرو (Modiran Vehicle Manufacturing یا MVM) با هدف تولید، واردات و صادرات انواع خودروهای سبک و سنگین و همچنین تحقیق و توسعه در زمینه  خودرو و صنعت خودروسازی در سال ۱۳۸۱ در منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم راه اندازی شد. شرکت مدیران خودرو که بصورت شرکت مشترک با شرکت چری چین اداره می شود، تحت حمایت های آن شرکت به یک خودروساز قدرتمند تبدیل شده است و به موفقیت های چشمگیری دست یافته است.

این شرکت یکی از زیر مجموعه‌های شرکت کرمان خودرو بود که در سال‌های نه چندان دور به تولید و مونتاژ خودروهای شرکت دوو (Daweoo) کره مانند مد‌ل‌های موفق سی یلو (Cielo) و ماتیز (Matiz) اشتغال داشت.

شرکت خودروسازی چری

شرکت چری ( Chery ) در سال ۱۹۹۷ در شهر وو-هو ( Wuhu) چین تاسیس شد. این شرکت از سال ۱۹۹۹ شروع به ساخت خودرو های سواری نمود و از سال ۲۰۰۱ شروع به صادرات خودروهای تولیدی به سایر کشورهای جهان نمود. کشورهایی مانند ایران، شیلی، اروگوئه، برزیل، مصر و … از کشورهایی بودند که محصولات این شرکت را مورد استفاده قرار میدادند. شرکت چری که همکاری نزدیکی با شرکتهای اسرائیلی دارد هم راستا با دیگر خودروسازان چینی شروع به طراحی و عرضه مدلهایی به نسبت با کیفیت نمود.

طراحی ظاهری خودروهای این شرکت نیز سعی داشته به طراحی های روز دنیا نزدیک شود که تا حدود هم موفق بوده است. این شرکت در سال 2012 میلادی شروع به همکاری با شرکت خودروسازی لوکس بریتانیایی جگوار لندروور (Jaguar Land Rover) نمود و مجوز استفاده از موتور و پیشرانه و المان‌های بدنه این شرکت خودرو سازی معتبر را نیز به دست آورد. از خودروهای شناخته شده این شرکت در ایران می‌توان به نمونه‌ها MVM 100، MVM 530، MVM 630، تیگو و MVM 315 …. اشاره کرد. این شرکت در آخرین برنامه فروش خود، خودرویی شاسی بلند در سایز کوچک (Compact SUV) را به بازار معرفی کرده که با نام MVM X22 شناخته می‌گردد.

ام وی ام X22 در یک نگاه

ام وی ام X22
حجم موتور (سی سی) 1496
تعداد سیلندر ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه CVVT
قدرت موتور (اسب بخار) 105
گشتاور تولیدی (نیوتون متر) 135
شتاب ۰ – ۱۰۰ (ثانیه)
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) 170
مصرف سوخت (شهری)
مصرف سوخت (بزرگراه)
مصرف سوخت (سیکل ترکیبی) ۵.۹
وزن (کیلوگرم) 1215
قیمت پایه در بازار جهانی (میلیون تومان)
قیمت در بازار ایران (میلیون تومان) 60

منبع : تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر