;
coinex

مسابقات ویلی یا تک چرخ، یکی از جذاب‌ترین زیرمجموعه‌های مسابقات درگ

مسابقات ویلیامروزه علاقمندان به خودرو و مسابقات اتومبیل رانی از هر وسیله و امکانی استفاده کرده تا انواع جدید از این رقابت‌ها را طراحی و اجرا نمایند. مسابقات ویلی (Wheelie Competition) یا مسابقات تک چرخ نوعی از ورزش مفرح و پر هیجان بوده که در چند دهه گذشته به عنوان یکی از زیر مجموعه‌های مسابقات شتاب یا درگ (Drag) برگرار می‌گردد.

این مسابقات که بر اساس انجام حرکات آکروباتیک توسط وسایل نقلیه موتوری شکل گرفته است، اولین بار در سال 1890 میلادی انجام شد. ابداع کننده این سبک مسابقه دانیل کاناری (Daniel Canary) نام داشت و با استفاده از دوچرخه انجام گردید. مسابقات ویلی در اواسط دهه 1940 میلادی وارد فرهنگ عمومی شد و از آن زمان تا به امروز رقابت‌های مختلفی در کلاس‌های مختلف این سبک پر هیجان برگزار می‌گردد.

 انواع مسابقات ویلی

مسابقات ویلی علاوه بر خودروهای چهار چرخ سواری، در بخشها و کلاس‌های دیگری نیز برگزار می‌گردد. این مسابقات عبارتند از:

  • مسابقات تک چرخ یا ویلی با دوچرخه
  • مسابقات ویلی با موتورسیکلت
  • مسابفات تک چرخ با اتومبیل
  • مسابقات ویلی با تراکتور
  • مسابقات تک چرخ با اسنومبیل (Snowmobile)
  • مسابقات ویلی با ویلچر (Wheelchair)

سبک‌های مسابقات تک چرخ

مسابقات ویلی در دو سبک برگزار می‌گردد. سبک اول با استفاده از قدرت و گشتاور تولیدی موتور بوده که با وارد شده به چرخ‌های عقبی موجود بلند شدن دماغه خودرو شده و سبک دیگری که با استفاده از قابلیت‌های سیستم فنر بندی و تعلیق (Suspension) و بوسیله باز و بسته کردن کمک فنرهای خودرو انجام می‌گردد.

مسابقات ویلی در خودروهای سواری و چهار چرخ

در این سبک از مسابقات اتومبیل رانی، هدف اصلی بیشتر بالا نگه داشتن چزخ‌های جلویی وسیله نقلیه است. در مسابقات تک چرخ خودروهای چهار چرخ، از گشتاور تولیدی موتور به جای ایجاد نیروی پیشرانه و شتابگیری سریع برای بالا نگه داشتن چرخ‌های جلویی استفاده می‌شود.

به همین منظور در این خودروها از وسیله حفظ تعادل (Wheelie Bar) که در مسابقات درگ وجود داشته استفاده نمی‌شود و تنها نمونه‌ای کوچک شده از آن به منظور جلوگیری از گردش و چپ شدن خودرو استفاده شده و بخش اعظمی از نیرو و گشتاور تولیدی موتور صرف بالا نگه داشتن بخش جلویی خودرو می‌گردد. خودروهای عضلانی آمریکایی مانند نمونه‌های قدیمی دوج و شورولت، به دلیل تولید نیرو و گشتاور بالا، یکی از موفق ترین خودروها در این مسابقات به حساب می‌آیند.

این سبک از مسابقات اتومبیل رانی در سری بازی‌های ورزشی Need For Speed نیز وجود داشت و برای اولین با در نسخه ‍Pro Street به مجموعه مسابقات این بازی مشهور و محبوب اضافه شد.

در انتها توجه شما را به تصاویری ار این ورزش و سبک مسابقات اتومبیل رانی بسیار پر هیجان جلب می‌کنیم.

منبع : تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر