;
coinex

تروجان ‌های مریخ ممکن است، بقایای یک خرده سیاره باستانی باشند

تروجان ‌های مریخ ممکن است، بقایای یک خرده سیاره باستانی باشندحدود 4 میلیارد سال قبل، زمانی که منظومه شمسی به وجود آمد، سیارک‌ها، تروجان ها، ستاره‌های دنباله‌دار و سیارات هم به همراه آن وجود آمدند. دانشمندان شواهد به دست آورده‌اند که نشان می‌دهد، حداقل یک خرده سیاره در منظومه شمسی اولیه شکل‌گرفته است.

در این مطالعه محققان رصدخانه آرما در ایرلند شمالی، تعدادی از سیارک‌های تروجان اطراف مدار مریخ را مورد بررسی قرار داده‌اند. تروجان ها اجرام کیهانی هستند که مدار مشترکی با سیارات دارند و در نقاط ثبات گرانشی که لاگرانژ نام دارند، گردش می‌کنند.

از معروف‌ترین سیارک‌های تروجان می‌توان از تروجان‌های  سیاره مشتری نام برد. مریخ هم دارای 9 سیارک تروجان است، محققان می‌گویند، ممکن است برخی از این تروجان ها دارای خاستگاهی مشترک باشند. درواقع این می‌تواند گواهی بر این مدعا باشد که تروجان‌های مریخ قبل از اینکه از پراکنده شوند، از یک جرم کیهانی جداشده‌اند.

محققان برای بررسی این تروجان‌ها و مقایسه آن‌ها باهم از تلسکوپ بسیار بزرگ (VLT) رصدخانه پارانال در شیلی بهره برده‌اند. آن‌ها ابتدا نور ساطع شده از دو تروجان 2001 DH47 و 2007 NS2 را باهم مقایسه کردند و سپس این دو تروجان را با ایرویکا 5261 ، تروجان مریخ که حدود 2 کیلومتر قطر دارد، مقایسه کردند.

هفت تروجانی که در اطراف ایرویکا در نقطه لاگرانژی L5 تشکیل گروهی را داده بودند، به همراه یک تروجان دیگر در صفحه مداری سیاره مریخ در حال گردش‌اند. پیش‌ازاین گمان می‌شد، این تروجان‌ها از یک جرم نشأت‌گرفته‌اند.

بسیاری از تروجان‌های مریخ در نقطه لاگرانژی L5 گردش می‌کنند
بسیاری از تروجان‌های مریخ در نقطه لاگرانژی L5 گردش می‌کنند

اما تا پیش‌ازاین مطالعه، شواهدی قوی در این مورد موجود نبود. حال، محققان با بررسی این تروجان‌ها دریافتند، آن‌ها ترکیبی بسیار شبیه به ایرویکا دارند. مورد دیگر اینکه، این تروجان‌ها عمدتا از الیوین تشکیل شده‌اند، الیوین ماده معدنی است که به‌طورمعمول تحت‌فشار و دمای بالای که شرایطی مرتبط به اجرام بزرگ است، شکل می‌گیرند. این شواهد نشان می‌دهد، همه این سیارک‌ها از یک خرده سیاره در نواحی داخلی منظومه شمسی اولیه نشأت گرفته‌اند.

آپوستولوس کریستوس یکی از محققان این تیم تحقیقاتی، می‌گوید:”ساده‌ترین توضیح این است که این سیارک‌های تروجان از یک جرم نشأت گرفته‌اند.”

محققان تصور می‌کنند، یک برخورد احتمالی منجر به نابودی این جرم شده است، هرچند جزئیات دقیق این رویداد نامشخص است. کریستوس می‌گوید، این احتمال وجود دارد که رویداد فوق قبل از اینکه مریخ به‌طور کامل شکل گیرد، اتفاق افتاده باشد.

محققان در مطالعه خود نوشته‌اند:”ممکن است، این سیارک‌ها از ترکیبات اصلی که مریخ و دیگر سیارات سنگی را شکل داده‌اند، تشکیل شده باشند.”

از این جهت، بررسی این سیارک‌های تروجان، می‌تواند، شواهد دسته اولی از اجرام منظومه شمسی اولیه در اختیار دانشمندان قرار دهد.

یافته‌های این محققان در مجموعه مقالات ماهنامه انجمن نجوم سلطنتی انگلستان به چاپ رسیده است.

.

منبع: iflscience

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر