;
coinex

آرشیو جهانی قطبی داده های جهان را تا هزار سال آینده بیمه می کند

آرشیو جهانی قطبی داده های جهان را تا هزار سال آینده بیمه می کند
در کنار کوهی بر بلندای اراضی بایر مجمع الجزایر قطبی، سوالبارد نروژ، انباری به نام «خزانه روز قیامت» قرار دارد که یک میلیون بذر گیاه متعلق به تقریبا همه کشورهای جهان در آن نگهداری می شود. این انبار برای نگهداری بذرها در مقابل جنگ های هسته ای و یا فجایع جهانی دیگر تاسیس شده است. اکنون خزانه جهانی بذر سوالبارد، همسایه جدیدی دارد.

اما این خزانه بذر روز قیامت به جای ذخیره سازی بذر گیاهان، کتابخانه عظیمی است که برای بیمه مهمترین کتاب ها، اسناد و داده های جهان راه اندازی شده است.

کاترین لوئن تامسن، مدیر شرکت تکنولوژی نروژی Piql به رادیوی محلی ان‌آرکا، گفت:”می توانیم داده ها را با استفاده از تکنولوژی خود تا 1000 سال آینده بیمه کنیم.”

این خزانه جدید که آرشیو جهانی قطبی (Arctic World Archive) نام دارد، همچون خزانه اصلی در همان کوه قطبی ساخته شده است. این خزانه به روی دولت ها و مراکز تحقیقاتی باز است.  همچنین شرکت ها و افراد دیگر هم می توانند با پرداخت هزینه ای اطلاعات خود را در اعماق معدن متروکی در دل پرمافراست های قطبی ایمن نگه دارند.

مورد عجیب اینکه، شرکت توسعه دهنده این خزانه Piql ، به جای بهره بردن از پیشرفته ترین روش های موجود از آنالوگ ترین روش بهره برده است. این شرکت همه داده ها را در درون فیلم های حساس به نوری ذخیره می کند که به گفته اش،  گزینه به مراتب امن تری نسبت به ذخیره دیجیتالی داده هاست.

به گفته رون بیاکستراد بنیانگذار Piql:”داده ها به صورتی دیجیتالی و در فیلم های حساس به نور ذخیره می شوند. بنابراین داده ها اساسا به عنوان کدهای QR بزرگ در فیلم ها ذخیره می شوند.”

در شرایطی همچون جنگ هسته ای، داده های ذخیر شده در آرشیو جهانی قطبی، حداقل تا 500 سال آینده سالم باقی می مانند
در شرایطی همچون جنگ هسته ای، داده های ذخیر شده در آرشیو جهانی قطبی، حداقل تا 500 سال آینده سالم باقی می مانند

در حالی که داده های دیجیتال در کامپیوترها به عنوان کدهای صفر و یک ذخیره می شوند، داده های آنالوگ به صورت فیزیکی بر روی ریل فیلم نوشته می شوند و همچون صفحات وینیل (گرامافون) با سوزن خوانده می شوند و یا به تعبیر بیاکستراد، اطلاعات بر روی سنگ حکاکی می شوند.

با وجودی که این روش قدیمی باعث شگفتی است، اما کارشناسان امنیتی Piql می گویند، این روش از نگهداری آنلاین داده ها، جایی که امکان حملات سایبری و هک شدن داده ها وجود دارد، ایمن تر است. مورد دیگر اینکه شرایط دمایی پرمافراست تا قرن ها ثابت خواهد ماند.

به گزارش ان‌آرکا، شرکت آزمایش های را انجام داده تا افزایش دمای بیرون – در شرایطی همچون جنگ هسته ای- را مورد بررسی قرار دهد که در این صورت هم، فیلم ها حداقل تا 500 سال آینده سالم باقی می مانند. محققان شرکت همچنین می گویند، امکان خواندن داده ها تا 1000 آینده هم وجود دارد، آنها منظور اثبات این موضوع، در حال انجام آزمایشی هستند.

یکی دیگر از مزایای تاسیس آرشیو جهانی در سوالبارد، جزیره ای که بین نروژ و قطب شمال قرار می گرفته، غیرنظامی بودن منطقه است، این جزیره مدت هاست، ناحیه ای غیر نظامی محسوب می شود، به این معنی که کشورهای جهان توافق کرده اند، در این ناحیه تاسیسات نظامی و دیگر تاسیسات نسازند.

پال برگ از شرکت نروژی استور نورسک، به ان‌آرکا گفت:”منطقی است که مطمئن باشیم، هیچ حمله نظامی در این ناحیه رخ نخواهد داد.”

از زمان آغاز به کار خزانه، آرشیو ملی برزیل و مکزیک، داده هایی برای نگهداری در زیر زمینی قطبی آرشیو جهانی ارسال کرده اند.

بیاکستراد می گوید:”این اطلاعات، انواع مختلفی از اسناد ملی تاریخی هستند، به عنوان مثال قانون اساسی کشور برزیل و برای کشور مکزیک، اسناد مهمی از دوره اینکا که یادگار مهم تاریخی محسوب می شود.”

.

منبع: sciencealert

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر